Terug laten keuren trailer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kaj

Terug laten keuren trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 00:06

Ik heb een trailer op het oog waarvan de MTM 1600kilo is.

Mijn auto mag dit trekken (mag 1800 trekken), maar ik heb zelf geen e-rijbewijs.

Nu kan ik dit papiertje natuurlijk wel gaan halen maar aangezien ik waarschijnlijk zelf vrij weinig met de trailer hoef te gaan rijden (chauffeur aanwezig ) wilde ik eerst eens gaan zien hoe me het rijden met trailer uberhaupt bevalt. Misschien vind ik het wel helemaal niets en dan vind ik het ook weer zonde om er zoveel geld in gestoken te hebben (voor het e-rijbewijs bedoel ik dan).

Nu adviseerde iemand mij om de trailer dan terug te laten keuren. Leeggewicht van de trailer is 750 kilo, en aangezien ik maar een e-ponietje heb, heb ik lang niet zoveel laadvermogen nodig.

Wie weet hoe dit verder zit? Want degene die mij dit adviseerde wist er verder ook niet veel van. Kan terugkeuren altijd en wordt de trailer dan opnieuw gekeurd etc? Op de site van het RDW kon ik wel een aanvraagformulier vinden maar verder niet echt gedetailleerde info over de procedure (en kosten).

Uiteraard is het niet mijn bedoeling om zomaar de weg op te gaan zonder ooit met een trailer gereden te hebben, maar ik zou dan eerst eens rustig wat ervaring willen opdoen (zonder paard) en dan evt later alsnog het papiertje gaan halen.

Alleen mezelf kennende zal ik me de meeste tijd toch laten rijden aangezien ik vrijwel altijd iemand heb die me wil rijden. En om nou het e-rijbewijs te gaan halen om twee of drie keer een rondje te rijden lijkt me ook niet heel handig. Bevalt het trailerrijden me wel dan kan ik het alsnog halen natuurlijk.

boemel

Re: Terug laten keuren trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:48

Onze trailer is op gewicht ook teruggekeurd.

Ik heb een mail naar de RDW gestuurd en in hun antwoord stond precies wat ik moest doen. Ik heb daarna de papieren van de trailer met een begeleidend schrijven naar de RDW gestuurd en een week later kon ik op het postkantoor de nieuwe papieren ophalen.

Het was niet duur, ik geloof rond de € 17,00 en het ging ook erg makkelijk.
Ik weet niet meer precies hoe het ging, dus je kunt het beste even contact opnemen met de RDW.

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:27

Op de pagina van het RDW kan je een formulier downloaden om in te sturen.
Hier staat ook een hoop informatie op.

Er gaat wel weer een hoop veranderen in de toekomst over de gewichten en het wel of niet nodig hebben van een e-rijbewijs. Geloof dat er hier op bokt ook een topic over is. Anders is het misschien zonde om hem eerst terug te laten keuren.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:15

Ik heb mijn trailer ook terug laten keuren. Dit klinkt inderdaad ingewikkelder dan het is: formulier aanvragen, het gewenste laadgewicht invullen en terug sturen (volgens mij samen met je huidige papieren. De nieuwe papieren kreeg ik gewoon toegestuurd.

kaj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:48

Ik heb het formulier al gevonden op de rdw-site. Alleen op het formulier staat "kosten €57,75, exclusief evt kueringskosten"

Nu kan ik dus nergens vinden wanneer deze keuring noodzakelijk is.. Jullie hebben dus geen keuring hoeven laten doen?

En @shemar: dat vervallen van het e-rijbewijs had ik ook al gehoord. Alleen voor mij juist reden te meer om de trailer te laten terugkeuren want als het toch gaat vervallen dan heb ik geen zin om voor 1 jaar nog een hoop geld uit te geven.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:05

Nee, ik heb hem niet laten keuren. Ik kan me alleen niet herinneren dat het zo duur was, maar het is ook een jaar of 5 geleden.

kaj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 23:20

Ik ga er van de week maar eens achteraan bellen. Het gaat om een nieuwe trailer waar ik mee bezig ben dus ik neem aan dat de verkoper me wel het een en ander kan vertellen erover.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:27

Als die reguliere chauffeur E-rijbewijs heeft, waarom zou je de trailer dan terug laten keuren?? Als je dat enkel doet om er zelf mee te kunnen rijden, kun je voor die acties beter een trailer huren, dat is NOG goedkoper.
Over die wijzigingen in het rijbewijs zou ik me niet te veel voorstelling maken; ten eerste moet dat er allemaal nog doorheen en tweede zal het er wel weer niet eenvoudiger en zeker niet goedkoper op worden.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:41

Zou er nog maar eens goed over na denken...Mogelijk verandert eea en heb je over een tijdje altijd een E-rijbewijs nodig. Wellicht is het dan weer een hoop gedoe en kosten voor niets. Overigens zijn er ook genoeg trailers van bijv Atec die laadvermogen rond de 1200/1250 kg hebben. Misschien een idee om daar nog even naar te kijken?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 01:01

die van mij heb ik ook terug laten keuren, ideaal!! kostte rond de 50 euro

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 01:38

Ik zou gewoon mijn E rijbewijs gaan halen.