Paard gaat hangen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:26

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-25 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

elmiran

Re: Paard gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:35

mijn jonge paard doet dit ook heel erg. Er zijn al een aantal halster's kapot gegaan. Nu staat ze tussen twee palen vast aan allebij de kanten van het halster een touw. Als ze gaat hangen(misschien gevaarlijk maar ik doe t om m'n paard te helpen) dan duw ik tegen d'r achterhand zodat ze weer een stapje naar voren doet, dan blijf ik een tijdje staan totdat ze rustig is en gaat het een hele tijd goed. Het halster wat ze nu heeft is nog niet kapot gegaan met hangen(sterkste halster tot nu toe ) mijn paard doet het niet om zich los te maken maar omdat ze gewoon snel bang is en dan vergeet ze dat ze vast staat...als ze hangt raakt ze een beetje in paniek en word het erger, als ik haar een zetje geef gaat ze vanzelf naar voren(meeste mensen zeggen dat ik haar gewoon moet laten hangen maar dan houd het niet op en gaat ze er bijna bij zitten) als ze het eenmaal door heeft dat als ze naar voren stapt de touwen weer los zitten dan doet ze het bijna niet meer. In het begin ben ik extra voorzichtig geweest, gewoon rustige bewegingen gemaakt en nu doet ze het bijna nooit meer.

misschien een idee om je paard op een poetsplaats vast te zetten zodat ze niet weg kan rennen? of vastzetten aan een touw met paniekhaak dan heb je teminste geen kapotte halsters/touwen meer.
Of je paard door iemand vast laten houden, thuis heb ik alleen een paal waaraan ze vast kan staan, dan zadel ik haar altijd op stal op en dat gaat altijd goed, nu ze ergens anders staat zet ik haar liever op de poetsplaats.
Op m'n vorige stage was er een paard dat niet vast kon staan, ze haalde het touw wel door de ring maar zonder knoop erin.. als hij dan ging hangen was hij zo los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:36

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-25 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:17

Eigenlijk heeft elmiran al de oplossing gegeven.

Als er kettingen zijn sluit die aan elkaar en doe daar jou halster touwtje aan vastzetten.

Gaat dit goed 1 kant vast met ketting of touw. Andere kant touwtje en in je hand vastblijven houden. Ik weet erggg onhandig maar het is voor een goed doel.

Gaat dit goed dan jou halstertouw aan de andere kant erbij zonder deze vast te knopen dus via de paal/ring touw in je hand.

Gaat dit goed dan beide kanten vast, zeker je paard niet verlaten.

Ik heb zo een hanger daarna naar voren springer net zolang tot alles aan gort was het aangeleerd dat hij zo wel vast kan staan.
Ik ben nu zo ver dat ik wel heel even uit zichtsveld ben en ondertussen maar kleppen tegen Jolly. Als ik terug ben staat hij nog erg netjes tussen de kettingen

Het is puur geduld en lang erover doen.

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:33

Als je een paard vastzet op de wasplaats met twee van die rubberen trailerlijnen dan kan ze gaan hangen wat ze wil maar bezeerd haar eigen niet en trekt geen halsters kapot omdat er elastiek inzit, gebruiken we bij ons op stal ook en het werkt perfect.
Hier een beschrijving van divoza:

Afbeelding

Elastische rubberen lijn, waardoor deze ook goed geschikt is voor paarden die gaan hangen.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:43

Je paard leren vaststaan kan je bv doen door een longeerlijn te nemen die je aan het halster doet en door de ring haalt en vervolgens vasthoud. Als je paard nu naar achteren gaat zet je wat druk op de lijn en geef je tegelijk een tikje op de kont met een zweepje, zodat het paard weer naar voren gaat. Op deze manier leert ze hoe ze van de druk op het hoofd af kan komen.
Maak de longe aan de zijkant van het halster vast, zo kan je paard minder kracht zetten en dus ook minder snel zichzelf beschadigen.
Voor sommige paarden kan het ook werken om ipv een halster een halsband te gebruiken om ze vast te zetten. Dan komt de druk op een andere plaats op de hals en dat is voor sommige paarden minder eng.
Blijf in elk geval geduldig en heel consequent in je aanpak.
Succes.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 08:35

wij hebben op de manege ook zo'n pony staan, en die doet dat ook. maar nu weet bijna de hele manege dus dat hij gaat hangen en daarom zet ieder1 hem ook in de wasplaats neer dat gaat prima

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:43

Mijn paard heeft dat ook een tijdje gedaan. Eerst ging ik inderdaad er achter staan (de mijne staat trouwens tussen twee elastieken), maar hij bleef het zo vaak doen dat ik de tip kreeg hem gewoon eens te laten hangen. Hij komt er vanzelf achter dat hij dan niet weg kan. Dus gewoon een stapje opzij doen. (Kan natuurlijk wel alleen als hij tussen elastieken staat, anders trekt hij nog zijn halster kapot). Die elastieken kunnen blijkbaar niet kapot, dus er kan niet veel gebeuren. De keer er op heb ik dus ook echt een stapje achteruit gedaan. En inderdaad, hij ging hangen, ik liet hem 1 minuut hangen en toen hield hij vanzelf op. En sindsdien nooit meer gedaan. Als hij er achter komt dat hij toch niet weg kan en dat hangen toch geen nut heeft, moet het goedkomen. Bij de mijne wel in ieder geval!

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:48

Mijn pony deed het uit angst. Ik was eerst zó bang en dan werd 't alleen nog maar erger. Een tik op z'n kont hielp wel bij mij, maar het beste was om het gewoon te negeren. Hij heeft maar 1 keer een ring van de muur afgesloopt, maar verder kwam hij toch niet los, dus leerde hij het wel.

nicole_hetty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:55

wij hebben bij mijn verzorgpaarden ook een paard die gaat hangen als je haar vast zet. ik zet haar altijd in een soort srandstal vast en dan die ik er een dik stevig touw achterlangs als ze dus achteruit gaat om te hangen komt ze tegen dat touw en gaat ze van schrik weer daar veren en dan beloon ik haar. de laatste tijd gaat het heel goed ze heeft de halstertouwen heel gelaten ik weet niet of het wat is hoor maat in vind het zelf wel handig

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:37

wij zetten de paarden die gaan hangen vats in de stal en laat ze daar maar ff staan met een koeieband om. dit is een band die je gewoon om de hals kan doen en wat strakker en deze dingen krijgen ze niet kapot. als ze hier mee gaan hangen doen ze zich zelf zeer en dan houden ze er snel mee op. zo hebben we alle paarden geleerd vast te staan. het is niet zielig maarja sommige kunnen er niet na kijken die denken dat paarden niks kunne hebben, ze kunnen wel es raar gaan doen als ze merken dat ze echt niet los kunnen komen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:05

sidneylover schreef:
Elastische rubberen lijn, waardoor deze ook goed geschikt is voor paarden die gaan hangen.

Daar wil ik toch even iets bij opmerken. Ik ben van een hele andere mening. Die rubberen lijnen zijn helemaal niet geschikt voor paarden die gaan hangen. In mijn ogen zijn ze zelfs niet geschikt om gelijk welk paard aan te hangen. Ik heb ze ook al in vrachtwagens gezien: levensgevaarlijk!

Ik heb in het laaste jaar alleen al twee keer bij een paard gestaan dat zichzelf aan het wurgen was doordat hij vooruit was gaan hangen en vervolgens geprobeerd had zich weg te draaien. Resultaat, de uitgerokken rubber veert terug en draait als zich een elastiek rond de keel van het paard en veroorzaakt blinde paniek.
Twee keer had het paard onder onze ogen kunne stikken zonder dat we er ook maar iets aan konden doen. Die rubber zit gewoon te vast om het paard om iets te doen. De eerste keer kwam er toevallig iemand langs met het heldere idee de kram uit de muur te wrikken met een bouwijzer wat hij toevallig in de auto had liggen, de tweede keer heeft een koetsier zijn tuigmes genomen en heeft hij het halster over gesneden. Nu was dat paard benaderbaar omdat hij al op de grond lag, bij de eerste was het onmogelijk iets aan het hoofd of halster te doen, die maaide met zijn voorbenen alles weg wat in de buurt kwam.
Mijn advies is: geen rubber aan een paard en altijd een tuigmes in de buurt voor het geval ze iets onverwacht uithalen.
Hoe vaster je het paard aan de muur hangt (bv met twee lijnen) hoe enger hij het zal vinden. Leer je paard los staan, of aan een doorhangend halstertouw, ook al kost dat uren van oefening.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:00

Citaat:
"Bandida Leer je paard los staan, of aan een doorhangend halstertouw, ook al kost dat uren van oefening.

Is ook een mooie oplossing helaas werkt dit dus niet met mijn pony, die blijft dan heen en weer lopen. Hij is denk ik nog te onrustig ervoor.
maar voor de toekomst nog wel mijn stille hoop

Paarden laten hangen in het halster kan veroorzaken dat ze hun eigen strottehoofd lostrekken, als dit gebeurt zijn deze paarden direct weidepony/paard en niet meer geschikt voor het werken. Dus pas hiervoor op.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:46

Mijn paard kan ik nu gewoon los in de bak laten staan, zelfs als ze al gezadeld is en ik even een zweep moet pakken. Als de poetsplaats vol is zet ik haar gewoon ergens los en zadel ik daar op, haltertouw doe ik om de nek, gewoon zonder knoop, als ze dan weg loopt(soms maar 1pasje) kan ik haar altijd snel pakken. Omdat ze nog zo jong is vind ik het gewoon belangrijk dat ze ook leert vast te staan op een vreemd terein(bij wedstrijden) moet ze het ook kunnen. In het begin vond ik het hangen er niet prettig uitzien en wist echt niet wat ik moest doen, raakte zelf ook een beetje in paniek , nu blijf ik rustig en duw ik haar naar voren en is het gelukkig snel over.

mijn paard laat ik liever niet hangen, soms trekt ze het halster om d'r neus (nu zit het halster hoger om dat te voorkomen) en dan werd ze nog banger omdat het over d'r neusgaten zat.
Als ik haar laat hangen kan ik lang wachten, of ze gaat erbij zitten, ze blijft gewoon trekken en snapt niet dat als ze een pas naar voren doet het touw los zit.
Gewoon vaak vast zetten en er bij blijven. Na een tijdje zijn ze er zo aan gewend.