hoeven borstelen/uitkrabben

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

hoeven borstelen/uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:50

Ik heb m'n paardje nu bijna een maand en alles gaat super! Alleen het volgende: als ik hem wil borstelen, maak ik hem vast en borstel ik hem van top tot teen: manen, vacht, benen en staart borstelen gaat allemaal goed, tot ik aan de hoeven wil beginnen.
Voetje geven kan hij, alleen als je iets met dat voetje doet, wordt hij gek. De hoef aan de buitenkant afborstelen gaat alleen als je een zachte borstel gebruikt en uitkrabben gaat gewoon niet. Hij slaat dan met z'n voorbeen. Z'n achterhoeven durf ik bijna niet aanraken! Hoe moet ik dit oplossen en op een paard-vriendelijke manier oplossen? Ik mag er niet aan denken dat als de smid komt, er ongelukken gebeuren.

Voor de rest is het een schat: kapt niet, bijt niet, breekt niet uit...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:11

Rustig...
Voetje ook tijdens het poetsen eens optillen en weer neerzetten.
Zo af en toe op tillen, met je hand eroverheen.
Borsteltje erover heen.

En heel veel geduld.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:12

niet veel aan toe te voegen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:44

Ben het ook eens met sjonniej..
[naam] wou nooit de achterbenen laten doen,maar dat deed ze na een tijdje ook gewoon toen ik het steeds herhaalde..

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 00:59

Bedankt! Ik heb vanavond, toen ik hem ging voeren, even z'n voetje van z'n linkervoorbeen opgetild en na een paar seconden weer neergezet, er was geen verzet. Dus dan zal ik dat langzaamaan opbouwen en hopen dat het goedkomt!

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:05

Verplaats naar VMR

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:12

misschien moet iemand het ook ff een keer van de pony winnen.
ik weet niet of het bij jou pony werkt hoor!
maar mijn ervaring is als je het voetje heel goed tussen de knieen (of hoe je het zegt, zoals je de hoef houd als je uitkrabt) houd het verzet wel stopt.
(doe maar niet zelf missch kan de hoefsmid je helpen)

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:46

gewoon net zo lang blijven doen, todat het goed gaat, elke stap in de goede richting gelijk belonen met een snoepje,aaitje, of gewoon een vriendelijke stem... gaat het fout, negeer het, en probbbeer * geduldig * opnieuw

Hollander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:54

ik ga met de rest van de reacties mee...alleen wil ik er nog aan toe voegen dat als je paard je gaat trekken..proberen er onder uit te komen..dat je het voetjes goed vast moet houden en niet uit je handen laten schien.
1 hij kan zig bezeren
2 hij heeft gewonnen en zal dit vaker gaan doen

veder kun je best een hoef smid laten komen.
bij enkele van onse paarden kon ik eerst niet de achter hoeven uit krabben omdat ik bang was voor een trap.
De hoefsmid maakt het niks uti of hij het al kan of niet.(het zou wel handiger zijn) ook kan jou paardje veel leren van een hoef smid.
Bij ins was het zo dat ik niet de achter hoeven kon uit krabben tot de hoefsmid was geweest.
Die heeft het voetje gewoon op geteeld (trok hem om hoog aan zijn sokken).
Hij bleef een beetje bij de voor hand en vroeg eerst met zijn been naar voren te komen (want dat kan hij geen kracht zetten en jou niet hard bezeren hoog uit een blauwe plek)en dan als je het hoefje beet hebt naar achter laten strekken.
Ze probeerde het terug te trekken maar hij hield gewoon vast na 2 pogingen heeft hij het op alle gemak kunnen bekappen en bij vijlen.
Nu na deze goeie er varing met de hoefsmid kan ik ook zelf de hoeven uit krabben en durf ik het hoefje gewoon vast te houden als ze hem terug wil trekken (dit gaat natuurlijk niet op voor grote zware paarden daar heb je natuurlijk niet de kracht voor)

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:57

Iemand pony bezig laten houden, snoepje laten geven oid, en gewoon voet optillen, neerzetten. Zo vaak mogelijk, en als dat oke gaat ook tijdens het poetsen doen. En dan opbouwen: Langer vasthouden: Aanraken: Voorzichtig krabben, enz Veel geduld hebben Succes!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:58

Hollander schreef:
ik ga met de rest van de reacties mee...alleen wil ik er nog aan toe voegen dat als je paard je gaat trekken..proberen er onder uit te komen..dat je het voetjes goed vast moet houden en niet uit je handen laten schien.
1 hij kan zig bezeren
2 hij heeft gewonnen en zal dit vaker gaan doen

veder kun je best een hoef smid laten komen.
bij enkele van onse paarden kon ik eerst niet de achter hoeven uit krabben omdat ik bang was voor een trap.
De hoefsmid maakt het niks uti of hij het al kan of niet.(het zou wel handiger zijn) ook kan jou paardje veel leren van een hoef smid.
Bij ins was het zo dat ik niet de achter hoeven kon uit krabben tot de hoefsmid was geweest.
Die heeft het voetje gewoon op geteeld (trok hem om hoog aan zijn sokken).
Hij bleef een beetje bij de voor hand en vroeg eerst met zijn been naar voren te komen (want dat kan hij geen kracht zetten en jou niet hard bezeren hoog uit een blauwe plek)en dan als je het hoefje beet hebt naar achter laten strekken.
Ze probeerde het terug te trekken maar hij hield gewoon vast na 2 pogingen heeft hij het op alle gemak kunnen bekappen en bij vijlen.
Nu na deze goeie er varing met de hoefsmid kan ik ook zelf de hoeven uit krabben en durf ik het hoefje gewoon vast te houden als ze hem terug wil trekken (dit gaat natuurlijk niet op voor grote zware paarden daar heb je natuurlijk niet de kracht voor)

nou, probeer jij maar eens een hoef vast te houden van een paard dat in de stress schiet en hem met zijn volle gewicht daarbij probeert neer te zetten , kijken hoelang je dat volhoudt ?

Hollander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:01

hey de kunst is om hem niet in de stres te laten schieten
Je kunt iemand anders hem vast laten houden om hem rustig te houden.
Dat werkte bij ons wel.
Maja elk paard is anders.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:10

idd... hij moet natuurlijk niet gaan stressen, maar wanneer hij dat wel doet, ben jij echt geen partij om zijn been vast te houden hoor... lukt je misschien bij een mini shetlander.. maar niet bij een warmbloed ofzo denk ik

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:13

OrissE_GipsY schreef:
nou, probeer jij maar eens een hoef vast te houden van een paard dat in de stress schiet en hem met zijn volle gewicht daarbij probeert neer te zetten , kijken hoelang je dat volhoudt ?

Bij zo'n paard een zacht halstertouw om zijn been, dan kun je zelf recht blijven staan en verlies je je evenwicht niet.
Voor de echt linke paarden of de hele zware paarden wil dat nog wel eens helpen.

Hollander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:22

OrissE_GipsY schreef:
idd... hij moet natuurlijk niet gaan stressen, maar wanneer hij dat wel doet, ben jij echt geen partij om zijn been vast te houden hoor... lukt je misschien bij een mini shetlander.. maar niet bij een warmbloed ofzo denk ik

het ging hier om een arabische volbloed.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:34

dus, dan lijkt het me oook geen optie het been vast te houden, maar nogmaals, probeer het maar eens