Ingereden pony?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RiimkJe

Ingereden pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:59

Haajj!

Ik heb een verzorgpony (Evelien).
Zij is ingereden door iemand anders, en daarna ongeveer een half jaar niet op gereden. Ik wou weer beginnen met inrijden van haar, maar dan vanaf het begin; Longeren zonder zadel, longeren met zadel, longeren met iemand erop, stemhulpen aanleren, etc.
Maar nu wil ik in Januari al met haar gaan lessen, zou ik gewoon op haar gaan zitten en alle dingen die ze al geleerd heeft haar weer aanleren terwijl ik op haar zit? Of is dit onverstandig?

Groetjes,
RiimkJe

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:01

Waarschijnlijk kent ze het meeste nog wel.
Ze zal alleen niet zo goed aan het been zijn, en mss een beetje eehm, wilde.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:04

jaah ijslanders gaan meestal na het inrijden een poos niks doen, verleren ze echt niet zomaar hoor. Gewoon rustig weer oppakken, kijken hoe ze reageert. Kijken wat ze al kent, niet allemaal dingen opeens anders gaan leren, omdat jou dat makkelijker lijkt bijvoorbeeld. Dan raakt ze helemaal in de war.

Succes ermee!

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:08

Wat de pony nog weet is afhankelijk hoelang ze onder zadel is geweest.

Gewoon zadelen even eraan laten wennen aan de longeerlijn.
Daarna met hulp rustig opstappen en aan de hand laten stappen. Gaat alles goed?? dan heel veel plezier. Je moet gewoon kijken hoe het gaat.

Hou je er wel rekening mee dat de rugspieren niet echt meer getraind zijn?
Gewoon rustig ff rijden en de volgende dag weer. Dit voorkomt overhaasten en spierpijn voor je pony.

RiimkJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 20:11

Ja, dat is een beetje het probleem, ik weet absoluut niet hoe Evelien is ingereden, en hoe ze alles aangeleerd heeft. Dat heeft iemand anders gedaan... Ik heb al wel eens op haar gezeten, en gemerkt dat ze NIET naar heb bit luisterd... Zou dit ook te maken kunnen hebben met het 'inrijden' ?

elmiran

Re: Ingereden pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:22

misschien snapt ze nog niet precies wat je bedoeld. Op stage zijn er ook wel eens paarden die in het begin onbestuurbaar zijn.
Als je zelf nog geen ervaring hebt zou ik er wel instructie bij nemen of hulp vragen aan iemand die ervaring heeft met inrijden.
De eigenaar weet er vast wel meer van hoe de pony is ingereden en hoe ver ze is.

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:07

RiimkJe schreef:
Ja, dat is een beetje het probleem, ik weet absoluut niet hoe Evelien is ingereden, en hoe ze alles aangeleerd heeft. Dat heeft iemand anders gedaan... Ik heb al wel eens op haar gezeten, en gemerkt dat ze NIET naar heb bit luisterd... Zou dit ook te maken kunnen hebben met het 'inrijden' ?

Ik kan me eigenlijk geen rijstijl vezinnen waar een paard of pony niet op een bit hoeft te reageren, wat nog wel zou kunnen dat ze bitloos is ingereden.
Doe een halster om en daar de teugels aan, probeer eens ernaast lopende zo te sturen.
Of misschien is ze niet ingereden maar alleen zadel en/of mensmak gemaakt.

Mocht ze niet reageren op het halster zou ik zeker iemand laten helpen die vaker met het bijltje gehakt heeft.

Wel zou je zelf verder kunnen gaan met inleren op het halster je kan het zo aanleren dat op een gegeven moment gewoon met je pinken kan sturen.
Op deze manier kan jij oefenen en leer ook met stem halt en stap event. rechts en links (erggggggg makkelijk voor de kar )
Met deze voorbereiding en een beetje begeleiding is het bit zo bekend voor haar EN je heb dan een pony met super zachte mond.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:31

Wat ook zou kunnen is dat ze het bit niet prettig vind en er dwars van wordt als er (sterk) ingewerkt wordt. Dat kan er de oorzaak van zijn dat ze niet echt naar het bit luistert. Reageert ze wel op je lichaamshulpen als je stuurt?

RiimkJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:05

Ik heb vandaag met bid en zadel gereden. Ze draait haar hoofd/nek heeel erg naar binnen als je probeerd te sturen (met teugels) En als je dan met je been beetje bij drijft aan de andere kant helpt het niet helemaal, maar het gaat al een stuk beter dan de vorige keer! Ik ga ik wel gewoon verder mee proberen! Bedankt voor de hulp!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:08

denk erom, het zadelmak maken is niet zo moeilijk, het beleren wel!

zoek hier goedde hulp bij, alles wat je haar nu verkeerd aanleert leert ze eigenlijk niet meer af!!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:12

preciesss

RiimkJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:39

Nee, ik weet het. Ik heb het nog es nagevraagd bij de eigenaar, en die zegt dat ze helemaal volledig ingereden is en dat het gewoon een beetje weggezakt kan zijn.