Waarom doen mensen dit?!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Waarom doen mensen dit?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:26

Op de manege van een vriendin van is sinds kort een nieuwe beginnersgroep gestart, ze hebben nu ongeveer hun 5e les achter de rug. In deze les zitten, naast een paar kindjes, ook twee volwassenen, een man en een vrouw (is geen echtpaar oid hoor). Niets mis mee natuurlijk. Maar deze mevrouw is wat zwaarder, ik denk zo'n 100 kilo. En nu stapte ze gisteravond van haar paard en zei: ''Nou weet ik eindelijk echt wat paardrijden inhoudt. Dat is maar goed ook want ik heb net een Fjordje van 3 gekocht en die moet ook nog een hoop leren.''

Ik schrok me dood! Die vrouw weet dus helemaal niets van paarden, ze heeft dus waarschijnlijk dit paard gekocht toen ze nog nooit op een paard heeft gezeten, en wil nu op een paardje van net drie gaan rijden, terwijl deze nog maar net in is gereden!! Ik heb nu zo'n medelijden met dat Fjordje, die vrouw kan nog niet eens zelf opzadelen!

Maken jullie ook wel eens zoiets mee, en wat doen jullie dan? Ik durf haar er eigenlijk niet op aan te spreken, omdat ik nog maar 17 ben en zij een heel wat jaartjes ouder, waarschijnlijk zal ze mij dan arrogant vinden oid.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:31

ik snap je probleem en kan helemaal met je meeleven maar je moest eens weten hoeveel van dit soort mensen er bestaan. hopelijk voor dit fjordje wachten ze nog even met inrijden en als je wat wilt doen kun je beter je instructrice of manege eigenaar inschakelen en die het 'hoge' woord laten doen dan dat jij dat gaat doen.
Waarschijnlijk wordt dit je nl niet in dank afgenomen zoals je zelf al zegt en daar heb je alleen jezelf mee. Misschien dat je iets uit een boek kunt kopieren over het inrijden van paarden en dat tussen dr spullen kunt stoppen zodat ze wat 'anonieme info' krijgt?

dorientjuh

Re: Waarom doen mensen dit?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:36

Bedankt voor je snelle reactie. De Fjord is helaas al ingereden.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:41

maar dat betekend niet dat je niet wat nuttige info kunt verzamelen voor zn baas... dan help je toch die fjord weer een beetje, je kunt helaas niets voor hem doen als zn baas niet mee wil werken. Maar : als je niet weet dat je het niet weet, hoe moet je het dan weten? (dat geldt dan voor zn baas) door info die anderen je aanreiken, in dit geval jij dus (al dan niet anoniem)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:25

Ik zou geen kopieen tussen haar spullen stoppen maar ik denk dat je er best over kunt beginnen als je het vriendelijk doet en er goed bij uitlegt dat je het goed bedoeld. Misschien kun je je instructeur inlichten en die erover laten beginnen, die mensen hebben sowieso goede begeleiding nodig van iemand.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:59

Ik ken ook zo iemand. Deze vrouw had haar eerste 2 paardrijlessen gereden en kocht toen een arabische hengst, een jong beestje met een sterke eigen wil.

Deze vrouw deed dingen waar veel mensen het niet mee eens waren, er is toen iemand naar de instructeur gegaan en stalbeheerder om met hun erover te praten, de instructeur en stalbeheerder hebben toen een gesprekje gehad met de eigenaresse van dit paard. Heel vriendelijk, maar ook erbij gezegd dat als ze hulp nodig had, het gewoon moest vragen voor er ongelukken gebeuren.

Dit is toen goed op gelost.

In jou geval zou ik hetzelfde doen en ook naar de instructeur gaan of stalbeheerder, om met hun te overleggen wat er aan gedaan kan worden.

Sterkte en succes ermee!

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:00

Aan de ene kant snap ik jou ook wel, maar het is en blijft natuurlijk háár beslissing. Misschien kun je haar voorzichtig duidelijk maken dat het handig zou zijn om er goede begeleiding bij te nemen, en of ze wel goed heeft nagedacht wat er allemaal bij komt kijken om een paard te hebben. (Maar waarschijnlijk heeft ze dit zelf ook al bedacht aangezien ze al volwassen is, dus ik zou me er niet te druk om maken ).