schoftwonde

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dorien_

schoftwonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:59

hoi! Twee van onze paarden hebben hun schoft opengeschuurt door hun dekens. Ik heb ze een ander deken gaan halen die wat hoger komt en die dekens trekken niet meer op hun schoft. Nu, ik heb er ook wel een zalf voor maar hun wonde verbetert niet. Het doet gewoon niets uit. Ook voor het rijden is het lastig, je moet zien dat de zadeldoek er zeker niet op zit want anders gaan ze bokken omdat het schuurt en pijn doet....

Wat doen jullie als je paard een wonde aan zijn schoft heeft van het deken? Ik heb ze nu alle twee in stal gezet zonder deken, ze worden toch geschoren dus volgende week gaat er alles af. Maar dan moeten er weer dekens op.... Kan ik er iets zacht onderleggen ofzo?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:04

Een goed passend deken is heel belangrijk. Mijn oude pony had ook gauw last van witte haren op de schoft van het deken, maar gelukkig nog nooit een wond.
Ik denk dat je moet wachten met scheren totdat de huid volledig genezen is. Dan een goed passend deken kopen. Wat verder goed heeft gewerkt bij mijn pony is zo'n lycra borstbeschermer (tegen het doorschuren van de schouders tgv deken) Deze zit ook over de schoft, en vermindert de wrijving van de deken over de schoft.

Hopelijk heb je hier iets aan.

_Dorien_

Re: schoftwonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 16:13

van zo'n borst- en schoftbeschermer krijgen ze bij mij alleen meer schuurplekken en drukwonden op de schoft, ook al passen ze perfect. Wachen met scheren kan bijna niet. Ik moet binnen 2 weken en wedstrijd rijden van de federatie die onze club vertegenwoordigd en kan het mij dus zeker niet veroorloven om er met een ongeschoren paard toe te komen...

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 16:46

niemand?

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:06

Even de moeite nemen om voor het voeren het dek iets naar voren te leggen zodat het dek niet zo op de schoft drukt (ervan uitgaande dat je je ruwvoer op de vloer van de box gooit).
Maar ja, Manie zegt het ook al: een goed passende deken is gewoon dé oplossing.

Maar waarom kan je niet met een ongeschoren paard een wedstrijd rijden? Het paard gaat er niet beter van lopen als ie geschoren is. (tenminste, geen fundamentele verschillen)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:09

je hebt wel eens dekens die trekken en die gaan dan strak op de schoft zitten. ik zelf vind de harry's horse highliners ideaal. die gaan niet trekken en hebben een minihals, dus die komen ruim over de schoft heen.

anders kan je proberen en een onderlap(zo'n hele dikke die je gebruikt voor transport)tussen de deken te doen op de plek van de schoft, dat wil het schuren van de deken ook tegen gaan

je deken naar voren trekken werkt gewoonniet.. want trekkende dekens gaan ten alle tijde weer naar achter.

je kan ook even kijken of het niet helpt als je de gespen van voor wat strakker of juist wat losser doet. soms kan dat net dat beetje zijn.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:12

Wat is nou belangrijker die wedstrijd of de wond op de schoft van je paarden!
Ik wordt hier een beetje van. Ik vind je houding richting je paarden niet erg fair.

Wat ook helpt is een dikke lap schuimvulling onder de deken doen, waar je vervolgens de schoft uitknip zodat die volledig vrij ligt.

Ik hoop dat je de gezondheid van je paarden voor laat gaan.
Succes!

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:46

Ja tuurlijk dat ik de gezondheid van mijn paarden op de eerste plaats zet. Wie doet dat nu niet?! Ik vind je tip over die lap schuimvulling wel goed gevonden

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:17

Mijn paardje heeft dit ook met haar deken.
Dat komt omdat er geen schoftbontje opzit.
Ik ga vragen of mijn moeder er een bontje of misschien wel schuimvulling opdoet of iets wat zacht is bij de schoft wil helpen.
Ik ga ook een borstbeschermer kopen.. Idee?

marsss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:22

Een vriendin van mij die heeft ook een paard met gevoelige schoft en zij legt sinds vorig jaar een oud dun shabrack bij de schoft onder de deken die ze dan boven de deken terug vouwt, werkt echt prima zo.

ellepel

Re: schoftwonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:29

je moet even gaan zoeken maar er zijn dekens die een uitsparing op de schoft hebben, dus terug gesneden zijn, waardoor de schoft vrij blijft.

even zoeken via google denk ik

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:58

ja dat zijn americaanse dekens.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 13:01

is dat niet speciaal voor arabiereN Omdat ze zo'n lange manen hebben?

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:16

ik heb ook een paardje dat snel op de schoft drukking kreeg van het deken,ik heb de hals een beetje ingenomen zodat het wat verder naar voor kwam te liggen en niet op de schoft?
nu koop ik voor haar dekens met kleinere (hogere) hals.
weg probleem.