pannekoek zadel voor shetlander??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

pannekoek zadel voor shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:54

kun je een pannekoek zadel voor een shetlander van 1,03 M gebruiken ?
En blijven die wel goed zitten.
Het is voor kinderen en voor mij af en toe.. ong 3 a 4 x per week wordt het gebruikt.
Zitten er ringetjes aan voor een borsttuig en kun je er gewoon dekjes lusjes vastmaken.
Ik wil er ook mee springen enz dus.

En heeft een pannekoek zadel altijd alleen zo'n stoffen singel of hebben ze ook pannekoek zadels met gewoon 2/3 singelstoten

hier even een foto van mijn shet. hij heeft wel wat schoft dus zal dat niet lastig liggen en drukken op de schoft ??
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FLZEAEEW
( p.s hij is nu veel dikker geworden, ze staan op een vollere weide nu )
sorry voor de vele vragen

ik kan bij een zadel maker een krijgen voor 95 euro.. is dat normaal ?? denk et zelf wel maar toch ff vragen

alvast bedankt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:01

Tuurlijk, het is tenslotte voor Shetlanders. Het is wel handig er een staartriem bij aan te schaffen!
Succes

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:07

En er zitten gewoon singelstoten aan (althans zo ken ik ze) en je kan er dus een singel aan doen die jij wilt.
En er kan dus een gewoon sjabrak onder doen (en anders die lusjes door je beugelriemen)
Staartriem is vaak handig ja, doordat shets, bijna tot geen, schoft hebben glijden ze naar voren.
Volgens mij zitten er geen ringetjes aan voor een borsttuig, heb zowieso nog nooit een shet met borsttuig gezien, maar die kan je zadelmaker er vast wel aan maken.
Prijzen weet ik niets vanaf, hangt van de staat af en hoe oud het zadel is.
(ik heb er ooit, x aantal jaar terug, eentje van een half jaar oud voor 25 gulden gekocht, zo'n leren met 'vilten' onderkant, in redelijke staat)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:49

ik heb juist de ervaring dat die pannekoekzadeltjes geen staartriem nodig hebben. die blijven juist wel liggen. zelf heb ik ook zoiets, maar heb er geen riem aan. ook gewoon 2 singelstoten trouwens, en normale singel eraan

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:29

verder niemand ervaring ofzo met een pannekoek zadel ?
Want ik weet echt niet of ik nu wel of geen aanschaf.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:56

Ik heb er ook eentje.. Het is echt super. Zelf heb ik wel een staartriem erbij, maar dat verschilt denk ik wel per pony. Je kunt er gewoon je dekje onder doen en ik had 2 singelstoten waaraan je dus gewoon de singel kan doen die je wilt. Ringetjes voor een borsttuig weet ik niet. Er zitten alleen twee ringetjes vlakbij het 'handvat'zegmaar..
kussies Luus

Jonne

Re: pannekoek zadel voor shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:00

er zitten wel ringetjes aan maar ik weet niet of ze vor borsttuig zijn, maar het is wel vervelend rijden vind ik want het zadel schuift onwijs naar voren..

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:04

Ik heb er ooit 1 gehad.
Maar als je vaker wilt rijden (en dan toch wel intensief) zou ik toch een luxer zadel kopen.

Verder is het een leuk ding om mee te beginnen.
En echt pannekoekzadel is echt helemaal plat, en die kosten rond de 60 euro, een pinokkio rond de 80.

Dus je zadelmaker zit wel aan de hoge kant, helemaal als hij niet compleet is. (dus met singel, beugels en riemen)

Er zitten gewoon singelstoten aan (hoe wil je hem anders vastkrijgen!?) dus je kan er gewoon een schabrak onder doen.

Staartriem verschilt per pony.

@Jonne: daar hebben ze een staartriem voor uitgevonden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:10

Ik heb er ook één voor mijn Shet en die blijft keurig liggen. Shettebeest is ongeveer 1.10m.
Er zit een normale singel aan (3 singelstoten) en een bokriempje. Het is een leren met zo'n vilten onderkant en hij kostte vorig jaar nieuw 50€ inclusief beugels en singel.
Staartriem en borsttuig gebruik ik nooit maar ik zal binnenkort eens kijken of dat kan.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:15

Jonne schreef:
er zitten wel ringetjes aan maar ik weet niet of ze vor borsttuig zijn, maar het is wel vervelend rijden vind ik want het zadel schuift onwijs naar voren..

Misschien is een staartriem een idee? Het is ook helemaal niet duur ofzo hoor..

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:09

jullie shet heeft best wel wat schoft , zou ik lekker voor een "echt"zadeltje gaan , een pinokiotje heeft tie zoiezo te veel schoft voor en een pannekoekje (dus dekje met riemen) ligt dan ook niet echt lekker (geeft dan drukking op de schoft daar deze pony dus niet bol en rond is zoals veel shetten waar dat ding voor gemaakt is , recht dus geen rekening houdend met een schoft)

ps dames een staartriempje heb je 2e hands al voor 7,50 euro
zeker voor de ronde shet is het een must ,

voor een shet zoals deze met een normaal zadeltje denk ik dat je die waarschijnlijk niet eens nodig hebt

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 08:43

hoi,
Ik heb nu een gewoon zadeltje wat hem niet meer past. en ik wou eigelijk ook een maxam voor me shet halen maar ik februari krijg ik mijn paard en er wordt door kinderen 1 a 2 x per week dan op ' gereden' en een pinokkio is weer te klein aangezien ik er ook af en toe op wil hobbelen

@ sassieja : Sommige pannekoek zadeltjes hebben een singel die eraan vast zit. zo'n stoffen ding wat je ook bij longeersingel enz hebt.