les geven aan medeberijder.. waar beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

les geven aan medeberijder.. waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:21

Ik heb nu sinds 3 jaar ongeveer een eigen paard.
Ze is een connemaa van 20 jaar met nog erg veel pit.

Nu ben ik de laatste weken op zoek gegaan naar een medeberijder, omdat ik ook nog les heb (1 dag in de week) en ik graag wil dat ze dan ook beweging heeft en ik ook af en toe een dagje "vrij" wil nemen.

Het klikt erg goed met het meisje alleen heeft ze een aantal jaren niet meer gereden. Ik heb haar nu 1 a 2 keer les gegeven op mijn paard zodat ze op mijn manier leert rijden.

Nu is mijn vraag hoe ik daar het beste verder mee kan gaan.
Ze kan de basis redelijk, maar ik wil dat ze toch wat meer oefeningen met haar doet, dan alleen de basis.

Hoe moet ik beginnen, welke oefeningen?
Iemand verder nog tips voor oefeningen om te doen of spelletjes en dergelijke?
Is het misschien een idee om per les een doel vast te stellen zoals stelling krijgen, wijken, sprongetje maken en dergelijke?

Edit:
Zelf rij al ik 10 jaar paard, rij ong op M niveau.
Kan dus wel rijden, maar om meteen met alle oefeningen die ik in mn les doe te beginnen lijkt me te hoog gegrepen.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:51

Je moet toch altijd bij de basis beginnen. Als dat goed gaat kun je gaan uitbreiden met oefeningen. Als het minder gaat een stapje terug en weer naar de basis. Mijn mening is als de basis niet goed is, kom je gewoon niet verder.

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:58

Laat haar eerst rustig wennen aan je paard, en je paard aan haar.
Dus gewoon de basis.

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 12:14

Hmm ik heb het een beetje fout neergzet..
de basis beheerst ze wel, moest alleen ff opgefrist worden.

Verder nog iemand een idee?

Esther28

Re: les geven aan medeberijder.. waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:18

Misschien kan je haar vragen om een paar lesjes bij jouw instructeur te nemen zodat jullie in ieder geval op de zelfde manier rijden. Als dat geen optie is, gewoon vanuit de basis (als die er goed in zit) uitbouwen. Kan je niet gewoon de les die jij van jouw instructeur krijgt, vervolgens aan haar geven? En anders in overleg met haar, wat wil ze graag verbeteren/leren en van daar uit verder??

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 12:21

Ze wil graag op mijn manier mn pard rijden.
zodat er zo min mogelijk verschil is te merken.

Bij mijn instructeur zou kunnen maar dan moet ze eerst op de wachtlijst en dat duurt dan nog een jaartje of wat.

De les geven die ik krijg, zou ook opzich wel kunnen maar denk dat dit teveel van t goeie is om daar mee te beginnen. En te moeilijk voor haar.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:24

Dan in overleg met haar; wat wil ze leren/verbeteren. Als haar niveau lager is dan het jouwe, moet het toch geen probleem zijn om zaken die zij graag wil leren/verbeteren les te geven.

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 12:28

Nee dat is ook zo.
maar ik ben bang dat sommige dingen die ik van haar vraag tijdens het rijden te hoog gegrepen zijn voor haar.
Daarom dacht ik dat iemand misschien tips had om bijv eerst met een pasje wijken te beginnen, als ze goed kan, wat meer, dan volte vergroten/verkleinen en zo verder.

Melia

Re: les geven aan medeberijder.. waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:30

sorry ik heb eigenlijk niet echt een idee, maar ik snap eigenlijk niet waarom ze zelf geen les neemt? Of mag dat niet van jou, of van haar ouders ofzo? Want jij wil graag meer vrije tijd maar nu steek je er dus weer tijd in, om iemand anders les te geven.. dan kun je toch beter zelf gaan rijden? of heb ik dat nou verkeerd

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:32

Misschien weet je eigen instructeur iemand die volgens ongeveer dezelfde methode als hemzelf les geeft? Dan zou je bijrijdster daar kunnen gaan lessen. Zo te horen wil ze echt wel wat leren. Het is wel fijn dat je haar wilt helpen maar als je allebei niet zo goed weet wat je moet doen werkt het waarschijnlijk niet zo goed en dan heb je kans op irritaties tussen jullie. Dat zou jammer zijn. Goed les kunnen geven is ook echt een vak wat niet iedereen kan.

Overigens ben je beter af met iemand die gewoon op een basismanier rondrijd dan met iemand die oefeningen gaat proberen waar ze niet aan toe is of misschien wel aan toe is maar niet weet hoe ze moet oefenen en op die manier je paard vastrijd of verkeerde dingen aanleert. Iemand die gewoon de basis rijd die verbeterd je paad niet maar verpest hem ook niet.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:37

Ik zou zorgen dat ze gaat lessen bij jouw instructeur.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:41

Quellian schreef:
Ik zou zorgen dat ze gaat lessen bij jouw instructeur.

Quellian dat kan niet want ze schrijft dat die een lange wachtlijst heeft.

De enige mogelijkheid zou dan zijn dat TS en de bijrijdster omstebeurt gaan lessen. Maar of dat iets is wat TS wil.......

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:46

Ja, om de beurt dan

Ik heb hetzelfde met mijn bijrijdster, gaan we ook om de beurt lessen.

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 13:06

Dat zou inderdaad ook een mogelijkheid zijn. Om de beurt les nemen.
Ik ga volgende week meteen even informeren of dat kan.

en dat ik dit doe om meer vrije tijd te krijgen en er nu alsnog tijd insteek..
tja ik wil gewoon zeker weten dat alles goed gaat en had bij iedere andere mede berijder er de eerste weken bij geweest omdat het gewoon een paard met gebruiks aanwijzing is en ik een grote zeikerd ben als het om mijn paard gaat. Wil graag dat ze op dezelfde manier bereden word als dat ik het doe, en dat kost gewoon tijd in het begin. Maar ik vind dat je er daarna ook voordeel aan hebt. Liever in het begin wat meer tijd erin steken en straks een ruiter die het hetzelfde doet als dat het straks misgaat of er rijtechnische problemen ontstaan omdat ik haar te vrij heb gelaten en laat " aanklooien"

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:22

Hoi, ik ben ook een zeikerd, maar dat is normaal denk ik.
Ik kan op dit moment zelf even niet meer rijden vanwege mijn rug waarmee ik mezelf en mijn paard vast rijd.

Mijn vriendin en nog een meisje van stal rijden hem.
Mijn vriendin heeft ook 5 jaar niet meer gereden en daarvoor heeft ze alleen in een manege les gereden, waarin ze echt niet bezig waren met nageefelijkheid en achterhandjes sterk maken enz.
Ik ben nu met haar aan de basis aan het werken en heb als voorwaarde dat ze 1 keer in de week een priveles neemt bij mijn instructrice. Ik vind dit erg belangrijk omdat ik na 5 jaar eindelijk een begin heb en ik wil niet dat dat weer fout gaat. Daarbij is hij een heel stijf paard ( al een paar keer spierbevangen geweest en ingereden met slof en elastiek, in de krul ), dus vind ik het belangrijk dat als ik er per ongeluk niet bij ben er iemand anders op toe ziet dat hij goed word in en uit gestapt en er geen dingen gedaan worden die zowel ruiter als paard niet goed beheersen, zodat er inderdaad weer rijtechnische problemen ontstaan.
Dus als er een mogelijkheid is dat je om en om kunt lessen zou ik dat zeker doen totdat hij plek heeft voor jullie beide 1 keer in de week.

En als ze niet wilt lessen, zou ik iemand anders zoeken.
Want je paard gaat ten aller tijden voor .

( ik zou trouwens zelf niet te snel oefeningen laten doen voordat ze de basis helemaal beheerst en bepaalde dingen goed aanvoelt ).

Groetjes en succes ermee,
Pharlap.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:56

hoe vaak rijdt zij?
is eht 1 keer in de week en de basis is geen probleem, dan is dat toch ook goed. Ze zal er dan niks aan verzieken. En als ze eenmaal het paard beter leert kennen, dan kan jij steeds een tip geven geven, oefen deze maand eens dit, leg uit hoe je het doet, en zo bouw je steeds het verder uit. Of om en om in de les. Doe ik ook met mijn verzorgpaardje, werkt prima.