Gewetensvraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Gewetensvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:34

Hoi,

Pas geleden is mij maatje met Yfande weer voorzichtig begonnen met
springen. Yf kan springen en als de eerste mutsterij voorbij is vindt
ze het ook erg leuk. Ze heeft (volgens de "geleerden" dan) een fijne
manier van springen, kijkt zelf goed en is voorzichtig. Wel is ze heet
op de sprong.

Ik zou haar graag een keer en oefenparcours willen zien springen en
vraag mij dan ook af of je haar met een goede warming-up een
oefenparcours kunt springen of overval je haar dan ?
Ik wil beslist niets kapot maken.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:43

Als je van tevoren een paar keer heb getraind, en de hindernissen niet te hoog zeg, moet dat best kunnen denk ik
Als je zorgt dat ze genoeg bespiering heeft, om het aan te kunnen, dan moet het beslist kunnen hoor
Veel succes met haar!
(En idd, een goede warming-up is echt nodig)

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:46

ik begrijp uit je verhaal niet goed waarom je zou kunnen springen na een goede warming up? Ik begrijp hieruit dat ze een blessure heeft gehad? Het verhaal is mij niet bekend verder.

Elk paard heeft een goede warming up nodig, als ze een pees blessure oid gehad heeft, wees er voorzichtig mee een 2e keer wil vaak minder goed genezen...

yfande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 12:10

@Rubywhite,

Ze heeft geen blessure, er is alleen een hele poos niet met haar
gesprongen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:53

Ik weet niet hoe je haar tot nu toe hebt laten springen. Steeds een enkele sprong of ook wel eens meerdere hindernissen na elkaar (in-uitje bijvoorbeeld)? Maar je kunt het gewoon eens proberen. Vaak staan oefenparcoursen best redelijk hoog dus let inderdaad wel op dat de hindernissen niet veel hoger staan dan dat ze normaal springt. Informeer eerst een hoe hoog de hindernissen staan. Dan kun je je paard hier ook beter op voorbereiden. Probeer ook wat in-uitjes te springen zonder dat je de controle verliest tussen de hindernissen.

Als je een oefenparcours gaat springen, probeer wel om haar onder controle te houden en haar dus niet als een gek over de hindernissen laten vliegen. Dus als je hindernis één gesprongen hebt en ze is zo heet dat je haar niet rustig terug kan nemen spring dan hindernis twee niet. Rijd haar er gewoon even langs en zodra je haar weer terug genomen hebt kun je sprong twee nemen. Verder kun je denk ik zelf wel merken aan je paard of ze het leuk vind of niet.

Veel succes in ieder geval

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:25

bouw anders zelf eens een kort parcours (een 3-tal hindernissen verdeelt over de bak ofzo) op de hoogte die je bij het oefenparcours wilt springen, wellicht zal dat 60 cm zijn, is meestal de laagste. Dan kun je dr laten wennen.

Als ze gewoon goed in conditie is en ze is de hoogte die je van haar vraagt gewend goed en rustig te springen, dan kun je het er wel gewoon op wagen.

Uiteraard met een goede warming-up maar dat spreekt voor zich!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:29

Ik zou het onder begeleiding langzaam aan opbouwen