To shave or not to shave, that's the question...(spoed)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

To shave or not to shave, that's the question...(spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:30

Ik had toen ik mijn paard kocht al bedacht dat ik haar moest scheren in de winter, ze had een enorme wintervacht. Nu is het toch wel tijd en ben ik aan het twijfelen. Ik had mijn vraag al gesteld in het scheertopic maar niet echt advies gekregen dus, even mijn pro's en con's op een rijtje

Wel scheren omdat:
-Ze staat in een vrij warme (lees tochtvrij, redelijk geisoleerde) stal, als ze dan de buitenlucht in gaat wil ze nog wel eens kuchen;
-Wanneer we echt flink trainen ( 2 á 3 keer in de week) wordt ze flink nat, niet echt gezond;
- Haar vacht is behoorlijk dik, vuil krijg je er vrijwel niet meer uit. Dat vind ik toch wel erg vervelend, vooral op haar rug zeg maar;
-Ik het misschien toch maar eens moet proberen; als het niet werkt of een fiasco is weet ik dat ik haar volgend jaar beter niet kan scheren en eerder onder een deken moet zetten.

Niet scheren omdat:
- Ik maar 2 á 3 keer per week wat intensiever rijd en 2 keer per week wat minder intensief en ze dan dus niet zweet;
- Ze waarschijnlijk erg fris wordt zonder haar teddyvachtje (dat is ze nu soms al, kan irritant zijn)
- Dekengekloot en ze wordt erg lelijk (waarscijnlijk een soort grijs, ze is nmlk valkkleurig)
- We staan in de polder dus met flinke wind is het ook erg koud (en ze moet iedere dag naar buiten)
- Ik denk niet dat ze ooit geschoren is (bij vorige eigenaars stond ze vaak stil in de winter vanwege het ontbreken van een goede bak).

Verder heb ik op dit moment een goede 150 gr regendeken en een superzware, met wol gevoerde deken (iemand enig idee hoe warm zo'n ding is, het weegt iig redelijk wat kilo's?)

Wie kan mij helpen met deze keuze? Er zit ook wat spoed achter, ik moet haar vandaag of morgen scheren i.v.m beschikbaarheid van mijn tijd en 'n scheer machine

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:32

neem eens een kijkje in het centraal scheertopic boven aan VMR

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:36

Als ik je verhaal zo lees, zou ik het wel doen. Het is gewoon beter voor je paard. Wat betreft dat lelijk worden, zou ik me niet zo druk maken Het is maar voor en korte periode en het haar gaat wel weer groeien. Ik was ook eerst aan het twijfelen of ik het wel of niet zou doen. Ben blij dat ik het gedaan heb. Het belangrijkste is, dat mijn paard niet meer zo zweet en ookal zweet hij wel, hij is binnen 5 minuten weer droog. Dat dekengekloot valt ook best wel mee. Gewoon een goede winterdeken erop, 250 grams en dan komt het wel goed. MIsschien is een winterdeken met zo'n halve hals wel een idee.

Een andere optie is misschien om hem in een jachtmodel te scheren. Is hij niet meteen al zijn haar kwijt.

Ik heb idd wel vaker gehoord dat mensen zeggen dat paarden fris worden als ze geschoren zijn. Ik vraag me af of het ook echt zo is. Bij mijn paard in iedergeval niet en bij de andere 8 paarden die bij ons op stal staan en geschoren zijn, is dat ook niet zo.

Succes met je beslissing!

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:38

Dat heb ik al gedaan het scheertopic doorlezen, en ook een vraag gesteld. Het is er echter nu zo vol dat mijn vraag niet echt opvalt en ik ook geen antwoord erop krijg. Ik heb het hele topic wel al doorgelezen, heb er wel wat aan gehad maar geen antwoord op mijn probleem laat maar zeggen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:38

Ik zou scheren en tegelijkertijd investeren in een hele beste Rambo-deken, zodat het beestje na de scheerpartij er lekker warm en wind- en waterdicht bij kan staan, ook buiten.

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 10:41

@channie 23, thanks, da's best fijn om te horen. Die van mij is wat hittepettitig en soms hoor je van die verhalen over bijv. frisheid. Dan denk ik bij mezelf als ze nou nog frisser wordt, wordt ik bij iedere keer rijden gemilkshaked!
@Dees; ze heft nu een goede regendeken maar een 150 grams. Ik vind dat zelf wat prettiger omdat ik die dan overal bovenop kan gooien, heb ik alleen wat onderdekens nodig,

Wel bedankt voor de tips en meningen!

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:45

Die van mij is ook echt heeeeel fris altijd, maar het is niet erger geworden. Met een dundekentje losrijden is misschien ook nog een mogelijkheid!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:47

Niet scheren en goed uitstappen. Als ze de hele dag op de wei staat lekker een deken op doen dan blijft ze ook schoon. In de polder kan het erg koud zijn. Maarja scheren heeft zo zijn voordelen. Zou dan wel in model scheren en ook een deel van de hals dus ongeschoren laten.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:05

Rytir schreef:
@[naam verwijderd]; ze heft nu een goede regendeken maar een 150 grams. Ik vind dat zelf wat prettiger omdat ik die dan overal bovenop kan gooien, heb ik alleen wat onderdekens nodig,

Als je scheert, moet je zo rekenen, dat scheelt een gevulde staldeken. Je moet de vacht die je wegscheert 24/7 vervangen door een prettige staldeken.
Dus als je paard nu al die regendeken van 150gr draagt, moet je al zeker naar een dubbeldikke deken. Als je paard alleen die regendeken draagt als ie naar buiten gaat, dan gooi je na het scheren idd die regendeken over de staldeken heen.

(let op: 300grams hoeft helemaal niet warmer te zijn dan 150gram, het gaat om de 'fluff' in de vulling, en de gebruikte materialen).

ikzelf schoor de paarden altijd helemaal, tot aan de plek van de bakstukken van je hoofdstel. Modelletjes scheren is moeilijk en vaak ook een ape-gezicht.

De hals behaard laten is onzin, een paard vat geen kou op de hals. De hals is bovendien ook de plek waar het paard het snelst zweet en nat blijft. De lendenen zijn wel zeer gevoelig voor kou, dus die moet je goed warmhouden. Een uitstapdeken is dus ook handig bij het in- en uitstappen op koudere dagen.

Belangrijk: zorg dat je de plek onder het zadel groot laat, anders krijg je (zeker aan de achterzijde) schuurplekken. ik gebruikte altijd het shabrak van een ponyzadel (zadelmodel, geen vierkante) om de maat te bepalen. Je kan beter eerst wat teveel laten zitten en later nog iets bijscheren dan andersom, maar dat is logisch
Laatst bijgewerkt door Dees op 11-11-05 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:06

Ik heb nog ff op internet gezocht naar verschillende modellen.
Scheerpatronen

Volledig scheren
Dit kan bij een paard met een hele dikke vacht, maar vaak is het niet echt handig, een paard is vrij onbeschermd tegen stoten.

Jachtmodel
Het haar op de benen en het zadel blijft zitten.

Dekenmodel
Het haar blijft op een deel van de rug, lendenen en achterhand zitten en op de benen helemaal.

Streepmodellen
Je hebt een laag streepmodel, een hoog streepmodel en een middestreepmodel. Het haar aan de onderkant van de hals, tussen de voorbenen, op de buik en aan de bovenkant van de benen wordt geschoren. Welk streepmodel er is, hangt af van hoeveel haar er weg is.

Chasermodel
Het haar van het hoofd, de onderkant van de hals, de borst, de buik en de bovenkant van de achterbenen wordt weggeschoren. Het haar wordt tot vlak achter de oren weggeschoren.

Bibmodel
Het haar aan de onderkant van de kaken en op de hals tot en met de borst wordt weggeschoren.

Apronmodel
Hier wordt hetzelfde haar geschoren als bij het bibmodel, alleen wordt ook het haar op de voorbenen en naar achter onder de singel verwijderd.

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:08

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:30

Dan zou ik kiezen voor het streepmodel in die koude polder.

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:44

Wat is het geworden?

Rytir

Re: To shave or not to shave, that's the question...(spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 12:02

Ik geloof dat ik maar eens naar stal ga met haardichte kleren . Het wordt denk ik het jachtmodel, ze staat wel iedere dag buiten maar 1,5 á 2 uurtjes in de bak (wei is een moerasgebied), dus benen blijven wél beschermd. Bedankt voor de tips en als t vandaag lukt, dan zien jullie vanavond de foto's!

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:04

Succes!!

Rivjenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:30

nou, ik ben benieuwd naar het resultaat hoor!
Zelf zit ik ook een beetje te twijfelen of ik wel of niet zou scheren.
Een streepmodel lijkt me wel wat.
ff off topic, wat een mooi paardje heb je, superkleurtje!

Katja

Re: To shave or not to shave, that's the question...(spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:47

Centraal topic.