Geeuwen = Ontspanning?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geeuwen = Ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:29

Hey iedereen,

Ik vroeg me wat af ... ik heb een tijdje een verzorgpaard gehad waarvan de eigenaresse zei van: als die zich goed voelt en ontspannen is dan begint die te geeuwen ... En dat gebeurde ook regelmatig

Nu heb ik een verzorgpaardje die na het werken onder het solarium stond, en hier ook begon te geeuwen .. Naar mijn gevoel gewoon door de lekkere warmte en ontspanning?

Is het zo dat wanneer je paard geeuwt dat hij/zij zich dan goed voelt en/of ontspannen is? Of is dit gewoon allemaal toeval... ?

Vraag mij dit af omdat ik (wel al een hele tijd geleden) eens een manègepaard gepoetst heb, een paard dat er om bekend staat zuur te zijn en aan te vallen (maar echt aanvallen, dus als je de staldeur open doet met z'n mond open op je afkomen, of trappen als die met z'n kont in de buurt is ..) en die begon na een tijdje ook te geeuwen, gewoon tijdens de poetsbeurt (en die had daarvoor niet gewerkt of iets). Zou die toen ook onstpannen geweest zijn en zich goed gevoeld hebben?

Iemand die daar ervaring mee heeft of er meer van weet?

Groetjess

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:31

Ik denk dat het in die gevallen wel ontspanning is ja!
Tuurlijk, soms zal het wel toeval zijn, maar als je het zo ziet..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:37

Geeuwen betekend vaak dat ze in 'strijd' zijn met zichzelf. Niet echt strijd, maar kan er even geen andere naam voor vinden.
Even een voorbeeld. Twee paarden hebben ruzie, ze willen allebij winnen. Op het moment dat een niet meer weet of hij nu moet aanvallen of zich terugtrekken gaat hij iets heel anders doen: geeuwen.

Net als met poezen die ruzie hebben en een gaat zich ineens likken.

Ze weten op dat moment niet wat ze moeten doen: aanvallen op terugtrekken. Daarom gaan ze iets heel anders doen dat er totaal niks mee te maken heeft.

In jou geval zou dat heel goed kunnen. Het paard weet nog niet helemaal of hij jou nu moet wegsturen (wat hij anders altijd doet) of dat hij je moet toelaten en zich laten borstelen.
Uiteindelijk heeft hij, neem ik aan, voor het laatste gekozen.

Tanja

Re: Geeuwen = Ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:39

Als een paard gaat geeuwen weet het zichzelf geen houding te geven, weet hij niet wat hij met een bepaalde situatie aan moet is mij altijd geleerd.
Komt op het zelfde neer als wat Anouar15 schrijft dus

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:42

Tja, je heb geeuwen en geeuwen. Sommige paarden gapen uit ontspanning, andere paarden beginnen te kauwen als teken van ontspanning.

Gapen kan ook "overspronggedrag" zijn. Er is een onbekende/onplezierige situatie waar het paard niks aan kan veranderen, om toch iets te doen (je weet maar nooit of daardoor de situatie verandert) gaan paarden ook gapen. Zoals Anouar15 beschrijft.

En tenslotte kan het iets aangeleerds zijn. Zodra ik heb opgezadeld en het halster afdoe, moet Alfie eerst 3x gapen voordat het hoofdstel om mag.
Is dat:
- gapen van ontspanning? nee;
- oversprong gedrag? volgens mij ook niet meer (misschien vroeger ooit);
- gewoonte? dat is het ondertussen geworden

Het kan dus zoveel betekenen, afhankelijk van de situatie waarin het paard zich bevindt.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 10-11-05 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:43

T@nj@ schreef:
Als een paard gaat geeuwen weet het zichzelf geen houding te geven, weet hij niet wat hij met een bepaalde situatie aan moet is mij altijd geleerd.
Komt op het zelfde neer als wat Anouar15 schrijft dus

Alleen jij vind de juiste woorden
Strijd is dus geen houding weten te geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:53

Ok, ik kan er best inkomen dat geeuwen overspronggedrag is (dus dat ze even niet weten wat te doen .. bij honden heb je dat ook, die van mij kan er wat van ..).

Maar ik heb dan zoiets van: als je paard lekker warm onder het solarium staat en je doet er verder niks mee (je staat dus gewoon te kijken) en die gaat dan geeuwen .. dan lijkt mij dit niet omdat die zich niet lekker voelt en niet weet wat die op dat moment moet doen met die situatie .. (misschien verveling?)

Maar dus het kan wel dat paarden die geeuwen gewoon ontspannen zijn en dat het niet altijd overspronggedrag is?
Dus zoals al eerder gezegd dat het geeuwen verschillende dingen kan betekenen afhankelijk van je paard en de situatie...

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:56

Ik ben het helemaal met alvaron eens het is oversprong

(sommige zien het als een gedragsstoornis werd mij op school verteld maar de hersenen werken gewoon niet meer ze weten niet wat ze in zon situatie moeten doen en gaan dan gapen of kauwen, en vaak als ze dan weer bij "zinnen" zijn gaan ze het gedrag vertonen dat ze eigenlijk zouden moeten doen)

snappen jullie het nog?

ikzelf niet meer zo haha

Je bent me voor Sabine maar idd dat was ook wat ik bedoelde het een hoeft niet altijd het andere te zijn

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:00

wat hier geschreven is snap ik wel! Ik heb ooit mijn paard in de sloot gehad. Toen hij eruit kwam en ik hem aan het afspuiten was, kwam op de een of andere manier de 'spanning' eruit en was hij heel flink aan het geeuwen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:01

Ontspannen kan ook zeker.
Mensen gaan gapen als ze ontspannen zijn. De ademhaling wordt oppervlakkiger als je ontspannen bent of naar iets vrezelijk saais moet luisteren/kijken dat je niks intereseerd. Daardoor komt er minder zuurstof in het bloed. om genoeg zuurstof te krijgen ga je gapen.

Dat kan bij paarden natuurlijk precies hetzelfde zijn.

Een poes (uit mijn eerdere voorbeeld) wast zich ook niet alleen als hij ruzie heeft.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:03

idd anouar 15 ik vind het moeilijk uit te leggen, maar met zijn allen komen we er wel!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:05

Dus .. voor zover ik het begrijp:

Als je paard gaat geeuwen:
- kàn het ontspanning zijn
- kàn het overspronggedrag zijn
- kàn het uit gewoonte zijn (of iets aangeleerd ofzo)

Maar wat de oorzaak is is bij elk paard verschillend en als je een tijd met het paard werkt (of het paard een tijd als eigen paard hebt) zal je wel gaan zien wanneer die juist gaat geeuwen (dus door welke reden)?

Zoiets?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:14

Wat je schrijft klopt wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:19

Mijn pony geeuwt altijd als ik het hoofdstel/bit in ga doen! als ze het ziet begint het al, totdat de keelriem vastzit (doe de neusriem meestal pas goed in de bak ivm het geeuwen). Na het geeuwen gaat ze vaak heel tevreden lekker knabbelen op het bit. Volgens mij doet zij het idd uit ontspanning, want ze vind rijden superleuk

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:24

volgens het systeem waar ik mee werk, is het geeuwen een teken dat de adrenaline eruit vloeit, het paard wordt van gespannen, ontspannen en het klopt precies ik weet precies op welk moment mijn paard begint te gapen, ik gaap dan gezellig mee, staan we samen te gapen.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:38

ja iedereen kijkt er anders tegen aan maar het kan ook gewoon gewenning zijn om te gaan gapen als het bit in moet, maar hoe ik het op school geleerd heb is het of ontspanning, toeval, of overspronggedrag

en volgens mij maakt het niet uit met welk systeem je werkt hoor maar het is gewoon het aard van het beestje

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:53

Als er te weinig bloedtoevoer (--> zuurstof) naar je hersenen is, slaan de hersenen alarm door te gaan gapen. Doordat je gaapt komt er in een keer een flinke dosis zuurstof naar je bovenkamer waardoor het zuurstofgehalte weer op peil is.

Ik denk dat het met paarden hetzelfde zit.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:55

mmm zou kunnen maar dan heb ik het op school altijd verkeerd geleerd

en een mens is natuurlijk geen paard daar kan verschil in zitten toch?

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:54

volgens mij is het geen ontspanning...
mensen geeuwen (gapen) als ze zuurstof tekort hebben gehad. (als je moe bent gaat je ademhaling omlaag en krijg je minder zuurstof, dus ga je gapen.... is mij verteld hahaha)
toen ik 3 keer per dag de ogen van mijn paard moest schoonmaken en zalven (ja een paar dagen zelfs 5 keer :S ) gaapte hij ook altijd.
De dierenarts vertelde me dat hij dat doet omdat hij het niet prettig vind en dus een andere houding aan probeert te nemen ipv zich te verzetten.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:58

Citaat:
en volgens mij maakt het niet uit met welk systeem je werkt hoor maar het is gewoon het aard van het beestje

nou en of dat uitmaakt, ik heb dit paard al 3 jaar, heb hem voor ik hiermee begon nooit zien gapen, in het lesmateriaal wordt er bovendien op gewezen dat de paarden veel gaan gapen, dat dat een goed teken is, want dat de adrenaline er dan uit gaat.
2 andere paarden bij mij op stal doen dezelfde methode en ook die paarden zijn gaan gapen, deden het voorheen ook nooit