Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

MISTRAL94 schreef:Wij hebben voor onze 3 jarige net een nieuw zadel gekocht. De meeste mensen vinden het onzin om voor zo'n jong paard een nieuw zadel te kopen. Onze zadelmaker past hem keer op keer kosteloos voor ons aan. Uiteindelijk is het voor het paard beter en voor ons ook. Persoonlijk ben ik niet zo weg van Wintec zadels

350 EUR is ook een leuk prijsje, zo'n zadel kost nieuw (kaal) rond de 1000 EUR... 
Mare schreef:Ik zit daar ook over te twijfelen, die van mij moeten nog worden ingereden. Maar hoe koop je een zadel voor een paard waar je nog nooit op heb gezeten. Kunnen ze dat dan toch op maat maken??
CAuvraySky schreef:Ze zegt dat dit beter is omdat C'Auvray haar rug nog gaat veranderen en het dan beter is om een kunststof zadel te kopen...
Sonja schreef:Hmmmm dan zal ik wel weer een grote kritische ouwe zeurdoos zijn, maar ik vind het voor een jong paard precies even belangrijk dat het zadel perfect ligt als voor een oud paard. Dan maar 3x een ander zadel aanschaffen, zal mij een zorg zijn. Juist bij een dier in ontwikkeling kun je het je niet permitteren dat bv de spieren niet de juiste vrijheid hebben of dat je drukverdeling niet goed is en dus ongemak veroorzaakt.
Hoeft allemaal niet het duurste van het duurste te zijn, maar perfecte pasvorm is voor mij een eerste vereiste.
Mare schreef:Sonja; dat ben ik helemaal met je eens!
Is het nou zo dat een nieuw zadel stug is en nog ingereden moet worden, zoals mensen dat met bv Petrie laarzen ervaren? Of zou een soepel nieuw zadel meteen lekker kunnen zitten voor het paard z'n rug, zoals ariat schoenen bv ook meteen lekker zitten als je ze de 1e keer aantrekt??
Lederen zadels vormen zich naar je paard, dat staat vast. Maar kunststof zadels doen dat (voor zover ik weet) niet. Toch kan zo’n kunststof zadel goed liggen.
) maar ik vind het belangrijk dat ze het goed ervaart. Ik ben niet bang dat er wat met t zadel zal gebeuren, ik bedoel, wat kan er gebeuren? En het blijft een gebruiks voorwerp...

Sonja schreef:CAuvraySky schreef:Ze zegt dat dit beter is omdat C'Auvray haar rug nog gaat veranderen en het dan beter is om een kunststof zadel te kopen...
Ik ben bang dat jouw instructeur meer belang bij de verkoop heeft als bij het paard want dit is stomweg een drogreden.
Een goed passend kunststof zadel is nimmer beter of slechter dan een goed passend leren zadel. Is slechts de voorkeur van de ruiter (of in dit geval de verkopende partij).