chippen, nu met dikke wintervacht of wachten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Forestmeisje

chippen, nu met dikke wintervacht of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:46

mijn shet moet ik nogsteeds laten chippen.
aangezien ze amper van het terrein afgaat had ik er niet zo'n haast bij, en nu ook niet, maar goed het moet toch gebeuren.

Maar goed nu is het winter, heeft ze een dikke wintervacht, en ik weet niet of het verstandig is om haar nu te laten chippen of even te wachten tot der wintervacht begint uit te vallen *dus na de winter*.
Ze heeft geen deken of ofzo, staat dus gewoon buiten met schuilstalletje.

Aangezien zie een stukje moeten afscheren, denk ik zelf dat ik beter kan wachten.. of kan het geen kwaad, een klein stukje kaal en de rest flink haar?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:50

Ik geloof niet dat dat echt veel kwaad kan. Groeit zo weer aan. Bovendien is het maar een klein stukje van het lichaam. Je ziet het alleen iets beter dan in de zomer, door die dikke vacht.

hipkippie

Re: chippen, nu met dikke wintervacht of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:05

Kan helemaal geen kwaad hoor, mijn pony is ook gechipt met wintervacht en er word maar een klein stukje weggeschoren.
Ik zou het gewoon nu doen hoor

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:31

Het is echt een heel klein stukje, daar ligt geen pony wakker van.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:32

Ze scheren het plakje waar ze gaan chippen toch weg dus zal weinig uit maken

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:55

Dat is zo'n klein stukje, dat merken ze echt niet!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:09

Lotje (shet) is vorig jaar rond deze tijd gechipt. Nergens last van gehad hoor! Het enige nadeel is dat je vrij lang ziet dat er een stukje was geschoren, het duur nou eenmaal een poos voordat die haren net zo lang zijn als de wintervacht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:13

t is maar een stukje van 2 bij 1 cm dus zooooo klein dat is niet erg.

mijn pony is afgelopen januari gechipt ook in de wintervacht, maar op zo'n klein plekje vat hij echt geen kou hoor.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:15

Nee dat maakt niks uit hoor! dat groeit echt super snel weer aan!

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:52

okeej, das mooi

Nog een vraagje dan.
Ik kan der laten chippen door de da of door het stamboek zelf.
het scheelt wel geld om het door het stamboek te laten doen, dan ben ik 41 euro kwijt (komt natuurlijk nog verzendkosten bij denk ik, en voorrijkosten).
En bij de da, ik weet niet precies hoeveel het chippen dan gaat kosten, iemand dit ook laten doen en weet de kosten nog?
Dan krijg je nog voorrijkosten en dan moet je nog het nr naar het stamboek sturen voor het paspoort.

mijn vraag is dus: wat zouden jullie doen, door het stamboek zelf, of de da.. wat vind je een fijner gevoel..

ik heb liever de da, ik weet niet waarom eigenlijk, maar dat gevoel is gewoon fijner..
De kosten maken verder niks uit. Maar toch..

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:53

Ik heb het bij Kyra en Sam destijds door het stamboek laten doen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:05

let er wel op dat ze een klein machine gebruiken zodat het idd maar een klein plekje is. Bij een van mijn paarden flikten ze het om een groot machine te pakken dus er zat echt een kolossale kale streep op zijn nek

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:06

Forestmeisje schreef:
okeej, das mooi

Nog een vraagje dan.
Ik kan der laten chippen door de da of door het stamboek zelf.
het scheelt wel geld om het door het stamboek te laten doen, dan ben ik 41 euro kwijt (komt natuurlijk nog verzendkosten bij denk ik, en voorrijkosten).
En bij de da, ik weet niet precies hoeveel het chippen dan gaat kosten, iemand dit ook laten doen en weet de kosten nog?
Dan krijg je nog voorrijkosten en dan moet je nog het nr naar het stamboek sturen voor het paspoort.

mijn vraag is dus: wat zouden jullie doen, door het stamboek zelf, of de da.. wat vind je een fijner gevoel..

ik heb liever de da, ik weet niet waarom eigenlijk, maar dat gevoel is gewoon fijner..
De kosten maken verder niks uit. Maar toch..

Lekker door het stamboek laten doen; makkelijker. Zij hebben getrainde chippers in dienst die al 100-den paarden onder handen hebben gehad en het net zo goed kunnen als je dierenarts.
Zij versturen gelijk de gegevens naar je stamboek, je hoeft er zelf niets meer aan te doen en hoef je alleen maar te wachten op de papieren (en de rekening betalen uiteraard )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:36

Gewoon door het stamboek laten doen. Neem aan dat er toch nog iemand van het stamboek moet komen om hem te schetsen. Bovendien zijn de kosten aanzienelijk lager. Kosten van alleen een paspoort zonder chip zijn vaak bijna net zo hoog als een paspoort met chip. Je betaald dus eigenlijk dubbel als je het je DA laat doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:45

Neonlight schreef:
Gewoon door het stamboek laten doen. Neem aan dat er toch nog iemand van het stamboek moet komen om hem te schetsen. Bovendien zijn de kosten aanzienelijk lager. Kosten van alleen een paspoort zonder chip zijn vaak bijna net zo hoog als een paspoort met chip. Je betaald dus eigenlijk dubbel als je het je DA laat doen.

Dat hoeft alleen maar als de DA in kwestie niet mag chippen voor de I&R-regeling
Want als je DA dus niet mag chippen moet er alsnog een schetser bij komen, ik zou dat in iedegeval even navragen.

Doorsnee genomen is chippen via het stamboek goedkoper dan door een DA.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:41

het kan geen kwaad, de mijn zijn halverwege januari dit jaar gechipt en toen was het ook koud

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 11:11

okeej heel erg bedankt allemaal..
dan laat ik der gewoon chippen door het stamboek, moet alleen nog even uitzoeken wat ik moet bellen

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:44

gewoon doen, ze scheren dat stukje huid toch kaal waar de chip komt...tis geen groot oppervlak.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:13

een chipreddy

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:45

die van ons is gechipt door de dierenarts met nog een ander paardje moest aleen de chip betalen en het paspoort bij de knhs
schets deed de dierenart.
het ligt er maar aan of de dierenarts mag chippen.
je kan ook bij het shetlanderstamboek even informeren.