help hoe los ik dit stal/borstel probleem op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dominiqueB

help hoe los ik dit stal/borstel probleem op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:15

ik heb nu 2 weken een eigen pony van ong. 3,5 jaar. als ik hem uit zijn box haal en op hem wil poetsen dan komen de problemen. als ik met een borstel naar hem toe loop, dan gaan gelijk zijn oren plat in zijn nek en mag ik niet bij hem komen want hij wil mij bijten. als ik hem dan straf dan mag ik hem borstelen. maar totdat ik bij zijn hoeven of staart kom dan begint hij te steigeren. ook begint hij dan met zijn voorbenen naar mij te trappen. pas als ik hem een snoepje geef dan is hij braaf. met hoeven uit krabben vooral bij zijn achterbenen, trekt hij zijn hoef uit mijn handen en probeert me te trappen. ik mag daarna niet bij zijn achterste komen want dan draait hij zich om en bijt hij mij...pas als hij het zadel op heeft of een snoepje heeft gekregen dan pas is hij braaf..maar ik wil hem gewoon kunnen borstelen zonder een snoepje. als hij geen snoepje krijgt dan mag ik niet eens bij hem in zijn buurt komen.. komt dit omdat hij mij wil uit proberen of omdat hij nog jong is? en hoe kan ik dit probleem oplossen? ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:14

Mijn paard hoef dat niet eens te proberen. Want die krijgt echt een gigantische lel.

Maar in jou geval zou ik proberen het snoepje te vervangen door een aai of braaf. En het met snoepjes werken langzaam opbouwen.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:15

Geef dat paard never nooit geen snoepjes meer!
Kost wat moeite en hopelijk geen pijn voor jou. Maar zoals ik het lees is die pony van jou gewoon een verwend nest. Sorry als het lomp overkomt, maar zo is wel de situatie.
Negeer irriteren, straf gericht slaan en bijten.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:21

Snoepjes horen achteraf te komen en niet vooraf.
Citaat:
pas als ik hem een snoepje geef dan is hij braaf.

Laat de snoepjes achterwegen en vervang ze door een aai en een vriendelijk woord. Verder sluit ik me bij het bovenstaande aan.

Als je angstig wordt van het akelige gedrag van je pony, haal er dan iemand bij die ervaring heeft om je te helpen.

dominiqueB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:06

oke hartstikke bedankt voor jullie hulp en reacties! ik ga er morgen gelijk mee beginnen..groetjes en hoefjes

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:07

kzou um echt geen snoepjes geven als hij zo trapt en bijt. Zo zeg je dat hij dat mag dan worden ze steeds vervelender:S

ellepel

Re: help hoe los ik dit stal/borstel probleem op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:18

inderdaad!

die snoepjes echt weggooien!!
doet hij raar dan een keertje schreeuwen of negeren, doet hij lief dan krijgt hij een knuffel en vertel je hem hoe lief en geweldig hij wel is.

loop niet meteen de stal in,maar wacht even tot hij bij jou komt, zo krijgt hij even de kans om zijn territorium( zijn stal) te gaan verlaten.

praat tegen hem ,maar blijf in de deuropening staan, meeste paarden worden wel nieuwsgierig en komen wel.,

bij het poetsen enzo er heel goed op letten dat hij doet wat jij wilt, en beloon hem uitvoerig daarvoor.