Hoe doen jullie dat bij een drachtige merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Hoe doen jullie dat bij een drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:15

Ik rijd een drachtige Friese merrie. Heb net een aantal weken terug een ander zadel voor haar gekocht, want ze was uit haar oude gegroeid (oude is btw nog te koop, kieffer). Ik heb dit zadel eerst thuis gepast en dit leek goed. Toen heb ik merrie en zadel meegenomen naar Het Tweespan in Drachten. Daar is het bekeken en het zadel past perfect.
Maar de merrie is drachtig en haar buikje wordt echt dik nu. Het zadel schuift wat naar voren. Nu dacht ik aan een voorsingel, want dit werkte ook bij een andere merrie die ik reed en nog een dikke buik had van het veulen. Het gaat mij erom dat de singel niet naar voren kan schuiven achter haar oksel.

Wat doen jullie aan dit probleem? Want ben vast niet de enige die een drachtige merrie rijdt.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:04

Bij mijn paard schoof het zadel niet naar voor toen ze drachtig was
Maar dat zal wel verschillen...
Wat is een voorsingel eigenlijk? Een voortuig?
Voortuig lijkt me wel goed , en anders misschien staartriem? Maar dat vind ik persoonlijk niet zo mooi

ankem

Re: Hoe doen jullie dat bij een drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:08

Haar ronde buik begint zeg maar niet meteen achter het voorbeen. Het eerste stukje is zeg maar normaal en een 15 cm daarachter begint de ronding. Ik heb er pas deze week last van. Misschien hoort het op deze manier bij Friezen? Ik heb het ook gehad met een merrie die al bevallen was, maar nog met een dikke buik stond.
Een voorsingel doe je zeg maar over je chabrak, vrij ver naar voren en dan pas het zadel erop en aansingelen. De gewone singel blijft dan zeg maar achter de voorsingel liggen. Het is een extra singel die om het hele paard gaat, voor de gewone singel.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:10

Ik wissel met dekjes. Ik heb hele dunnen tot behoorlijk dikke dekjes en een onderlegger. Dan kijk ik wat wanneer in welke fase het beste op de merrie past. Kan moeilijk meerdere zadels aanschaffen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:00

ben het met piaffe eens, en meestal valt het wel mee dat het zadel niet goed ligt tijdens de dracht, want inderdaad, net wat ankem zei, de ronding begint pas wat later, bij haar flank worden ze duidelijk voller en daar ligt bij mij iig het zadel niet :p