Dilemma, voer; dekens en beweging

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Dilemma, voer; dekens en beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 14:04

Ik zit met een dilemma.
In frankrijk leefde de poneys bijna 100 % natuurlijk, maar in de winter werden deze gewoon ook minder gereden en hadden daardoor geen last van hun wintervacht en de extra energie die ze kwijt waren door de kou en dat ze altijd vies waren.

Maar met mn paard hier maak ik me er nou toch wel zorgen over. Ze krijgt hoogstens een half schepje meusli per dag omdat ze erg gevoelig is wat betreft diarree, hoef bevangenheid en waarschijnlijk ook spier bevangheid. Ze eet onbeperkt hooi/kuil. Ze heeft geen dekens, en dus een lekkere dikke teddy vacht en staat altijd buiten. Zo heb ik het altijd geleerd en behalve dat vindt ik het ook wel de beste manier. Paard is gezond, mooie glimmende vacht, eet en drinkt goed, kijkt helder uit de ogen, is alert, en haar temperatuur is ook altijd goed (daar let ik al extra op, omdat ze altijd buiten is)

Kortom, ze is wel gezond, maar nou wil ik graag het rijden gaan opbouwen, maar zit ik dus met een hoop 'problemen'.
Ten eerst mag ik haar eigenlijk niet borstelen, aangezien dat juist een berscherming is, maar omdat ze ook geen schuurplekken kan hebben en wij vrij lang rijden (soms ritten van 3 uur) doen we dat natuurlijk wel gewoon, onder het zadel móet zand vrij zijn. Maar hierdoor is ze wel een stuk berscherming kwijt.
Verder is ze vrij sloom en lui. Het zit deels ook wel in haar karakter, haar moeder is nét zo, maar het zal ook wel aan meer liggen.

Nou wil ik volgend jaar beginnen met endurance, opzich gaat ze al vrij goed, haar conditie is behoorlijk op pijl, want na 3 uur rijden is ze over het algemeen nog niet echt moe en als ik haar vraag wil ze wel in galop naar huis. Terwijl als ze wel moe is, of niet lekker, wil ze dat echt niet, dan krijg je haar niet eens in draf.
Maar ik merk bij haar dus veel wisseling van 'conditie' de ene dag is ze voor haar doen normaal, en reageert ze goed maar is ze vergeleken met andere paarden nog altijd rustig en lui, en de andere dagen is ze echt niet vooruit te branden.

Nou vraag ik me dus af, is er iets wat ik kan voeren wat niet al te vet is, niet teveel eiwitten bevat, maar haar wel meer energie geeft?
Zou het werken om haar bijv een ongevoerde regendeken op te gooien? Dan blijft de zadelplek schoon maar heeft ze wel bescherming, zou dan haar vacht misschien ook iets minder dik wordt waardoor ze swinters meer energie heeft (de warmte beter kwijt kan)? Je merkt gewoon wel dat als het warmer is buiten is ze sneller moe, en zoals ik al zei, merk je dat enorm goed bij haar.

Wat meer pit in haar kont kan gewoon écht geen kwaad!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:13

Van poetsen gaat echt de bescherming van de vacht niet achteruit, van wassen met zeep wel.
Kijk maar bij jezelf. Als je haar vet is en je borstelt het veel wordt het toch ook niet minder vet?

Probeer ivm de diarree, hoefbevangenheid en evt spierbevangenheid (geen kleine problemen trouwens!, dus zo heel erg gezond is je paard helaas niet) als extra energiebron eens lucerne met olie (bijv. zonnebloemolie of olijfolie) Daar zitten verder niet veel koolhydraten/suikers in wat dus minder belastend is voor je paard. Aan de olie moet je haar wel laten wennen natuurlijk. Dus langzaam opbouwen. Je zegt wel dat je geen vet wilt voeren, maar suikers/koolhydraten zijn ook niet goed. Dus dan blijft er niets over...
Ik zou gaan voor de olie, maar wel rustig opbouwen dus.

Wat dekens betreft, mijn arab waar ik ook endurance mee ga rijden volgend jaar staat ook zonder (en dag en nacht buiten dus, ook van de winter). Mocht hij nog nat zijn na een training gaat er een ongevoerde regendeken (en evt een fleece deken eronder als het erg koud is)op om hem te beschermen tegen de wind. Zo kan hij drogen zonder kou te vatten. Als het regent en je hebt gereden zul je ook merken dat ze opdroogt onder de deken ook al regent het dus.
Heeft ze wel een schuilstal evt?

Heb je haar trouwens al eens laten onderzoeken door een dierenarts waarom ze zo gevoelig is voor alles? Je geeft nl ook aan dat ze soms na een training de dag erna niet vooruit te branden is. Misschien wel teveel afvalstoffen/melkzuur in het bloed?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:19

Mijn paard poetste ik van de zomer op het land amper om de vacht te sparen. Alleen met rijden op de plek van het zadel. Als het een keer hard giet is dat de laatste plek die opdroogt lijkt toch of het vet daar weg is.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:28

Of langer nat omdat ze onder het zadel het meeste zweten Daar zit dus zout en dat houdt vocht vast....

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:29

Oja dat kan natuurlijk ook!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 14:40

Djilan, Ze heeft geen bevangenheid en nu ook geen diarree, maar als je haar op het voedzame gras zet, of haar teveel krachtvoer voer, krijgt ze het wel. Spierbevangenheid heeft ze nog nooit gehad maar de DA zei dat ze daar ook wel gevoeliger voor zou kunnen zijn.

Het is ook niet echt dat ze de dag na een zware training niet vooruit te branden is, maar meestal is ze bijv een week 'normaal' soms zelfs wat drammerig, en soms een week of paar dagen is ze niet voorruit te branden. Moet overigens wel zeggen dat ze er in het bos een stuk minder last van heeft, dan is ze eigenlijk altijd wel voorwaarts.

Natuurlijk vraag ik de DA nog zeker wel, maar misschien hadden mensen hier adviezen die ik dan weer met hem kan bespreken.

En met bescherming, je haalt wel bescherming weg door te poetsen, en dan heb ik het niet echt over vet, maar echt over modder e.d. Die geeft een isolerend laagje, ik kan ook heel goed zien als het guur is geweest snachts, dan staat de hele kudde onder 4 cm bagger, terwijl als het wat warmer is zijn ze perfect schoon. Omdat k onder het zadel geen zand kan hebben, dat gaat na 3 uur wel schuren, haal ik om de dag dus die hele bescherming weg (teminste, onder het zadel en voortuig en hoofdstel en onder de beenbescherming, de rest laat ik zoveel mogelijk zitten).
Ze hebben nog geen schuilstal, maar ze staat wel met genoeg andere paarden die elkaar bescherming geven. Binnenkort verhuizen ze naar een paddock met schuilstal.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:48

Hai,

Hoop niet dat je me vervelend vindt Maar waarop baseert jouw dierenarts dan dat je paard gevoelig kan zijn voor spierbevangenheid?

Ik snap nu wel je verhaal van de gevoeligheid van hoefbevangenheid en diarree beter. Is dus niet heel snel, maar wel bij veel krachtvoer en voedzaam gras. Dat is wel verklaarbaar omdat zowel (jong) gras en als krachtvoer over het algeneen veel suikers/koolhydraten bevatten.
Ik zou dan de olie eens gaan proberen. Of over wat krachtvoer, of met wat lucerne.

En dat niet voorwaartse in de bak hebben wel meer ruiters last van denk ik Paarden vinden het vaak gewoon saai

Ah, je doelt op de modder ipv het huidvet... Wat het poetsen betreft, als ze straks een schuilstal heeft zul je je daar ook minder zorgen om hoeven te maken. Dan kan ze schuilen als het guur is. Dan zou je haar wel gewoon kunnen poetsen.

Succes in ieder geval!

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:01

Ze krijgt onbeperkt kuil/hooi? Ik zou de kuil weglaten, vooral als je zegt dat je paard nog wel eens diarree heeft, gevoelig is voor hoef/spierbevangenheid.
Kuil is geen paardenvoer, kom je ook niet in de natuur tegen.
Andere ph-waarde, veel eiwit.

Gewoon goed paardenhooi voeren.
Naar wat ik begrepen heb, wil jij eigenlijk het liefst je paard zo natuurlijk mogelijk houden?
Dus 24/24 buiten, geen dekens etc etc?
Dan zul je toch keuzes moeten maken.
Onder de deken zetten is praktischer maar minder natuurlijk...
En zo heb je dat nog bij meer dingen.

Misschien iets van een andere brok,musli/oid voeren voor de energie?

Anoniem

Re: Dilemma, voer; dekens en beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:07

Mieter die kuil weg, en geef gewoon goed hooi.
Je zou ook wat sportbrok ipv die muesli voeren, of je geeft basisbrok met 2 eetlepels olie (zonnebloem, mais etc.) over de brokken.

Mijn dieren staan ook permanent buiten, daar waar het tuig komt poets ik ze schoon, en de rest net oppervlakkig. Gaat al jaren zo goed. Ben wel voornemens om de ene te gaan scheren (deken) en de ander een streep over de hals, zo kan ze wel warmte kwijt, zonder het te koud te krijgen…

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:20

Chrystal-gek schreef:
Ze krijgt onbeperkt kuil/hooi? Ik zou de kuil weglaten, vooral als je zegt dat je paard nog wel eens diarree heeft, gevoelig is voor hoef/spierbevangenheid.

Kuil is inderdaad koeienvoer, maar tegenwoordig hebben de meeste mensen voordroog. Als de TS inderdaad echt van dat natte zure kuil bedoelt zou ik haar inderdaad ook aanraden dat weg te laten. Maar zij geeft aan dat haar paard alleen diarree krijgt van gras.
Voordroog is bijna hooi...
Eiwit gehalte hoeft niet hoger te zijn dan van hooi, helemaal niet als het van onbemest weiland komt en van dezelfde snede is als het hooi.
Kan wel, maar hoeft dus helemaal niet. Wat wèl een rol kan spelen is dat in verpakt hooi (zo noem ik het maar even) een zuurstof arm klimaat heerst. Dit heeft zeker invloed op de manier waardoor het verteert wordt door het paard.

Enne, hooi kom je in de natuur volgens mij ook niet tegen hoor
Net als krachtvoer niet...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 15:32

Nou wat ik begreep was dat,
Ze is half connemara en van veulens af aans tot 3 jarige niet bijgevoerd en heeft in een natuur gebeid gelopen waar ze dus moest leven van wat er was.
Daar heeft het lichaam zich schijnbaar aan aangepast ( en connemaras moeten vaak al heel schraal, ken er wel meer die niet zoveel krachtvoer mogen) en als ze dus meer krijgt dat 'nodig' kunnen de darmen het niet aan, en gaat ze aan de diarree en 'vergiftigd' ze zichzelf, daardoor komt de hoefbevangenheid. Nou zijn de DA dus dat door eenzelfde oorzaak spierbevangenheid veroorzaakt kan worden, in combinatie met wat andere dingen, en ik dus moest opassen met wat ik voerde omdat ik dat natuurlijk niet wil.

Idd als ze een schuilplaats heeft heeft ze natuurlijk al extra bescherming, dat is waar. Ga ik maar gauw regelen dat ze in die paddock kan.
En natuurlijk heb je gelijk, bak is ook saai, maar ik denk bij haar gewoon ook dat ze iets tekort komt.
Ik heb een maand geleden ofzo een week gehad dat ze enorm heet werd; voor haar doen teminste, gewoon lekker voorwaarts, overal zin in. Ik wist niet waadoor het kwam, totdat ze dus ook aan de diarree ging. Toen bleek dat ze perongeluk veeeel meer meusli kreeg dat dat ik in mn hoofd had. Dus de energie kan ze wel gebruiken, alleen de rest uit het voer niet ;P Maar ik zal is kijken voor die olie en lucerne, hoop dat het helpt

Andere ->
Ik heb geen idee hoe je het noemt, maar het is wel speciale paarden kuil, het lijkt iig erg op hooi. Er staan hier namelijk ook koeien, en die krijgen hele andere kuil, wat de paarden absoluut niet mogen. Ze gaat op kuil harstikke goed, iig geen diarree of zwakke hoeven.
Echt brokken voeren gaat meestal niet, heb nog niet alle merken gehad maar bij de meeste gaat ze dus wel meteen aan de diarree. Ik heb nu PAVO kruidenmelange en dat gaat wel goed, zolang ze niet meer krijgt dan 3/4 kilo om de dag. Als ze meer krijgt (iets meer dan een kilo per dag) wordt ze dus wel mooi actief, maar ook meteen weer aan de diarree.
Ik zat ook al te denken, misschien moet ze er gewoon aan wennen, hoe schadelijk is het als je het gewoon doorvoert als ze aan de diarree gaat?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:34

6-granenmix voeren?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:34

Ow, nog een vraagje: heb je haar van de Zonnehoeve gekocht?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 15:39

Nee ze is niet van de zonnehoeve geweest, maar is daar wel opgegroeid (in 1 van hun natuurgebieden) en is een dochter van een van hun hengsten.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:45

Hmm, moeilijk. Ik zou denk ik niet doorvoeren als je merkt dat ze er diarree van krijgt. En àls je het wel zou doen moet het na een dag of 2 a 3 weer minder worden. Het zou nl kunnen zijn dat haar spijsvertering zich erop moet aanpassen. Maar langer zou ik niet proberen.

Het klopt idd wel dat zowel spierverzuring als hoefbevangenheid voortkomen uit stofwisselingsproblemen met vooral suikers. Dus dat stuk kan ik begrijpen. Toch zie je dat in de praktijk volgens mij zelden allebei bij een paard. Ik zou in ieder geval krachtvoeders met (extra) melange proberen te vermijden. De muesli die je nu hebt is in ieder geval de meest energierijke die PAVO in het assortiment heeft.

Dodson&Horrel heeft meerdere voeders die geschikt zijn voor paarden die snel hoefbevangen zijn. Wordt in Engeland gemaakt voor de sobere rassen. Is wel duurder, maar misschien wel een optie voor je?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 15:56

Djilan -> Ik zal is informeren, geld is een bijzaak. Iemand op stal zei tegen mij die summerfit koeken, zou dat misschien werken?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:01

Die koeken zijn meer voor paarden die wel de nodige vitamines en mineralen binnen moeten krijgen, maar juist geen energie. Ik geef ze bijvoorbeeld aan mijn arab. Die wordt bij wijze van van lucht al dik, dus hij krijgt alleen krachtvoer na een training. Dus om een mineralen en vitaminetekort te voorkomen krijgt hij elke dag 1 koek.
Jouw merrie moet juist iets krijgen waar energie in zit zonder dat haar stofwisseling moeilijk gaat doen. Dan denk ik dus niet meteen aan die koeken.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 16:02

Ja ok,

Van dodson en horrel heb ik gevonden, de 'safe and sound' 'Researched and developed specifically for horses and ponies that are prone to laminitis.'

Er zit dus heel weinig fructaan in, dus bevangen zou ze er iig niet van moeten worden.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:04

Voer je haar ook vitamines bij?
Wil ook nog wel eens helpen, en is bovendien goed voor de weerstand.
Vitamine E (+ Selenium) is goed voor de spieren (en daarbij voorkomt het spierbevangenheid) en is dus ook een aanrader.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 17:15

Nee ik voer verder nog helemaal niets bij, koop je dat dan als poeder vorm ofzo?

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:15

Djilan schreef:
Chrystal-gek schreef:

Kuil is inderdaad koeienvoer, maar tegenwoordig hebben de meeste mensen voordroog. Als de TS inderdaad echt van dat natte zure kuil bedoelt zou ik haar inderdaad ook aanraden dat weg te laten. Maar zij geeft aan dat haar paard alleen diarree krijgt van gras.
Voordroog is bijna hooi...
Eiwit gehalte hoeft niet hoger te zijn dan van hooi, helemaal niet als het van onbemest weiland komt en van dezelfde snede is als het hooi.
Kan wel, maar hoeft dus helemaal niet. Wat wèl een rol kan spelen is dat in verpakt hooi (zo noem ik het maar even) een zuurstof arm klimaat heerst. Dit heeft zeker invloed op de manier waardoor het verteert wordt door het paard.

Enne, hooi kom je in de natuur volgens mij ook niet tegen hoor
Net als krachtvoer niet...

Er zit idd enig verschil in, maar kuil blijft kuil.
Ook niet alle hooi is goede hooi.
Verpakt hooi in plastic kan niet, dat is kuilvoer dus.
Hooi kom je idd ook niet tegen in de natuur, maar volgens mij nog altijd eerder dan kuil.
Krachtvoer kom je wel tegen in de natuur, alleen niet in brokvorm .

Zou voor een brok gaan voor sobere rassen, er moet vast wel wat te vinden zijn.
Voer zelf een eiwit-arme brok, heb je 2 versies van, eentje voor weinig energie en eentje met veel energie.
Nu zit ze nog op de 1e, meer heeft ze ook niet nodig, anders stap ik over op de 2e.

Jong gras introduceren gaat vaker gepaard met diarree, je paard moet er langzaamaan aan kunnen wennen.
Net als kuil, kunnen de paarden ook aan de diarree gaan.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:44

Volgens mij wordt er toch overal onderscheid gemaakt tussen voordroog en kuil. Beiden verpakt, maar het ene is voor koeien en nat en ruikt zurig. Voordroog is bijna net zo droog als hooi alleen verpakt in plastic. Leg het open en aan het einde van de dag is het net zo droog als hooi....
Daarnaast ruikt het ook anders dan gewoon kuil, nl gewoon naar hooi.
Tenminste, dan heb ik het over het voordroog bij ons op stal.
Komt ook van hetzelfde land als van het hooi, wordt alleen 1 dag eerder van het land gehaald dan hooi.
Maar goed, daar gaat het in dit topic verder niet om natuurlijk

De TS zegt in ieder geval wel dat haar paard van het 'kuil'/hooi bij haar op stal niet aan de diarree gaat, alleen van gras. Dus dat kunnen we uitsluiten.

En bij een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid moet je niet alleen op de eiwitten in het voer letten, maar juist ook op de suikers. Energie moet dan dus gehaald worden uit andere stoffen, bijvoorbeeld vetten. Een energiebron waar paarden heel goed mee uit de voeten kunnen. Maar het zal voor de TS toch een kwestie van uitproberen worden.

TS, je zou ook een voedingsadvies kunnen opvragen bij Anneke Hallebeek. Website is: http://www.voedingsadviespaard.nl

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:30

Toydoll schreef:
Nee ik voer verder nog helemaal niets bij, koop je dat dan als poeder vorm ofzo?

Ja, kan gewoon onder het voer en paarden vinden het vaak ook nog lekker.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:46

Ik zou inderdaad eens kijken naar een ander soort brok. Ik hoorde van iemand over het duitse merk Hippolyt, http://www.st-hippolyt.de, helemaal natuurlijk voedsel met een groot assortiment waar ook dingen bij zitten voor sobere paarden.
Als je goed voer hebt, hoef je echt geen vitaminen etc bij te voeren.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:48

Klopt, zowel Dodson&Horrel als St Hippolyt zijn goede kwaliteit voeders. Mijn huidige paard krijgt D&H, mijn vorige stond op St Hippolyt ivm zijn zomereczeem. Over beide altijd erg tevreden