Hallo!
Aangezien ik zelf deze cursus wou volgen, en ik ben gaan zoeken, maar hier in de buurt zo niks ervan is.
Wil ik mss de cursus zelf gaan organiseren (dwz wel officieel via de knhs, met leraar), dus zelf mensen zoeken en een locatie.
Eerst heb ik de vraag of er interesse voor zou zijn?
De cursus zal in Stramproy/Weert dan gehouden worden, kosten zijn €100,= pp. das inclusief lesmateriaal en certificaat als je het met goed gevolg afrond. Ik geloof dat het 6 lessen zijn, (maar specificaties moet ik nog allemaal opvragen)
Cursus (van) paarden houden:
De door de Nederlandse Hippische Sportfederatie ontwikkelde cursus "(Van) paarden houden" gaat dit najaar van start. De cursus is bedoeld voor de paardenliefhebber vanaf 15 jaar die alles wil leren over de omgang met en de verzorging van paarden, waarbij het welzijn van het paard of de pony voorop staat. Een groep deskundigen verzorgt verspreid over het land de opleiding.
De cursus bevat veel praktische informatie en interessante wetenswaardigheden waar ook degenen die al langer paardrijden hun voordeel mee kunnen doen.
In de lessen wordt niet alleen ingegaan op de anatomie van het paard, maar ook op de natuurlijke behoeften van het edele dier. De cursist komt alles te weten over verzorging, huisvesting en training en kan daardoor eventuele stalondeugden als weven en kribbenbijten voorkomen.
De kennis van het maagdarmkanaal van het paard is van groot belang voor het welzijn van het paard. Als men bijvoorbeeld weet hoe de levenscyclus van wormen en horzels verloopt, weet men ook waarom, hoe en met welke middelen een paard ontwormd moet worden. De cursus is geen spoedopleiding dierenarts, maar leert de cursist wel symptomen te herkennen zodat men weet wanneer de dierenarts ingeschakeld moet worden. In de cursus wordt tevens aandacht besteedt aan de meest voorkomende ziekten en mogelijke oorzaken van kreupelheden.
Veiligheid is ook een belangrijk onderdeel van de cursus. Wij mensen kunnen bijvoorbeeld, zonder ons hoofd te draaien, alleen maar zien wat er voor ons gebeurt. Een paard kan door de plaatsing van zijn ogen aan weerszijden van het hoofd veel verder naar achter kijken. Aan de andere kant ziet hij slechts diepte als hij met twee ogen recht naar voren kijkt. Dit soort kennis is van belang om te begrijpen waarom een paard schrikt of zich plotseling omdraait als het iets "engs" ziet.
Tenslotte bevat de cursus veel informatie over het harnachement. Waar moet men op letten bij het kopen van een zadel; wat voor effect hebben de diverse bitten op de mond van het paard; hoe wordt het hoofdstel passend gemaakt en waarvoor dienen de diverse soorten beenbeschermers. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan zaken waarop men moet letten als men overweegt een eigen paard te kopen.
Kortom, dit is de eerste cursus die niet is gericht op de techniek van het paardrijden of het mennen, maar waarin alle essentiële zaken behandelt worden die iedereen zou moeten weten die (van) paarden houdt.