Heeft iemand nog goede TRAILER tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Heeft iemand nog goede TRAILER tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 09:42

Mijn jaarling heeft in totaal twee keer op de trailer gestaan. Erin gaat dus eigenlijk heel erg goed binnen een paar minuten loopt meneer keurig erin!! Echt super braaf, onderweg is het ook echt een schatje daar heb je dus ook geen kind aan. Maar er weer uit... Hij heeft de neiging om zich om te draaien in de trailer (zodat hij ziet waar hij loopt natuurlijk)... Het is natuurlijk ook heel erg gek om EN achteruit te lopen (hebben we dus nu al heel erg veel mee geoefend en gaat supergoed) EN om naar beneden te lopen (de klep af). De laatste keer zijn we bijna 2uur bezig geweest om hem eruit te krijgen (en t was dus ook al donker buiten dus ook weer extra eng natuurlijk voor hem.) Uiteindelijk hebben we met een longeerlijn voor zijn buik langs gespannen en hem naar buiten 'getrokken', dit is natuurlijk niet echt een leuke manier maar het duurde zo lang en we hadden zoveel normale pogingen gedaan....

Heeft iemand tips voor ons? Want hij word namelijk weer verhuisd naar zijn oude stekkie waar zijn stal voor de winter (bijna) af is!!

Bar

Re: Heeft iemand nog goede TRAILER tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:43

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 10:40

Ik heb gekeken, maar ik denk niet dat ik er echt wat aan heb...

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:42

Weer overdag gaan oefenen met uitladen.
Op het moment dat je paard linksachter moet verplaatsen even zijn hoofd duwen richting dat achterbeen.
Hij kan dan kijken waar zijn voet staat en naartoe moet, als hij zijn voet heeft verplaatst dan het zelfde doen met het ander achterbeen. Bij elk stapje achterwaarts belonen met je stem. Het is puur een kwestie van wennen en zelfvertrouwen van je paard.

Vaak geeft het ook steun als 2 mensen aan elke kant gaat staan met een handje langs de bil. Als je paard teveel afwijkt leggen ze druk op die kant.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 15:04

Bedankt! Met die hand op de bil is juist geen succes want dan heeft hij een soort 'schrik-reactie' en dan beukt hij zich weer de trailer in...

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:09

Een 3 jarig paard bij ons deed hetzelfde. Wij hebben er een ander paard naast gezet en die als eerste er af halen en dat wou die ander mee en liep er zo af. Kun je eens proberen met bijvoorbeeld een ervaren paard waar hij aan gehecht is zodat die hem ook een beetje geruststeld.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:32

Waarom mag een jaarling er niet vooruit af? Ifor heeft speciale trailers zodat je zo'n ding geen 2 UUR hoeft te treiteren met uiladen! Zet het schot wijd of haal het eruit en laat dat kind gewoon eruit lopen zonder spanning!
Achteruit lopen leren ze echt wel als ze ouder zijn. Maar dan eerst op het land of in de bak, niet in de trailer.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:46

Je kan oefenen met hem, ik weet niet of je er tijd voor hebt. Maar je moet hem leren de klep op en af te laten lopen. Dan leert hij hoe hij z'n benen op de klep moet gebruiken. Je moet het een paar keer doen, eerst een stap er op en dan eraf dan twee stappen erop en eraf etc.

Veel Succes!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:39

bergkraai schreef:
Bedankt! Met die hand op de bil is juist geen succes want dan heeft hij een soort 'schrik-reactie' en dan beukt hij zich weer de trailer in...

Je kunt ook de staart als "roer" gebruiken om hem van de klep af te sturen. Uiteraard niet hard eraan trekken, dat geeft weer stress, maar ze leren vaak heel vlug om achter hun staart aan te lopen.

Eventueel eerst even oefenen zonder trailer.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:20

amondi schreef:
Waarom mag een jaarling er niet vooruit af? Ifor heeft speciale trailers zodat je zo'n ding geen 2 UUR hoeft te treiteren met uiladen! Zet het schot wijd of haal het eruit en laat dat kind gewoon eruit lopen zonder spanning!
Achteruit lopen leren ze echt wel als ze ouder zijn. Maar dan eerst op het land of in de bak, niet in de trailer.

Wat een onzin, je moet een paard niet iets eerst aanleren en vervolgens weer afleren... En ik heb trouwens een 1paardstrailer! En ik had ook niet om commentaar gevraagd maar gewoon om tips!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:25

Groot gelijk hoor dat je 'm niet laat omdraaien. Als ze dat kunstje eenmaal kennen zullen ze dat te pas en te onpas proberen en zo zichzelf én je trailer aan gort helpen.

Gewoon rustig opbouwen. 1 pasje op de klep, achteruit weer terug. 2 pasjes en weer terug etc. etc. Het is toch een kwartje dat even moet vallen. Wees wel héél attent dat hij er niet naast stapt en zich bezeert want dan ben je nog verder terug dan bij af.

Dat ze het "vanzelf" wel leren als ze ouder zijn vind ik zo'n onzin. Heb ik al vaker gezien: "Hij hoeft nog niet te luisteren want hij is nog jong" net alsof er dan ineens een knop omgaat als ze 6 zijn ofzo Het is resultaat is een onhandelbaar én loeisterk, want volwassen, beest.
Jong geleerd is oud gedaan en beter in 1x goed aanleren dan later corrigeren.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:58

Leer hem eerst aan de hand achterwaarts lopen dan ben je vaak al een heel eind.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 07:55

bergkraai schreef:
amondi schreef:

Wat een onzin, je moet een paard niet iets eerst aanleren en vervolgens weer afleren... En ik heb trouwens een 1paardstrailer! En ik had ook niet om commentaar gevraagd maar gewoon om tips!

Het gaat me helemaal niet om aan of afleren, dat is onzin.

2 uur met zo'n jaarling staan te prutsen, daar gruwel ik van! Wat denk je dat hij van deze trailer ervaring gaat onthouden? Hoe hij er met een touw vanaf getrokken is? Waarom hij zolang in die gevangenis moest blijven?
Of een ontspannen ritje met een leuk einde?

Sorrie als je niet tegen kritiek kunt en daar dan niet om vraagt, maar je voorbereiding vond ik onder peil. Als anderen dat niet vinden, prima. Maar dit is een openbaar forum en daar mag ook iemand reageren die het niet met je eens is.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:07

Je kan beter proberen zo goed en vriendelijk mogelijk het paard er uit te halen, ook al duurt het 2 uur, dan dat je hem er binnen een kwartier uitslaat!!! Mijn paard heeft ook enorme problemen met de trailer gehad omdat ze er een keer uitgeslagen is. ( Voor dat ik haar had)
Ik vind dat de TS z'n best heeft gedaan en wees blij dat ze nu om tips vraagt!

Zoals eerder gezegd, als je een jaarling omdraait in de trailer probeert ie het de volgende keer nog een keer en dan ben je veel verder van huis.

@TS; Zoals ik al zei moet je gewoon veel op en af de klep lopen. Zonder helmaal de trialer in te gaan. Veel succes!!!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:12

Tip: oefen eens in een gangpad met achterwaarts lopen. Vaak weten ze ook niet eens hoe ze achteruit moeten lopen. Laat iemand van langs de zijkant van de klep je paard netjes op het midden houden. Duurt het een paar minuten voor hij achterwaarts wil? Laat hem maar wachten hoor, ze gaan er echt wel een keer uit. De eerste keer dat die van mij uit de trailer moest (net opgehaald bij de verkoper), duurde het 5 minuten voor hij eruit kwam.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:58

We hebben het ook rustig aan gedaan met m! Hoe kun jij daar over oordelen Amondi?
Na anderhalf uur rustig proberen hebben we hem toen ff halfuur laten rusten en nog een x geprobeerd... Maar toen na een paar pogingen ook niet werkte hebben we hem dus met de longeerlijn eraf gehaald (druk geven op de borst en zodra hij een stap zette de druk eraf gehaald)! En goed, wat wil jij dan? Zo'n beest de gehele nacht op de trailer laten staan? Geloof me, we hebben het rustig aangedaan met m en proberen niets te forceren maar op een gegeven moment moet er iets gebeuren...

Waarom denk je dat ik om tips vraag als ik hem er niet aan wil laten wennen?

Zoals al eerder vermeld, we zijn veel bezig geweest met achteruitlopen en dat gaat al heel erg goed... Ook hebben we hem tussen twee balken achteruit laten lopen... Gaat ook super, nu alleen nog achteruitlopen. We gaan hem zondag over 2weken weer verhuizen en hoop dat t allemaal goed gaat.. maar ol jen er alle vertrouwen in!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:08

Nou snap ik er niks meer van, eerst brul je dat je niet op commentaar( van mij) zit te wachten en nu vraag je( aan mij) wat ik zou doen???

Nou, het antwoord zal je niet bevallen maar vooruit dan maar.

Ik zou mijn eigen beperkingen van te voren hebben herkent. Als je geen ervaring hebt met jaarlingen dan zoek je hulp van iemand die dat wel heeft. In mijn geval mijn vriendin die zelf KWPNérs en NF'rs fokt. Die zou waarschijnlijk met haar Ifor Williams trailer komen, met voorlaadklep!!!!!! Ook zij is er van overtuigd dat je jaarlingen zo veel mogelijk prettige belevingen moet geven, geen stress en zeker niet 2 uur klooien om het dier op of van de trailer te krijgen.

Verder zou het beest maar 1 rit krijgen, naar de opfok en verder helemaal met rust gelaten worden, laten ze zichzelf maar opvoeden daar krijg je de leukste paarden van.

Dus bel een ervaren peutertransporteur en vraag of hij/zij mee wil als hij persé weer op de trailer moet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:22

Niet iedereen heeft een voorlader voor handen...
Ik ken zelfs niemand met zo'n ding.

En leuk, ik kocht Unaira, die was dat wel gewend als 3,5 jarige
Die kreeg ik thuis de trailer niet af.
Sta je daar met een volgroeid strerk paard.
Nee, ik wil juist dat ze achterwaarts kennen.

Ik heb Zanda nu zomaar 2x geladen.
Puur voor het feit als er eens wat zou zijn, dat hij erop gaat.

Ik ben begonnen met stapje op de klep, achterwaarts
2 stappjes op de klep achterwaarts.
4 hoefjes op de klep, achterwaarts.
Beloond, de wei weer in.
Totaal 5 min bezig geweest
En bewust, niet in de trailer gezet, omdat ik er meer ken die denken te moeten draaien of er niet achterwaarts af durven.

Paar dagen later er helemaal opgezet,
eerst nog een keer 4 hoefjes op de klep en achterwaarts eraf en toen er helemaal op en weer in de wei.

Gereden met de trailer hebben we nog niet en ga ik ook nog niet doen.
Dat komt wel als hij ouder is

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:29

Jij hebt het idd van te voren bedacht! Ken je eigen beperkingen en die van je paard.

Ik geloof dat ik jouw onderschrift maar ga adopteren, ik lees net weer een topic over een jaarling die zich misdraagt in de...... stapmolen!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:16

Dat ben ik wel met je eens Amondi, 2 uur er mee aan de slag is niet echt bevordelijk, voor geen 1 paard, maar op die leeftijd zeker niet.

Zoiets kan voorkomen worden door het op te bouwen en dat kan met korte periodes.

En een jaarling in de stap molen...zucht

gewoon in de wei met een ander, dan loopt hij genoeg op een dag...

Zie er vandaag tenminste steeds 2 vliegen, denk dat ze het koud hebben
Is hier vandaag ineens een stuk frisser

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:07

@runningkawa: zoals jij het met je paard doet, heb ik met mij vorige paard ook gedaan. Werkt inderdaad goed. Achterwaarts leren lopen kun je het beste eerst buiten de trailer doen, in een gangpad of gewoon op het erf. Dan kun je jezelf ook handig maken in het achterwaarts sturen.

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:40

Bergkraai,
Ik vraag me af of het al gelukt is met je jaarling.
Mocht het nog niet gelukt zijn neem dan even met mij contact op.
Ik ben binnen Dream Stables verantwoordelijk geweest voor het ontwikkelen van een geweldloze trailermak maak aanpak.
Telefonisch is het gemakkelijker om je de juiste tips te geven zodoende dat je jaarling veilig en zonder stress verplaatst kan worden.
Conrad van Pruijssen

bergkraai

Re: Heeft iemand nog goede TRAILER tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 16:53

Het is allemaal gelukt hoor! Maar bedankt voor aanbod!