Paarden op vlas --> Hoe hooi voeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaly

Paarden op vlas --> Hoe hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 22:22

Mja, de titel zegt het eigenlijk al...
Mijn (jonge) paardje staat dus op vlas en hij doet 't er echt heel erg goed op.
Alles blijft lekker proper, lekker gemakkelijk met uitmesten enz.

MAAR er is één groot probleem: hooi.
Mijn paardje krijgt bakken hooi, en voorlopig krijgt hij dit gewoon op de grond... Ik keer het vlas speciaal al ver naar achter, zodat het hooi mooi apart ligt maar mijn paardje wroet en speelt en rommelt zo hard met zijn hooi dat het uiteindelijk één zooitje wordt en hij bijna de helft van zijn hooi niet opeet omdat het onder het vlas geraakt...
Sinds een paar dagen doe ik het in een hooinet, maar ook dat lijkt niet te werken. Hij vindt het allemaal erg leuk, wat dus ook uitmondt in 1 groot gevecht met het hooinet met als resultaat een even grote smeerboel als daarvoor.

Daarom mijn vraag, wat doen dan andere mensen die hun paarden op vlas hebben staan?
Enige creatieve ideeën?

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:23

wij hebben het ook gewoon op de grond liggen... (op vlas)
heb eerlijk gezegd niet echt een idee van hoe je het anders kan doen... srry

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:26

Wij hebben het in zo'n enorme zwarte emmer, zo'n cementemmer watertonnen... uhm ik zoek wel een plaatje

edit: hier zie je een beetje wat ik bedoel:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door di_Segno op 09-11-05 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Juco

Re: Paarden op vlas --> Hoe hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:28

Gewoon vanaf de grond. Als hij het eet is de vlas wel er wel uitgevallen........

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:28

Ik heb het hooi ook op de grond liggen, net achter de deur waar ik het vlas aan de kant heb gedaan en dat gaat altijd goed.

Het veulentje van dit jaar maakte er ook een zooi van en ging er ook meer mee spelen dan van eten. Ik denk dat het de leeftijd is. aangezien je zegt 'jong paardje'

ja zo'n emmer is ook een goed idee. Dat gebruik ik in de winter als ik in de wei hooi voer.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 22:57

Mja, met een emmer haalt hij spijtig genoeg dezelfde trukjes uit...
Hij zwaait met zijn voorbenen en houdt dit net zolang vol tot de emmer ook omver ligt en hij lekker verder kan met zijn spelletjes...
Ik heb dan de emmer ook al in een band gelegd, maar telkens speelt zich hetzelfde verhaaltje af...

En hij is idd nog jong, 2.5 van eind oktober en nog zo speels als maar zijn kan!

Misschien moet ik me er gewoon bij neerleggen...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:05

Wat voor hooinet had je gebruikt?

Zo een:
Afbeelding

Of zo een:
Afbeelding

Heel misschien dat ie met dat 2e "net" (hooizak noemen ze et) wat beter kan eten????

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 07:51

Hey, dat 2e hooinet ken ik helemaal niet! Zo zie je maar dat ik nog een hoop moet leren...hahaha...

Maar bij ons op stal staan er ook paarden op vlas en wij voeren ook gewoon op de grond...en meestal zoeken ze de sprietjes hooi er wel tussenuit...houd ze ook weer bezig...hihi...

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:18

Gewoon op de grond hoor. Hier staan ze sinds vorig jaar op vlas en krijgen gewoon hooi op de grond. Vlas valt er vanzelf wel uit en dat beetje wat er in blijft is te verwaarlozen.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:24

Ik heb die hooizak ook, dat is voor mijn paard ideaal!!

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:29

ik voer het ook op de grond, alleen mijn veulen krijgt het in een hooinet. Mijn veulen maakt er ook een grote smeerboel van als ik het op de grond leg, nu ik het in een hooinet doe, is het wel iets minder.
Ik denk inderdaad dat het gewoon de leeftijd is. Gaat vanzelf over.
En anders moet je hem eens een paar dagen wat minder hooi voeren, zodat hij wel alles opeet. Misschien krijgt hij gewoon veel te veel, en doordat hij het niet op kan, gaat hij er mee spelen.
Dat was met mijn jaarling van vorig jaar ook. En nu eet hij netjes alles op.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:30

misschien is t een idee meerdere malen op een dag te voeren en niet in eens heeel veel!

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 09:46

Vonnie84 schreef:

Zo een:
Afbeelding

Of zo een:
Afbeelding

Heel misschien dat ie met dat 2e "net" (hooizak noemen ze et) wat beter kan eten????

Ik gebruik het eerste, een "echt" hooinet...
Misschien dat die zak inderdaad een optie is, maar het feit blijft dat hij de "spelletjes" gewoon opzoekt... Ik bedoel daarmee, hij lokt het zelf allemaal een beetje uit. Hij vindt het gewoon leuk op zich om met zijn hooi te spelen ipv het op te eten.

En over die te verwaarlozen hoeveelheid vlas tussen het hooi: hij gooit zijn hooi echt bijna opzettelijk tussen zijn bed, hij maait met zijn voorbenen door het hooi tot het echt allemaal gemengd is, snap je? Het is dus niet zo dat er een klein beetje vlas tussen het hooi terecht komt maar echt een serieuze hoeveelheid.

Hij krijgt nu twee keer per dag hooi, waarvan het meeste 's avonds, omdat ik gewoon nog studeer en dus niet de mogelijkheid heb om het over meer keren te spreiden.
Ik was er ook al over aan 't denken dat het misschien de hoeveelheid hooi is, zoals iemand hiervoor ook al zei. Hij krijgt echt ontzettend veel, omdat ik dat voor een jong paard heel belangrijk vind.
Hij krijgt ook nog een halve kilo granenmix 's morgens en 's avonds met een beetje lucerne onder gemengd. Als hij dit op heeft, vliegt hij ook niet onmiddellijk naar zijn hooi, meestal komt hij dan eerst nog een beetje knuffelen en als ik echt aanstalten maak om te vertrekken, dan begint hij pas echt te eten...

Ik zal het eens proberen!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:52

Ik denk dat hij gewoon te veel hooi krijgt. Dat kan ik bij mijn paarden ook zien als ik ze te veel gegeven heb. Dan ligt het door de vlas, als ik minder geef eten ze het netjes allemaal op.
Het is zonde van het hooi als ze er zo mee spelen.

Misschien heeft het zin om hem een speeltje te geven voor op stal?

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:49

Ik zou als je zelf voert dan toch kleine beetjes geven en meerdere keren op een dag als dat mogelijk is. misschien dat als hij teveel krijgt en hij even volzit dan gaat spelen met het hooi wat er nog ligt

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:55

crazycactus schreef:
Ik denk dat hij gewoon te veel hooi krijgt. Dat kan ik bij mijn paarden ook zien als ik ze te veel gegeven heb. Dan ligt het door de vlas, als ik minder geef eten ze het netjes allemaal op.
Het is zonde van het hooi als ze er zo mee spelen.

Misschien heeft het zin om hem een speeltje te geven voor op stal?

Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Misschien geef je hem teveel hooi?
Bovendien zou ik het heel eng vinden om mijn paard (als ik je zo hoor vertellen een speels ding) hooi in een hooinet te geven. Hooinetten horen niet op stal; als ze er met de benen in blijven hangen brrrrrr.....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:50

Vonnie84 schreef:

Zo een:
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _70060.jpg

Of zo een:
]
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _70070.jpg

Heel leuk een hooinet.....om in de trailer te gebruiken, maar niet om je paard elke dag hooi uit te geven.
Waarom?? Omdat je paard van nature vooral van de grong eet en zo zijn hals en rug in een goede houding heeft. Een hooinet hang je op en of je het wil geloven of niet, de onnatuurlijke voerhouding geeft rugproblemen.
Dus af en toe een hooinet is niet erg, maar meerdere keren per dag wel.
Ik heb geen oplossing voor je probleem, maar misschien een strooisel op de grond strooien dat wel vriendelijk is voor de ingewanden van je paard, dus eetbaar, stro!
Laatst bijgewerkt door Katja op 10-11-05 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afbeeldingen in quote in url veranderd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:01

Bij mij krijgen ze gewoon hun hooi op de grond. Dat vlas eten ze niet op en dat werkt prima.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:57

bij ons krijgen ze hooi/kuil gewoon op de grond, als ze het hooi/kuil door het vlas heen trappen en daarna niet op eten krijgen ze waarschijnlijk te veel en worden ze selectief, dus probeer eens wat minder te geven of meer voerbeurten verdeeld over de dag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:02

de lippen en mond van een paard zijn zo gemaakt dat ze in het land heel selectief de goede grassprietjes op kunnen eten en wat ze niet willen laten ze zo weer vallen.

hooi kun je dus gewoon op de grond geven, ook hier zijn de paarden zo slim dat ze de hooi sprietjes kunnen pakken en het vlas niet opeten....

denkd at t wel meevalt, gewoon op de grond voeren, komt wel goed!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:13

ook onze paarden staan op vlas (eigenlijk koolzaad)en krijgen kuilvoer op de grond..met name onze oudste hengst maakt er een zooitje van en sjokt een groot gedeelte door de hele stal heen (en dat ligt er niet aan omdat hij teveel krijgt, maar meer omdat hij erg bewegelijk is stal voorals er bv een ander paard de stal uit wordt gehaald) lek dag gewoon ff de smerige stukken kuil/hooi eruit halen is het enigste wat we hieraan doen.onze ruin bv staat ook op vlas krijgt ook kuil en houdt de stal super netjes (voor zijn doen dan )
hooinetten komen bij ons ook NIET de stal in, dat is vragen om ongelukken (tenminste bij onze paarden dan )

Kobus17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:17

de mijne krijgt hooi in een hooinet, omdat hij nat hooi krijgt.

MijnMullino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:14

Ik ben het eens met 'te veel hooi'. Bij ons op stal deden een paar paarden ook zo. Sinds ze iets minder hooi krijgen op de grond en in een hooinet blijft het netjes.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:26

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:02

bij ons staat ook alles op vlas en ze krijgen gewoon hooi vanaf de grond(is ook gewoon het beste hoor!) Da tbeetje vlas wat ze binnen zouden krijgen kan echt echt geen kwaad.Ook denk ik dat je teveel hooi voert.Bij ons krijgen ze 4 x per dag een bepaalde hoeveelheid.Is het bij een volgende voerbeurt niet op het hooi,krijgen ze volgende keer minder,zo kun je precies uitdokteren hoeveel hooi ze nodig hebben en blijft er dus praktisch niets in stal liggen wat ze kunnen vermengen met het vlas.