paard zonder conditie!! wat eraan te doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

babettefreak

paard zonder conditie!! wat eraan te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:38

beste bokkers,
ik heb een paar maanden geleden een paard gekocht dat toch wel een redelijk overgewicht heeft en absoluut geen conditie. Ik ben van plan om binnekort (aangezien ik nu niet veel tijd heb) te beginnen met me serieus met haar bezig te houden en haar zo op haar normale gewicht te krijgen en een conditie op te bouwen. Alleen weet ik niet zo goed hoe eraan te beginnen. Wat denken jullie dat de beste manier is om haar zo efficient mogelijk te trainen?? Als jullie tips hebben hoor ik die graag, alles is welkom
alvast bedankt

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:40

laag beginnen en zo omhoog werken
eerst lekker buiten stappen
na een tijdje ook stukje draven ..
dan eens een dagje in de bak stappen
daarna eens een keer stappen en draven in de bak
stap draf en galop
als dat allemaal goed gaat kun je steeds wat opbouwen.
ik heb het hier wel erg vanaf het eerste begin geschreven , maar je kun zelf je 'instap'kiezen ... dus waar je nu bent met dit paard

Juco

Re: paard zonder conditie!! wat eraan te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:44

Als het kan veel buiten staan. Krijgen ze al automatisch wat beweging.
Als het kan 2x per dag een kwartiertje longeren, stappen/draven. Van daaruit oppakken. Kijken wat je paard aankan. Niet in een keer heel veel ivm spierpijn. Wat bosritjes. Voel hoe je paard het doet en wat hij aan kan.
Succes

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:56

als ik begin met het trainen van een paard/pony dan laat ik hem stappen een tijdje dan even draf dan weer stappen een tijdje en dan weer even draven, zo bouw je de conditie op.. je begint rustig aan en bouwt dat langzamerhand op

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:57

veel draven, bij die van mij werkt dat super.. Niet lang, maar wel een voorwaarts tempo. En dat langzaam aan uitbouwen.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:32

Ik doe ook af en toe conditietraining, dan doen we 5 minuten draven, 1 minuut stappen, 5 minuten draven enz.
Het beste is op een lange rechte weg, en dan kun je hetzelfde ook goed in de galop oefenen.

Axel_Clauw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:36

in het begin vooral het bovenstaande doen, en veel overgangen rijden.

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:41

bedankt voor de goede tips!! ik ga er zeker een paar van gebruiken!! bedankt:D

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:27

Heey... ik heb ook een paard met behoorlijk overgewicht. Ten eerste zet haar op streng dieet. Hou haar stal smerig indien ze veel stro eet. Weidegang is uit den boze. Geef haar weinig voer, het liefst geen brokken. Wel bijv. een kwart zemelen met een schep vitaminepoeder en 60 ml appelazijn. Appelazijn doet wonderen met dikke paarden. Let goed op dat ze geen bloedarmoede krijgt. (wit/bleek tandvlees duidt op bloedarmoede)
Op www.peelrand.tk staat een trainingsschema voor endurance. Die lijkt mij prima om mee te beginnen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:35

Ik heb zelf ook een pony met overgewicht, zij staat 24/7 in de wei, zonder bij te voeren. Ik houd haar op gewicht door veel beweging...

Citaat:
Ten eerste zet haar op streng dieet

Kijk hier ontzettend mee uit! Snel afvallen is gevaarlijker dan overgewicht. een paard kan heel ziek worden als hij te snel afvalt.

Doe dus gewoon rustig aan, als het mogelijk is iedere dag wat uurtjes in de wei, dan geeft ze zichzelf al wat beweging.
Bouw het trainen gewoon heel rustig op, de eerste week is een kwartier per dag misschien al zat.
Je kunt ook fietsen (als dat vertrouwd is) of wandelen met d'r. Dan heeft ze lekker onbelast d'r beweging.

Probeer gewoon goed aan te voelen hoe ver je kan gaan. Wij kunnen nog zoveel zeggen, maar jij en je paard moeten het doen. Let dus goed op d'r grens.

rOmii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:36

ik rijd een paard die heeft 3 jaar stilgestaan ik bouw het op ik weet niet of het al tussen de tips stond maar laat hem/haar lekker naar benenden (aan de teugel) lopen dan gebruikt hij/zij de rugspieren ik ben 2 weken bezig elke dag half uurtje veel stappen tussen door en nu rijd ze al veel lekkerder doordat haar rugspieren aansterken

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:41

Mijn paard is momenteel ook "uit" conditie. Door een blessure van haar en mij heeft ze sinds begin juni (bijna) niet meer gewerkt. Ze is deze zomer dus aardig wat kilo-tjes aangekomen. Sinds 3 weken ben ik weer met haar aan de slag.

Ik vind regelmaat heel belangrijk. Ik heb een soort "schema" gemaakt. Ik rij haar nu weer 3x in de week. De eerste keer 10 minuten en dan vooral stappen en een beetje draven en daarna ben ik dit langzaam op gaan bouwen. Gisteravond heb ik bijvoorbeeld een half uurtje gereden (stap, draf en zelfs wat galop) zonder dat ze zweette of hijgde. Daarnaast longeer ik haar 1x in de week.

Ze staat wel elke dag buiten (overdag) en geeft zichzelf hier nog wel wat lichaamsbeweging.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:08

Elke keer als je rijdt een stukje opbouwen
Als ze elke dag buiten staat krijgt ze automatisch beweging.

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 20:49

Barvrouwke schreef:
Heey... ik heb ook een paard met behoorlijk overgewicht. Ten eerste zet haar op streng dieet. Hou haar stal smerig indien ze veel stro eet. Weidegang is uit den boze. Geef haar weinig voer, het liefst geen brokken. Wel bijv. een kwart zemelen met een schep vitaminepoeder en 60 ml appelazijn. Appelazijn doet wonderen met dikke paarden. Let goed op dat ze geen bloedarmoede krijgt. (wit/bleek tandvlees duidt op bloedarmoede)
Op www.peelrand.tk staat een trainingsschema voor endurance. Die lijkt mij prima om mee te beginnen.

haar stal smerig houden?? er liggen vlaslemen in maar toch zou ik mn paard niet in een vuile stal willen laten. en waarom is weidegang uit den boze?? als ze twee dagen op stal blijft heeft ze al last van stalbenen. toch bedankt voor de andere tips en het trainingsschema

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:12

hey
ik zou vooral heel veel stappen in het begin. Niet meteen beginnen draven (en dan nog eens heel voorwaarts) dan zijn ze zo buiten adem.
stappen is een goed begin om conditie op te bouwen. Begin met 20 min. Bouw dat uit naar anderhalf uur. Dan kan je zeker ertussenin telkens eens een 5-tal minuten draven. Werk dan natuurlijk geen anderhalf uur meer, maar korter.
Wissel stap en draf af. Maak de drafreprises langer naarmate je verder staat in de training. Daarna kan je er ook galop bijnemen.

Ik weet ook mensen die gewoon meteen een uur beginnen rijden per dag, stap draf en galop. Maar die paarden zijn veel vatbaarder voor blessures en spierverzuringen. Wanneer je in het begin alleen maar stapt, heeft het lichaam tijd om zich aan te passen, en zal een spierverzuring minder snel optreden.
Ik zou haar ook niet meteen veel minder eten geven. Gewoon meer beweging. Want zodra ze dan weer gaat werken, heeft ze wel energie nodig he. Je moet rekenen dat 2/3 van al hetgeen dat een paard binnenkrijgt van voedsel al nodig is om gewoon in leven te blijven. (dus om alle organen te laten werken, recht op de benen te blijven staan, de lichaamstemperatuur op peil te houden enz) van dat 1/3 moet dus de energie komen om te werken...
Succes!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:16

toen de man bij wie ik verzorg een nieuwe haf kocht had deze ook totaal geen conditie en zweette zich te pletter bij wat hij ook deed, en had dus ook een lekker buikje op.
aangezien hij onder zadel en in de koets gaat hebben we alleen gestapt, goed doorstappen.
toen hij ind e koets was, heeft de eigenaar hem lichte(!!!) bergjes laten stappen en terug af (hij moest ook leren de koets tegen te houden)
en zo naar iets zwaardere bergjes, en niet te veel draven, maar toch draf stap draf stap... elke dag een klein half uurtje. en zo opbouwen! we kregen snel resultaat, het vet zette zich over in spieren, zijn vacht begon te glimmen en hij kan nu lekker lang lopen zonder nog maal te zweten!
hij kreeg wel wat krachtvoer, maar in normale porties( hoeveel weet ik niet,want ik geef ze niet eten)
en gewone weide gang.
hij had ook op het begin erg bloedwormen vandaar dat we hem eerst behandeld hadden tegen dat, en kan dus ook zijn dat na de rust toen hij genezen was (zijn we pas gaan oefenen) en kan ook zijn dat daarom de vacht ging glimmen, want aan de vacht kan je ook zien of ze iets hebben

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:19

wauw wat een goede tips, ben al dingen te weten gekomen die enorm goed van pas zullen kome!! als er nog tipgevers zijn, laat maar kome!!