beenbescherming bij jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dorien_

beenbescherming bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:17

ik vroeg mij nu af of het verstandig is om bij een jong paard beenbescherming aan te doen.

Enerzijds dacht ik van wel, zo jong, bokt wel eens graag of neemt eens een rare sprong dus dan ..ja

Anderzijds, als je ze van jongsafaan al gaat beschermen aan de benen, gaan ze dan niet "nonchalanter" worden als ze ouder zijn?

Shadow06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:22

hmm ik denk dat dat "nonchalant" worden wel iets mee zal vallen. Ik denk dat ze als ze voorzichtig zijn dat ook wel blijven en zijn ze wat "lomper" dan zal dat ook wel niet meer veranderen.
Ik doe ze in ieder geval van jongs af aan altijd beenbescherming om. Achter wel opbouwen. Eerste keer omdoen als je er niet meteen opgaat maar eerst longeert ofzow of als ze de wei in gaan.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:53

Ik doe ze als ze jong zijn bescherming voor de benen aan ( lees: Peesjes en strijklappen)
Zodra ik merk dat het paard ze niet nodig heeft als het iets ouder is haal ik ze eraf..
Het paard dat ik op het moment rijd (4 jaar) heeft zo alleen de peesjes overgehouden omdat ze hele ruime gangen heeft en zichzelf dus regelmatig aantikt ..
Maar ik vind persoonlijk dat als het niet nodig is je het ook niet perse hoeft te gebruiken ..
Maar voor de veiligheid is het zeker goed. .

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:55

Wat is jong in joun ogen?

Bij een 3 jarige kun je ze wel omdoen.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:02

Ik ben sinds kort een 2,5 jarige aan het longeren. En heb ook gewoon peesjes om aangezien ze ook ruim loopt en nog wel eens wil aantikken!!

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:55

ik heb ook een twee en een half jarige....
hoe weet ik welke maat ik moet hebben van peesbeschermers? ze is 1,50-1,55 en ze zal nog wel iets groeien..

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:04

bij mij is het gemakkelijk wisper is al een paard maat. Tisje je kunt het beste kijken naar wat voor benen dat ie heeft. Heeft ie best stevige en hoog op de benen dan kun je het beste full pakken. Heb je hele ielen en korte beentjes dan pak je cob!! Daarbij zou je nu cob pakken bijv. 2de hands en ze zouden niet passen zet je ze gewoon weer te koop en van dat geld koop je gewoon weer nieuwe!!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:07

ik heb een heel smal en iel paard en ik dacht dat die ook cob maat had maar achteraf toch maat full
gewoon op stal vragen of je een paar peesjes mag passen zo weet je welke maat.
en ik heb ze ook omgedaan toen ik pas begon ze hebben soms nog niet hun voeten onder controlle als ze aan het werk zijn
en tikken zich soms aan of strijken langs mekaar af

Rytm

Re: beenbescherming bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:18

Hmm..die van mij heeft ook altijd peesjes om. Hij kan zulke rare sprongen maken nog.. Vind het gewoon iets veiliger.

Hilde_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:31

Ik rij altijd met peesbeschermers. Als ie raar begint te doen, heeftie tenminste bescherming.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:23

Ik gebruik ook altijd peesbeschermers of bandages bij jonge paarden. Daarnaast ook strijklappen, aangezien die van mij strijkt met rijden/ mennen (is 4 jaar)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:55

Ik heb ze vanaf het begin altijd omgedaan(peesbeschermers en strijklappen) op m'n stagebedrijf doen ze alleen peesbeschermers, toen had ik er een keer per ongeluk ook strijklappen bij omgedaan(die hoorde bij de peesbeschermers...) en dat paard tilde z'n benen echt heel erg hoog op, ze hebben ze toen toch afgehaald omdat het niet zo handig is met zadelmak maken. Mijn paard heeft er vanaf t begin niet gek mee gedaan, ik deed ze om en het leek als of ze, ze al jaren kende. Zelfde geld voor bandageren, ze blijft dood stil staan en gaat er verder niet de benen hoger door optillen. M'n pony had een keer transportbeschermers om en tilde hierdoor de achterbenen erg hoog op

Zou gewoon bij alle jonge paarden bescherming omdoen als ze dan een keer rare sprongen maken heb je teminste nog iets om de benen te beschermen.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:31

Onze 2,5 jarige hengst krijgt nu ook al peesbeschermers en strijklappen om. Als ik hem in de bak loslaat maakt hij rare sprongen en zou zichzelf kunnen bezeren. Maar dat is voor mij niet de echte rede geweest om ze om te doen.
Puur voor het feit mocht het later nodig zijn dan kent hij het gevoel al van iets om zijn benen hebben. Toen hij voor het eerst strijklappen omhad had ik er niet graag opgezeten. Hij bokte echt heel gemeen. Laat ik hem liever nou doen dan als ik er over een half jaar opzit en hij dan pas beschermers omkrijgt.
Maar ik denk dat dit per persoon heel verschillend is.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:35

Ja die van ons krijgen ook beenbescherming om!

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:43

Ik deed mijn jonge paard wel beenbescherming om. Nu ze wat ouder is (4,5 jaar) en niet meer van die zotte sprongen maakt laat ik de bescherming af. Ze is er niet nonchalanter van geworden.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:55

Ik deed het altijd wel. Totdat de DA zei dat ik ze bij dat paard eraf moest halen. Hij tikte niet zei hij en al zou hij dat wel doen dan zou hij na 10x wel door hebben dat hij beter op moest letten. Hij is een beetje van de oude stempel en heeft zoiets van als ze van binnenuit niks mankeren lekker vrij laten die benen.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:43

Mijn driejarige krijgt altijd peesbeschermers om, met longeren, rijden en losgooien. Nadat ik mijn vorige paard in heb moeten laten slapen door een peesblessure die niet meer genas (ongeluk in de wei), ben ik supervoorzichtig geworden. En zoveel werk is het niet, beschermers omdoen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:49

Ik heb niks te kiezen omdat mijn pony te klein is voor peesbeschermers en strijklappen. Erg jammer dus. Hij tikt zichzelf nooit aan dus maak me er ook neit zo druk meer over.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:44

ik ben ook bezig met het inrijden van mijn jonge paard, en heb nog nooit beenbescherming omgedaan. Om de reden die je al opgaf...
Het lijkt mij dat je de pezen en benen juist "zwakker" maakt als je dan al met beschermers gaat lopen (behalve dan als ze strijken ofzo).
Het lijkt mij dat als je peesbeschermers om doet en je doet ze weer af dat de kans op verrekkingen groter zijn.
Veyton heeft hele rare sprongen gemaakt, ook onder het zadel en hij heeft nog nooit een blessure gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:50

casjuh schreef:
ik ben ook bezig met het inrijden van mijn jonge paard, en heb nog nooit beenbescherming omgedaan. Om de reden die je al opgaf...
Het lijkt mij dat je de pezen en benen juist "zwakker" maakt als je dan al met beschermers gaat lopen (behalve dan als ze strijken ofzo).
Het lijkt mij dat als je peesbeschermers om doet en je doet ze weer af dat de kans op verrekkingen groter zijn.
Veyton heeft hele rare sprongen gemaakt, ook onder het zadel en hij heeft nog nooit een blessure gehad...

idem hier

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:50

Ik gebruik wel been bescherming, pees en kogel beschermers... dat verhaal over "zwakker maken" wat is erger, als hij zichzelf aantikt wat voor gevolgen kan dat hebben? Nee doe mij maar bescherming...voor zijn eigen bestwil

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:01

Bij mij gaat alles in de beschermers.
Zeker de jonge paarden, idd om te voorkomen dat de door onvoorzichtigheid of gebrek aan balans zichzelf aantikken.
Dat daar de pezen zwakker van zouden worden, daar ben ik het niet mee eens. Peesbeschermers en strijklappen ondersteunen de pezen niet echt. Bandages wel, die gebruik ik om deze reden dus ook zelden.
Overgens gaat mijn 6-jarige niet los of in de wei zonder springschoenen. Maar dat is omdat ze anders steeds haar ijzers aftrapt. Met rijden is dit niet nodig.