2 uur op paddock of 4 uur op de wei, maar gevaarlijke weg

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

2 uur op paddock of 4 uur op de wei, maar gevaarlijke weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:12

Zit met het volgende probleem. Bij ons op stal wordt je paard elke dag 2 uur losgelaten op de paddock met een maatje (ook in het weekend). Er is de mogelijkheid je paard zelf op de wei te zetten voor 4 uur (wei wordt gedeeld), maar daarvoor moet je 500 meter lopen en een zeer gevaarlijke weg oversteken. Omdat ik overdag werk, kan ik zelf niet de paarden naar buiten brengen. Een vriendin met wiens paard Pallas op de wei staat, kan 3x per week de paarden naar buiten brengen en ik moet dan proberen eerder uit mijn werk terug te komen om ze weer naar binnen te halen. Gisteren is het bijna mis gegaan. Pallas was zo opgewonden dat hij naar de wei mocht, dat hij bijna losgebroken is en de grote weg is overgestoken. Mijn vriendin, die zeer veel paardenervaring heeft heeft hem net kunnen houden. Het was echt heel gevaarlijk! Zij en ik hebben er zoveel angst aan overgehouden, dat we liever de paarden met zijn tweeen naar het weiland brengen, omdat ze dan rustiger zijn. Dat betekent dat dat dus door de week niet lukt. In de weekends wel. Dit zou betekenen dat Pallas elke dag 2 uur op paddock staat en daarnaast elke dag een andere vorm van beweging krijgt (1 uur rijden, longeren, buitenrijden, wandeleen, nog een keer paddock). Is dit wel de juiste beslissing? Krijgt Pallas voldoende beweging of zouden we toch 3x in de week alleen de gevaarlijk weg moeten riskeren? Wat denken jullie?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:30

Als het met zn 2en wel goed gaat om ze naar het land te brengen zou ik de dagen dat jullie beide kunnen ze lekker op het land zetten. Is wel een stuk fijner en langer voor de ze dan een paddock. De rest van de week zou ik hem in de paddock zetten wanneer er niet iemand bij is om mee te lopen. Zo staat ie in elk geval lekker buiten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:46

Ik ga met Quarterh0rse mee. Het is veiliger om met zn tweeen tegaan en als dat kan zou ik dat ook doen. Ookal is dit maar voor 3x in de week. Ik denk dat je paard genoeg heeft aan 2 uur buiten en een andere vorm van lichaamsbeweging. Maar dat verschild per paard en ik denk dat jij zelf dat het beste kan zien.

#Ymke#

Re: 2 uur op paddock of 4 uur op de wei, maar gevaarlijke w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:11

Ik zou kiezen voor die 2 uur paddock. Ik zou het niet riskeren om toch die weg over te steken en hem gewoon in het weekend die paar uurtjes meer gunnen. Straks van de winter willen ze toch geen uren buiten staan.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:45

Maar is er dan niemand op stal die jullie event. door de week kan helpen??

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:55

veiligheid voor alles.

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:56

Barvrouwke schreef:
veiligheid voor alles.

Zo is het.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:33

Zou het niet helpen om hem een hoofdstel om te doen.
Ik zou toch proberen hem die paar uurtjes in de wei te krijgen. 2 uur in een paddock is gewoon erg weinig.
Maar ik sluit me wel bij barvrouwke aan: veiligheid voor alles.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:42

hengsten ketting eraan

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:14

Of een strop maken , werkt ook bij mijn paard...
Je steekt het touw door een van die gaatjes , over de neus en dan terug door zo'n gaatje. Daarna gewoon vastmaken.

Als ze dan beginnen trekken gaat de strop vaster en dan doet het een beetje pijn , zodat ze niet meer trekken...

Dit lijkt barbaars , maar in de praktijk heeft het mij al veel geholpen!
Anders kan ik mijn paard niet eens houden