Kort na het bezoek brak MKZ uit, en kon ik dus weinig beginnen. De mest mocht niet vevoerd worden. Na de MKZ gold nog een uitrijverbod (?) en na 1 februari j.l. was het nog te nat om op het land te rijden. De termijn was inmiddels dus voorbij. Twee weken geleden met loonwerker afspraak gemaakt om de mest uit te rijden zodra de grond droog genoeg was, en jawel.... vorige week was oom agent weer present om proces verbaal op te maken.
Kortom .. vandaag kreeg ik dus een boete van 340 Euro in de bus.
Nu weet ik dat paardenmest (nog) niet onder de mestwet valt. Bij het eerste bezoek heb ik al gevraagd op welke wet een en ander nou gebaseerd was, maar duidelijk antwoord kreeg ik niet. Aan welke voorwaarden de aan te leggen mestplaat nu precies moest voldoen moest hij het antwoord min of meer schuldig blijven. Zijn verhaal hierover van vorig jaar was overigens wezenlijk anders dan dat van dit jaar.
Vorige week heb ik met nadruk gevraagd of hij mij kon vertellen welke wet ik nu precies overtreden had, of anders, waar ik dat kon vinden. Tja.. dat wist hij niet. Wist alleen 300 % zeker dat het niet mocht wat ik deed en een aantal keren werd mij ongevraagd uitdrukkelijk verteld dat ik echt niet de enige was.
Als omschrijving van het strafbaar feit staat: Bodemverontreiniging door opslag van mest op onbeschermde bodem. Wederom staat nergens vermeld welke wet ik nu overtreden heb.
Achterop het "Transactievoorstel" staat o.a. een punt: Verwijzing naar de terzake doende regelgeving.
Dit begint met: "Voor een nadere omschrijving van de vermelde feitcode verwijzen wij u naar de ...enz."
Echter.. waar de feitcode zou moeten staan staat........ NIETS .... blanco !
Op zich valt het bedrag van de boete me niet eens tegen.
Ik had her en der wel eens doemverhalen gehoord van duizenden guldens. Maar goed, erg bevredigend vind ik het allemaal niet.Juridische bollebozen onder de bokkers: verenigt u. Wat zouden jullie doen.
Bertus.

. Maar goed, in dit geval toch wel handig. Ik heb jouw verhaal aan haar laten lezen en er kwamen wel wat ideeen uit. Aangezien ik er zelf niet echt een goed samenhangend verhaal van kon maken heb ik het haar zelf maar laten typen:
:
)