wel of geen beschermers/bandages?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unknown

wel of geen beschermers/bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 11:12

Hoi,,

Mijn pony staat rondom op ijzers en ik rijd haar normaalgesproken altijd met peesjes/strijklappen of bandages. Met springen gebruik is ze sowieso, dat vind ik gewoon nodig ookal had ze geen ijzers, maar moet ik ze met dressuren nou ook om doen? Eigenlijk heb ik dat altijd wel gedaan, i.v.m. het strijken, maar goed bij een proef moeten ze ook wel af dus vroeg ik me af wat het beste was?

Xox

Re: wel of geen beschermers/bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:16

Ik zou het wel doen. Je paard kan zichzelf aantikken. Hij kan opzij springen en daarbij zijn been beschadigen. Eigenlijk zou je eens op je beenbeschermers moeten kijken hoeveel beschadigingen daarop zitten. Die hadden anders op je paard zijn bene gezeten.

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:36

idd thuis en met losrijden op een wedstrijd beenbescherming.
Vlak voor je de ring betreed spullen eraf laten halen.
Zeker omdat je aangeeft dat je het al nodig vond zonder ijzers.

Vosje26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:10

Die van mij strijken beide niet als ik niks om doe.. Toch heeft Simba ze altijd (uitzondering daar gelaten en wedstrijden) om.. Redna niet want die gaat juist strijken met peesbeschermers. Dus die doe ik alleen om met springen of als ze het bos ingaat.

Het is maar net hoe je paard is (rare spronge wil ook nog wel eens zorgen dat ze zich zelf net raken)..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:12

Ik doe zelf, behalve in de proef , altijd wat om. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:15

De paarden bij mij op stal lopen allemaal met beschermers.
Momenteel word er 1 paard bereden.
Maar de rest word gelongeerd of losgegooit en die krijgen daarbij ook bescermers om.
Ik rij ook nog 2 paarden voor andere mensen maar die paarden lopen zonder beschermers.
Het is hierboven al gezegt. Het ligt er maar net aan hoe je paard is.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:34

Ik gebruik persoonlijk altijd peesbeschermers en strijklappen. Zoals XoX zegt, kijk maar eens naar het aantal 'krasjes' en beschadigingen daarop. Beter voorkomen dan genezen!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:44

ik heb meestal wel peeskappen en strijklappen om met rijden, zowel springen als dresuur. maar als de bak bijv. erg modderig is, doe ik meestal nix om, ivm schuren enzo...

met longeren gebruik ik meestal ook niets, als ik losgooi weer wel.

ze staat trouwens ook gewoon rondom op ijzers. gister heb ik ook gelongeerd, zonder kappen ofzo, en ze ging best wel uit dr dak, maar dr beentjes waren helemaal heel hoor... het is ook maar net of je paard op zijn eigen benen blijft lopen, en niet al te lomp is, denk dat dta ook een hoop scheelt.

bandages vind ik onzin, ik gebruik het weleens, bijv. als je foto's gaat maken, voor de sier dan, en als stal/reisbandages heeft het zeker ook wel nut vind ik, maar niet om mee te rijden. vind ik zo'n onzin

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:24

Ik gebruik geen bescherming, omdat ze er wondjes van krijgt.
Ze strijkt zoieso niet en tikt ook maar heel af en toe aan. Alleen met springen doe ik peesbeschermers om voor de zekerheid maar daar heb ik naderhand meestal weer spijt van omdat er dan weer wat drukplekjes bij zijn gekomen.

Ik vind het zoieso geen goed idee om te kijken hoeveel krassen er op je peesbeschermers zitten, met die dingen om zijn de benen van het paard dikker en is het wel logisch dat ze elkaar dan raken. Dat wil dan niet zeggen dat ze zonder bescherming die krassen op hun benen zouden hebben.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:39

ik doe nooit geen kappen om. willem en merel hebben zich nog nooit aangetikt.

willem is juist gaan strijken door die strijklappen, kreeg wonden in zijn koot, dus heb ze heel snel weggedaan. nu nog heeft hij af en toe een korst op zijn kogel, maar liever dat dan datie weer met open koten staat en daar een mok overkrijgt.

ze gaan beide gewoon los zonder bescherming. willem doetw einig, maar merel bokt en rent als een gek, maar ze is maar 1 keer in 2 jaar tijd haar ijzer kwijt geraakt en dat was op de wei en dat was ook op het punt dat ze naar de smid moest.

voor mij geenbescherming.. in mijn ervaring doe je er meer kwaad mee dan goed

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:54

De paarden bij mij op stal lopen ook allemaal met beenbescherming en toch hebben er vier een peesblessure opgelopen.
Zonder bescherming gaat een paard heus wel wat voorzichtiger lopen als hij zich een keer heeft aangetikt.
Alleen bij springen zijn peesbeschermers belangrijk omdat daar meer risico is dat een paard met de achtehoeven de voorbenen raakt en dat betekent peesklap, en dat is een ernstige blessure.
Maar verrekkingen houd je niet tegen en zijdelings aantikken...tja, zulke wonden genezen wel.
Met een goede hoefsmid kom je verder, want strijken hoeft niet, hoor.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:58

die van mij is een beetje Frans en gaat echt NOOIT maar dan ook nooit zonder peeskappen zijn stal uit. Als ik al kijk naar de krassen op mijn peeskappen...neem liever het zekere voor het onzekere

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:02

Mijn beschermers hebben wel schrammen , maar [***] haar benen niet als ik zonder rijd.
Ik gebruik het sowieso alleen voor springen
Mijn jong paard daarentegen word alleen maar met beschermers losgegoiit , dit zal tijdens het rijden ook zo zijn...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:04

Lusitana schreef:
De paarden bij mij op stal lopen ook allemaal met beenbescherming en toch hebben er vier een peesblessure opgelopen.
Zonder bescherming gaat een paard heus wel wat voorzichtiger lopen als hij zich een keer heeft aangetikt.
Alleen bij springen zijn peesbeschermers belangrijk omdat daar meer risico is dat een paard met de achtehoeven de voorbenen raakt en dat betekent peesklap, en dat is een ernstige blessure.
Maar verrekkingen houd je niet tegen en zijdelings aantikken...tja, zulke wonden genezen wel.
Met een goede hoefsmid kom je verder, want strijken hoeft niet, hoor.

Eigenlijk niets aan toe te voegen. Behalve, onder de neopreem laag en de harde kap van de peesbeschermer wordt het been erg warm, en ademt alles heel slecht. Te warme benen zijn niet goed, vooral voor de pezen niet.

Mijn DA heeft mij dit uitvoerig uitgelegt. Mijn paard heeft momenteel een peesblessure. Dus ik vroeg of ik em dan in de wei moest zetten met peesbeschermers. Zij vroeg mij uit te leggen hoe een peesbeschermer de pees kan beschermen bij een verdraaing. En dat kan niet. Het wordt alleen maar warm.

Zij adviseerde dat als je met peesbeschermers rijdt als het echt niet anders kan, springen, werk aan de longe ed, het uitstappen altijd doet zonder beenbescherming om de benen en de pezen goed af te laten koelen.

Hetzelfde geldt voor bandages.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:38

Zou het wel doen

ik heb zelf sowieso altijd bescherming, ook als ze geen hoefijzers heeft .

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:40

Ik zou het ook doen.
Als je paard echt strijkt, zeker

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:29

Je kunt beter zorgen dat het niet meer strijkt...taak van de hoefsmid.
En omdat iedereen maar beenbescherming gebruikt, wil nog niet zeggen dat het goed is! Het lijkt een puur mode artikel te worden.

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:35

doen jullie ook bandages/beschermers om als je je paard in de paddock zet? die van mij is soms nogal jolig :S en dan kan ze zich zo bezeren... maar ik heb ze nog niet (2,5 jarig paard) is het verstadig om ze toch om te doen?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:32

Ik heb bij mijn paard altijd bij het rijden (dressuur) en longeren peesbeschermers en strijklappen om heel soms bandages (maar nu de dagen weer korter worden heb ik niet zo veel tijd dus peesbeschermers is sneller)
Ik gebruik ze niet omdat anderen ze gebruiken maar puur en alleen omdat ik vind dat ik geen risico wil nemen. Een paarddat je aan het rijden of longeren bent loopt dan wel op eigen benen maar is met heel veel andere dingen bezig en kan onbewust zich zelf snel bezeren.

Als ik mijn paard in de wei of de bak zet gaat ze altijd zonder beenbescherming (behalve als het heeft gevroren en de ondergrond is heel erg hard dan doe ik nog wel eens bandages om) Verder vind ik dat een paard dat los loopt zich zelf niet zo snel zal bezeren. (tenzei hij echt heel erg idioot doet dan zou ik idd ook beenbeschermers omdoen maar niet voor langer dan een uurtje)

Als mijn paard op de trailer gaat krijgt ze ook altijd transportbeschermers om ookal is het maar een kwarier rijden.

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:49

De kans op een probleem met beenbescherming is evengroot als de kans op een probleem zonder bescherming....
Bescherming kan alleen peesklap en wondjes tegengaan, geen verrekkingen. Doe je ook stalen hoefschoenen om, om nageltred en zoolkneuzingen te voorkomen?
Hoe groot is de kans op een kreupelheid die zuiver is gekomen door gebrek aan been bescherming?
Weten jullie wat er precies met de pezen gebeurt als er beenbescherming om zit? Ze worden warm=zachter=zwakker.
Pezen moet je altijd koel proberen te houden.
Nogmaals, bij springen is het slim, bij longeren is er ook een grotere kans (omdat ze dan vaak naar binnen hangen, dus de kans dat het buitenbeen het binnenbeen aantikt neemt toe), maar voor de rest...

Als mensen eens zo zuinig op de monden van de paarden waren als op hun benen...

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:26

Ik ben zeker mee eens dat het per paard/pony verschilt of ze het wel of niet nodig hebben.
Soms zie je idd paarden met "mode"bescherming.

Mijn pony daartegen heeft altijd bescherming om tijdens het werk en losgooien. Dit is puur nodig om peesklap en grote beschadigingen te voorkomen. Hij kan heel dol springen of draaien, zelfs in de bakbodem worden diepe gaten in geremd verstuiken of verdraaien voorkom ik er idd niet mee helaas.
Opwarmen van de pezen (benen worden toch afgespoten) is voor mij een minder probleem dan beschadegingen die meneer weet te veroorzaken aan zich zelf.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:30

Roos heeft geen beenbeschermers nodig, dus ik gebruik ze ook niet.
Met springen zou ik ze theoretisch gezien wel om doen, maar ze mag niet springen.