Shet staat te zweten op stal wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Shet staat te zweten op stal wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 10:17

hey ik zit met een probleem, mijn shet zweet op stal als ze binnen staat > Overdag staat ze gewoon buiten. Hierdoor is haar buik en onder haar borst nat. In het begin dacht ik dat ze gewoon een vieze plek in de stal had opgezocht, maar gister zag ik dat het echt zweet was.

Nu is het ook wel extreem warm voor november. Ik zit nu te denken om onder haar borst en eventueel nek een stuk weg te scheren > Ze verricht matige arbeid > elke dag wandelen of longeren of een kinderlesje. (klinkt best veel zo) en daarvoor hoeft het niet, maar nu ben ik bang dat het inneens heel koud gaat worden en dat ze dan een koutje oploopt als ik haar geschoren heb. Wat zouden jullie doen? Gewoon nog ff het koude weer afwachten (want het is nu wel extreem warm) of toch scheren. Ze heeft voor een shet niet eens zn dikke vacht want snachts staat ze ook binnen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:46

Kun je je shet niet dag en nacht buiten laten staan? Als er een afdakje aanwezig is dan kan ze zelf kiezen waar ze wilt staan. Waarschijnlijk zal dat afdakje meestal wel leeg blijven.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:46

idd buiten laten

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:52

Ja, ze zijn daar gewoon voor gemaakt om hele dagen buiten te zijn, zelfs in extreme kou! En als je het toch iets te koud vindt buiten doe je gewoon een deken erover. Paarden overkomen eerder wat van de warmte dan van de kou!!

BarbaLala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:04

het kan ook zijn dat ze een mate van dampigheid heeft.
mijn vz pony heeft dat ook, die kan ook niet binen staan om dezelfde reden.
en dan kan je wel scheren, maar dat haalt niks uit.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 11:10

Ze staat overdag gewoon in de wei of in de paddock maar ze kan niet snachts buiten staan. Dat zou ik ook niet willen als het zou kunnen want dan moet ze alleen staan en ze is erg gehecht aan andere paarden en gaat ze telkens heen en weer rennen en is ze weer besweet. Ze is in verwachting en hoewel het veulen nog lang niet komt wil ik haar snachts binnen hebben zodat ze lekker kan liggen in stal > wat ze ook doet.

Het gaat er om of er een stukje vacht onder haar borst of een stukje nek weg geschoren kan worden.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:20

Je kan dr toch gewoon helemaal scheren, en dan als het echt koud wordt, een deken omdoen ?

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:35

je kan ook een laag streepmodel doen en dan een ongevoerde regendeken op doen

ellepel

Re: Shet staat te zweten op stal wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:39

ik zou het gewoon zo laten.

de weersberichten zijn dat het kouder gaat worden, dus dan kan ze haar vacht wel weer gebruiken, dat zweten is op zich niet zo'n ramp hoor....doen ze ook als ze gewerkt hebben toch?

als ze maar droog buiten komt te staan zodat ze geen kou vat....

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:41

Ik zou het ook zo laten. Het wordt volgende week weer kouder, en een beetje zweten is echt niet erg hoor.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:52

Wij hebben ook een shet op stal staan met hetzelfde probleem, alleen die heeft ook nog bevangenheid en mag dus niet in het land. Overdag hebben ze haar zo veel mogelijk buiten staan. Als ik ga rijden zet ik haar in de stal van mijn pony met het bovenste luik los. Zelf heeft ze een binnenstal. Helaas is er niet een buitenstal over, want met het luik open zweet ze niet zo gauw.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:58

je kan ook best een stukje scheren hoor....
Als ze toch s'nachts binnen staat... let wel even op als je net geschoren hebt dat het overdag niet te koud is. Je zult zien dat het snel weer wat bij is gegroeit en dan kun je haar zonder problemen weer buiten zetten,wanneer het koud is.

Maar zo laten is ook een goede optie.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:59

Mijn pony (kruising haflinger) stond vorig jar ook 's nachts op stal en begon ook altijd te zweten als ze net in de stal stond. Voor haar was het gewoon nog te warm. Bovendien kan de dracht ook het zweten beïnvloeden (mijn pony was destijds ook drachtig). Het kan helemaal geen kwaad. Paarden kunnen prima zelf hun temperatuur reguleren en ze kunnen hier ook niet ziek van worden. Ik zou de shetlander gewoon lekker in haar vacht laten. Pony's met een goede vacht hoeven niet geschoren te worden en onder een deken te staan als het voor het werken niet nodig is.

freak76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:18

Nou....uhhhh ik heb gisteren avond een post gelezen van ene Lourens weet je zeker dat hij niet is langsgeweest?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:40

Ik zou de borst scheren, dus enkel van haar voorbenen tot bijna bij haar hooft ong 10 cm breed(maak er maar wat moois van ).

Mijn pony's beginnen ook te zweten als ze een uurtje binnen staan! Binnen kort gaat er bij mij ook weer de scheermachine over heen. Vorig jaar vlak voor dat het zo ging sneeuwen en vriezen waren ze zelfs geschoren en kregen ze het niet koud toen ze buiten bleven!

Ik zou haar niet helemaal scheren en met dekens gaan lopen te zeulen, dat is imo veel werk op niets af. En dan loopt ze volgend jaar nog onder dek als ze haar veulen moet krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:41

freak76 schreef:
Nou....uhhhh ik heb gisteren avond een post gelezen van ene Lourens weet je zeker dat hij niet is langsgeweest?

jaaaa hoor en in je profiel is het je vriend?

*TEM*

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 21:14