Waar op letten bij de aanschaf van een veulen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

Waar op letten bij de aanschaf van een veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 08:43

Binnenkort ga ik een veulen kopen. Natuurlijk let ik op het karakter en de bouw van het paard, maar waarschijnlijk zie ik nog een heleboel over het hoofd waar ik op moet letten.

Hebben jullie tips ??

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:55

Je noemt al 2 cruciale punten. Verder zou ik me goed informeren hoe het veulen tot nu toe heeft gestaan:

- heeft hij voldoende buiten gelopen in de wei?
- heeft hij buiten kunnen spelen met leeftijdgenootjes? [heel belangrijk voor zijn sociale vaardigheden!]
- heeft hij een goede start gehad (qua gezondheid e.d.)?

Is het veulen al sociaal naar mensen? Wat kan het veulen al? Hiermee bedoel ik vooral of het veulen veel in mensenhanden is geweest: Geeft hij voetje, kun je hem borstelen, overal aanraken, halster om doen, trailer laden e.d.

Verder zou ik goed naar de moeder kijken. Hoe is haar karakter, bouw, prestaties? Hoe ziet de vader er uit, karakter, prestaties? Wat is de verdere afstamming van het veulen? Eventueel zou je kunnen kijken wat voor nakomelingen de vader en moeder nog meer hebben, om te kijken hoe ze zich ontwikkelen.

En het belangrijkste is natuurlijk om vervolgens goed na te denken of dit veulen in de toekomst hetgeen kan bieden dat jij wilt doen. Wil je alleen maar recreatief rijden of heb je echt ambities om wedstrijden te rijden; dat is een belangrijk gegeven bij het kiezen van het juiste veulen, want schattig zijn ze allemaal! Dus pas op dat je hem niet koopt omdat het zo'n schattig veulen is, want groeien doen ze allemaal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:32

(bijna) alle veulens zijn leuk, dus ik zou heel goed bedenken wat voor paard je over 3 jaar wilt hebben en daar het ras/de afstamming mee vergelijken.
Als je het veulen bij een goed adres koopt hoef je over veel dingen al niet meer in te zitten, ik zou het belangrijk vinden dat het een vriendelijk in mensen geinteresseerd dier is.
En mss kun je het veulen klinisch laten keuren als het zover is, dan kan de veearts kijken of het een correcte beenstand e.d. heeft.

Maud_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 11:35

Thanks Javayo, met die punten kan ik ook een heleboel.

Over de toekomst: het veulen kan mij precies bieden wat ik wil gaan doen: verder komen in de dresuur. De vader heeft zich goed ontwikkeld in de dressuur en is nog vrij jong waardoor hij niet zo veel nakomelingen heeft. (één van de redenen waarom ik voor dit veulen kies)

Wat houdt een klinische keuring precies in, wat zij de kosten ervan en heeft dit zin bij zo'n jong veulen ? (hij is ongeveer 5 maanden oud)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:48

Klinische keuring kost rond de 50 euro. Er zal geen buigproef e.d. worden gedaan denk ik maar wel naar het hart geluisterd en een algemene indruk. Ik vind beenstanden wel belangrijk, een veulen mag wel wat frans of toontredend staan, maar niet te erg.