Broei in het hooi

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Broei in het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 20:23

Het nieuw gekochte hooi dat ik heb, heeft een voor mij onbekend luchtje. Het is zeker GEEN schimmel, het is ook niet extreem stoffig en ook niet muf oid, maar het ruikt ook raar ... lijkt mij broei.

Ik heb de boer nagevraagd; het zou kunnen omdat hij die partij hooi wat eerder binnen heeft gehaald dan hij gewild had ivm slechte weersvoorspelling.

Volgens hem kan het geen kwaad. Maar kan het ook geen kwaad?

Normaal kieskeurige pony eet het wel goed op en daarbij is het prima grofstengelig spul wat ik het liefst heb (en JKK vrij).

Groeten, Ingrid

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:44

ik geef warm hooi ook altijd hoor ... ze gaan er niet dood aan en het is zonde zoveel weg te gooien

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 21:32

Noem je dat warm hooi?

Het zit wel meer aan elkaar vast dan "gewoon" hooi. In mijn directe omgeving zegt men dat broei ook een schimmel is. Maar een schimmel ruikt bij mij naar "paddestoel" en dat doet dit hooi zeker niet

shemar

Re: Broei in het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:23

Ik had vorig jaar van die grote ronde balen, als ik die openmaakte gebeurde dit ook bij sommige balen.
Als je je hand in het midden duwde verbrandde hij onderhand zo heet werd het, de geur was een beetje zoetige lucht. Ik trok ze helemaal uit elkaar om het te laten drogen, want anders rot het helemaal weg waar je bij staat.

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:50

broei in je hooi??? los halen uitleggen en laten afkoelen(buitenkant daarna weer op een andere stapel leggen en op die manier laten afkoelen net zo lang doorgaan tot het niet meer heet of erg warm is, hooi wat te heet wordt kan ik brandvliegen. Dus werk aan de winkel ben ik bang.

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:31

En ook als je toch besluit het weg te gooien, eerst uitpluizen, want anders kan er alsnog brand in komen!
Heb zo ooit eens een heel pak uit moeten pluizen en weggesmeten, wat een smerige rotklus zeg!

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 08:11

Eh ik denk dat het dan toch wat anders is, want het is absoluut niet heet ...
Het kan zijn dat het dat destijds bij de boer is geweest, maar bij ons is het gewoon koel. Alleen er zit dus een "niet hooi" lucht aan. Inderdaad wel een beetje meer zoetig, maar dus zeker geen schimmel.

Kan het zijn dat het wel te veel heeft gebroeid, maar dat nu alleen de lucht over is? Of wat zou het anders kunnen zijn?

ellepel

Re: Broei in het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:32

broei in hooi vinden paarden vaak heel erg lekker, het ruikt inderdaad dan een beetje vreemd, en komt omdat het eigenlijk iets te vochtig binnen gekomen is.

wel uitkijken met stof erin, maar het kan totaal geen kwaad.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:38

Ziet het er dan een beetje wittig uit? Onze stalhouder noemt dit "zweten". Het ruikt inderdaad niet naar schimmel of "het weer" maar ziet er wel een beetje zo uit...

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 10:39

Wat is wittig? Ik vind het hooi wat ik heb inderdaad wel veel lichter van kleur dan hooi van een andere "zending". Als dit op elkaar in lagen in de ruif ligt, lijkt het "broeihooi" wat grijzer.

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:20

Je hebt ook wel eens bij die balen dat de buitenrand helemaal wit aan het worden is, komt dan net een heleplak eiwit op te zitten.

Ik heb er nog een paar die aan het rotten zijn op m'n land staan, smerig karweitje om ze allemaal los te maken. De verpakking was stuk getrokken door mijn ontsnapte merrie.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 08:11

He jag ... en waar laat je het dan. Als je zo'n baal al uit elkaar krijgt dan heb je een enorme partij afval hooi ... hele compost hoop vol

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:32

Isapaardje schreef:
He jag ... en waar laat je het dan. Als je zo'n baal al uit elkaar krijgt dan heb je een enorme partij afval hooi ... hele compost hoop vol

Dat vroeg ik ook al aan de boer naast ons, hij had er ook een paar.
Hij keek eerst of z'n pinken er nog van wilden eten, en de rest gaat inderdaad op de mesthoop of hij verbrand het bij mistig weer

Ik gooi elke keer een pluk op een hoop, wacht tot het een beetje platter wordt loop het flink in elkaar en gooi er weer wat op. Zo ben ik al de hele zomer bezig.... Het was op een gegeven moment gewoon weer begroeid met gras, maar als je er op loopt zak je helemaal weg.

Ben nog wel even bezig vrees ik, maar zie al dat het gewoon verteerd.