Enkele vragen over bandages!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stanleytje

Enkele vragen over bandages!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 19:14

Hallo!

Ik had een paar vraagjes over bandages en bandageren
Ik heb altijd met peesbeschermers en kogelbeschermers gereden maar nadat ik enkele mindere reacties over peesbeschermers en kogelbeschermers heb gelezen wil ik overgaan op bandages.
Nu waren mijn vragen

1. Welke bandages zijn het beste voor het werk?
2. En tot hoe hoog en hoelaag moet je door bandageren?
3. Hoe en waneer moet je onderlappen gebruiken?

1. Ik heb op internet al rondgekeken en zag echt zoveel verschillende: Fleece, elastische, acryl enz, enz enz

2. Bij sommige mensen zie ik namelijk dat ze tot over de kogel heen hebben gebadageert en sommige hebben weer tot net boven de kogel gabandageert.

3. Ik zie op zoveel sites onderlappen staan is dit bij alle soorten bandages nodig en is dat niet heel onhandig bandageeren?

Alvast bedankt!
Groetjes
Stanleytje

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:54

Onderlappen zijn nodig bij de elastische omdat je anders het been afknelt ..
Maar er zijn hier zoveel topics over geweest ..
Heb nu geen tijd om even voor je te zoeken ..
Maar als je zelf even de zoekfunctie gebruikt
Heb je zo antwoord op al je vragen ..

_Marleen_

Re: Enkele vragen over bandages!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:05

Heey,

1 Fleecebandages zijn meer voor de mooiheid. Elastische bandages met onderlappen geven meer steun.
2 Ik bandageer altijd tot onder de kogel, dat heeft mijn instructrice vertelt
3 Je moet bij elastische bandages onderlappen gebruiken.

xxx

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:08

dus bij fleecebandages hoef je géén onderlappen te gebruiken?
*handig topic, wilde net hetzelfde topic openen *

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:38

Bandages geven GEEN steun,al geloofde ik daar tot voor kort nog in.
Een lapje kan geen paard van min 500 kg ondersteunen.

1.Fleecebandages zijn zachter,heb je minder kans tot afknellen wat je met elastische bandages wel hebt.Fleecebandages zijn goed voor 'beginners' of een combinatie van elastisch en fleece is ook goed(bestaat).
2.Je bandageert vanaf onder de knie tot in het midden van de kogel:je voelt een soort vetlok op die plaats,tot daar bandageer je.NIET lager want anders kan je de bewegingen van je paard belemmeren en kunnen bandages schadelijk zijn.
3.Onderlappen zijn bij fleecebandages en combinatiebandages(fleece en elastisch)niet nodig,bij elastisch dan weer wel,ook zou ik bij stalbandages ook onderlappen gebruiken.

3.Het vergt wat oefeningen maar dat lukt wel na een tijdje.

Een tip!!Bandageer in het begin nooit alleen,laat een ervaren persoon meekijken zodat je zeker weet dat je juist bandageert.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:52

Ja en sla een kruis aan de achterkant van de kogel voor wat meer steun,anders helpen ze helemaal niks..dan is het alleen bescherming.

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:00

Wat zijn je slechte ervaringen met peesjes als ik mag vragen?

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:49

fleece, acryl en wolle bandage's kunnen zonder onderlap gebruikt worden.
De elastische moeten met onderlap gebrandageerd worden.
Begin midden op werk naar boven ga helemaal naar onder tot halve wegen de kogel en ga terug naar het midden.
Dit heeft het beste resultaat

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:50

Bandages geven altijd alleen maar bescherming.

anne7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:58

Voor het eerst dat ik slechte ervaringen hoor over peesbeschermers. Meestal is het andersom.

Wat is de reden dat je nu met peesbeschermers rijd, en welke slechte ervaringen heb je ermee?

peesbeschermers, het woord zegt het al, beschermen de pees tegen aantikken met de achterhoef.
Bandages zijn er alleen voor de mooi. ondersteunen doen ze niet of nauwelijks en daarbij kunnen ze meer kwaad dan goed doen indien er verkeerd gebandageerd wordt.
Verder kan er teveel warmte onder de bandage komen wat vervolgens slecht is voor de pezen.

Ik zou als ik jouw was het gewoon bij peesbeschermers houden, daar kan niet zoveel mis gaan.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:18

anne7 schreef:
Voor het eerst dat ik slechte ervaringen hoor over peesbeschermers. Meestal is het andersom.

Wat is de reden dat je nu met peesbeschermers rijd, en welke slechte ervaringen heb je ermee?

peesbeschermers, het woord zegt het al, beschermen de pees tegen aantikken met de achterhoef.
Bandages zijn er alleen voor de mooi. ondersteunen doen ze niet of nauwelijks en daarbij kunnen ze meer kwaad dan goed doen indien er verkeerd gebandageerd wordt.
Verder kan er teveel warmte onder de bandage komen wat vervolgens slecht is voor de pezen.

Ik zou als ik jouw was het gewoon bij peesbeschermers houden, daar kan niet zoveel mis gaan.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Kan je duidelijk uitleggen waarom je je paard/pony wilt beschermen? Een bandage zonder extreem dikke onderlappen geeft geen bescherming tegen klappen van bijvoorbeeld het achterbeen. En het geeft ook geen ondersteuning. je gaat namelijk niet onder het gewricht en iets om een pees heen wikkelen heeft weinig effect voor de lengterek van de pees. De pezen liggen niet voor niets zo dicht aan de oppervlakte. Het liefst dus niets omdie benen heen. En voor de bescherming gebruik je dus de peesjes die kunnen de klap veel beter opvangen en verdeeld de trilling.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:08

Ik gebruik bijna altijd bandages. En dat bevalt me prima. Ik heb al geregelt gehad dat mijn paard wondjes voor opd e kogel had door het spelen met andere paarden. enz. met bandages nooit geen probleem. Ze staan ermee in de wei en ze worden er mee gwerkt. Voor het werk heb ik fleecebandages zonder onderlappen en als stal en transport fleece met onderlappen. Nooit geen problemen gehad. Met beenbeschermers zie je ook vaak dat ze te strak worden aangetrokken en de paarden later de witte strepen van de beschadigingen op de benen hebben. Verder ben ik van mening dat een bandage wel ondersteunning geeft. Ik heb een paard dat door hoefbevangenheidmzeer gevoelig is op de benen. Heeft ze bandages op loopt ze super en ook na de hand gen problemen. Loopt ze met beenbeschermers dan loopt ze minder goed en die geven na mijn mening alleen bescherming en verder niks. Fleece bandages zijn in principe dik en beschermen daardoor ook. ik heb er zeer goede ervaringen mee. Mits goed gebandageerd uiterraard.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:23

stel je voor dat je paard een klein wondje heeft aan zijn kogel... Sorry dat ik zo reageer maar je gaat je paard op de wei toch geen bandages omdoen??? Dan kan je hem net zo goed in een harnas in de wei zetten zodat hijook geen klappen kan krijgen op de rest van zijn lijf. Als je dan zo voorzichtig bent waarom zet je de paarden dan uberhaupt bij elkaar in de wei. stel je voor...... Bij alle producten is het zo dat als je ze niet goed gebruikt het schade leverd.
Ik ben er 99 % van overtuigd dat bandages niet werken. zeker omdat er maarzo 600 kilo op een been staat (afhankelijk van welke gang je rijd) hoe moet een stukkie stof dat opvangen?
Het enige waar ze wellicht goed voor zouden zijn is tegen zwelling. maar zwellingen ontstaan over het algemeen niet in beweging maar na beweging. Als je bandages goed omdoet denk ik niet dat ze schade aan zullen richten. Ik gebruik ze ook wel eens maar dan doe ik dat omdat ik dan goed kan zien of ze in de schoudervoor ed haar voorbeen goed gebruikt. een rode bandage zie ik beter dan haar vosbeentjes.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:31

Laat aub iemand het even voordoen hoe je moet bandaseren....
Neem aan dat je niet wil dat je paard onnodig last heeft van die dingen...
Te strak of te los heeft consequenties!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:32

oosterhoff schreef:
stel je voor dat je paard een klein wondje heeft aan zijn kogel... Sorry dat ik zo reageer maar je gaat je paard op de wei toch geen bandages omdoen??? Dan kan je hem net zo goed in een harnas in de wei zetten zodat hijook geen klappen kan krijgen op de rest van zijn lijf. Als je dan zo voorzichtig bent waarom zet je de paarden dan uberhaupt bij elkaar in de wei. stel je voor...... Bij alle producten is het zo dat als je ze niet goed gebruikt het schade leverd.
Ik ben er 99 % van overtuigd dat bandages niet werken. zeker omdat er maarzo 600 kilo op een been staat (afhankelijk van welke gang je rijd) hoe moet een stukkie stof dat opvangen?
Het enige waar ze wellicht goed voor zouden zijn is tegen zwelling. maar zwellingen ontstaan over het algemeen niet in beweging maar na beweging. Als je bandages goed omdoet denk ik niet dat ze schade aan zullen richten. Ik gebruik ze ook wel eens maar dan doe ik dat omdat ik dan goed kan zien of ze in de schoudervoor ed haar voorbeen goed gebruikt. een rode bandage zie ik beter dan haar vosbeentjes.

Ik wist dat er zulke reactie zouden komen. Ik heb hiet hier niet over kleine wondjes. Wat denk je wat een goede klap tegen de kgel allemaal kan veroorzaken? Ooit gehoord van losse botstukjes? Even als voorbeeld. Bandages voorkomen niet alles maar meer als beenbeschermers. Waarom zouden dierenarsen dan juist zovaak bandages aanraden?Heb zelf op een kliniek gewerkt waar alle paarden werden gwerkt met badnages en ze ook op de wei liepen met bandages. Enne mijn paarden hebben wel vaker kleine wondjes, dat krijgen ze op stal wel. Daar dragen ze namelijk geen bandages

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:33

Een stukje plastic kan zo'n klap zeker wel opvangen? Mijn paard heeft haar pees bijna helemaal afgescheurd gehad en nu rij ik (op advies van de da) met bandages. Ze geven zeker wel ondersteuning denk maar eens aan sporters (voetballers of zo) die hun enkel intapen. dat doen ze ook niet voor niks maar voor de ondersteuning.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:37

een klap wordt beter opgevangen door een hard plasticke beschermer dan door een zachte bandage die kan namelijk de druk en trilling van de klap niet verdelen of het moet er 3 cm dik om zitten. Op dat punt snap ik je dus niet. Heb nog nooit van een veearts gehoord dat er bandages om moeten behalve bij zwelling. wat kunnen bandages meer voorkomen dan peesbeschermers? Toevallig het stuk in de bit gelezen over beschermers?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:38

StalGriendt schreef:
Een stukje plastic kan zo'n klap zeker wel opvangen? Mijn paard heeft haar pees bijna helemaal afgescheurd gehad en nu rij ik (op advies van de da) met bandages. Ze geven zeker wel ondersteuning denk maar eens aan sporters (voetballers of zo) die hun enkel intapen. dat doen ze ook niet voor niks maar voor de ondersteuning.

Een enkel is iets anders dan een paardenbeen. er zitten namelijk geen spieren in en je bandageerd het gewricht niet in. tenminste als je je paard de natuurlijke beweging gunt.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:38

Ik gebruik bandages omdat mijn paard daar duidelijk minder onder zweet dan onder peesbeschermers en omdat de bak op het moment vrij nat is zodat er onder de peesbeschermers standaard een laag water/ zand komt te zitten.

Ik gebruik fleece zonder onderlappen.

BarbaLala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:50

ik luister even mee want ik gebruik zelf ook wel eens bandages! van fleece

StalGriendt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:54

Piaffe schreef:
Ik gebruik bandages omdat mijn paard daar duidelijk minder onder zweet dan onder peesbeschermers en omdat de bak op het moment vrij nat is zodat er onder de peesbeschermers standaard een laag water/ zand komt te zitten.

Ik gebruik fleece zonder onderlappen.

Dat is bij mijn paard dus ook. Met peesbeschermers heeft ze altijd bezwete benen en zand en modder tussen het been en de peesbeschermer en met bandages is het droog en schoon.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:58

Dat is inderdaad ook een belangrijk punt van bandages ten opzichte van beenbeschermers. ken ik zelf ook. En schuren die beenbeschermers met dat zand

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:10

Bandages geven zeker GEEN steun,een lap stof kan geen paard van 600kilo steunen.
Ik heb nog nooit gehoord dat een DA bandages aanraad bij zwellingen,dan juist zou de DA bandages moeten AFRADEN!Door de warmte die komt van de bandages zwelt de zwelling nog meer op

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:14

Ik bedoelde dus ook arnica / klei en koelbandages.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:43

Wat een reacties allemaal zeg!
Ik rij zelf ook alleen met bandages. Dit juist omdat ze geen steun geven, mijn paarden zijn geen steun nodig om de benen. Alleen ietjes bescherming. Ideaal dus.

Ik heb bandageren geleerd van mijn stagebegeldister, zij rijdt ook alleen met bandages. (Wedstrijd paarden zijn momenteel ZZ-L t/m PSG dus kom aub niet met 'slecht voor de benen!' Ze zijn allemaal vanaf hun 4e (minstens) dagelijks vierkant in de bandages gekomen..)

Verder bandageer ik altijd met fleece MET onderlap. Mijn paarden zweten ook DUIDELIJK minder met bandages dan peesbeschermers.
Veel zeggen dat je snel een bandage verkeerd doet, maar wat denk je van dat veels te strak trekken van peesbeschermers. En dat komt ook nog veeeeeeeel vaker voor dan verkeerd aangelegde bandages.

Zelf zou ik NOOIT bandages in wei omdoen, puur omdat ze los zouden kunnen komen. Nu twijfel ik niet over mijn bandageer skills ik weet dat ik goed bandageer , ze blijven met rijden altijd netjes zitten , maar ken er meer paarden die zelf de (stal)bandages aftrekken (ook nog eens netjes bij de klitteband ) en hier zou ik bang voor zijn.
Ook wil ik niet dat er evt. viezighied of nattigheid in komt, jammer van mijn bandages. In de wei gewoon (zeker niet te strakke!!!!) peesbeschermers.. Of helemaal niks natuurlijk.