Veulen opgroeien zonder leeftijdsgenoten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Veulen opgroeien zonder leeftijdsgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 17:59

Een vriendin van mij heeft een veulen van 6 maanden gekocht. Die staat nu alleen in een grote stal van onge 4X3, en overdag alleen buiten een paar uurtjes. Er zijn alleen volwassen paarden op stal waar ze nog niet bij in kan.

Is dit erg? Kan ze niet beter opgroeien in een kudde met leeftijdsgenoten en dat ze gehard word van dag en nacht buiten staan?

Graag jullie mening

Gr claudia

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Veulen opgroeien zonder leeftijdsgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:03

Mijn mening, een kudde met fitte dartele volwassen paarden is een stuk beter dan een kudde van alleen leeftijdsgenootjes. De opvoeding gebeurt wat beter door volwassen paarden, bovendien is het natuurlijker. In het wild zie je ook geen kuddes met alleen leeftijdsgenoten. Het allerbeste is nog altijd een kudde met alle leeftijden door elkaar.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:11

Mijn voorkeur gaat uit naar het opgroeien met leeftijdsgenootjes maar daar lopen de meningen over uiteen.

De meeste zullen het echter wel met mij eens zijn dat een veulen zoveel mogelijk sociaal contact nodig heeft met de mogelijkheid onbeperkt te kunnen bewegen (en dan dus niet rondjes draaien in de stal maar flinke sprintjes en bokkesprongen kunnen maken.)
Daaraan voldoet deze stalling dus absoluut niet, de kans dat het dier zich ontwikkelt tot een minder sociaal paard is aanwezig. Ook zal het dier eerder afwijkingen ontwikkelen (denk aan bijv. ocd).

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:19

idd in een kudde is veel beter, hij/zij leert zo van de andere paarden.
bij mij staat er ook een hengstveulen bij de volwassen paarden en een jonge hengst van ruim 2,5 jaar en die spelen regelmatig, en van die andere leert hij weer wat wel en niet kan/mag enz.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:21

in ieder geval niet op stal!!!

en in de wei gaat mijn voorkeur uit naar een gemengde groep met zowel oudere merries en ruinen, als veulens.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:22

en een paard dat buiten opgroeid, wordt een sterker paard... net als kinderen in een steriele omgeving vaker ziek zijn dan kinderen die vaak in de buitenlucht spelen...

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:47

Samen met oudere en jongere paarden is het beste en in ieder geval minstens een uur of 8-10 per dag buiten. Mijn veulen groeit op met een 2,5 jarige (om lekker mee te spelen) en een 14 jarige (voor de opvoeding)

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:51

Ze moet niet raar opkijken dat dit dier OCD of andere afwijkingen heeft als het volwassen is.
Dit is echt heel verkeerd. Een stal van 4x3 is niet groot, maar normaal.
Veulen hoort met leeftijdsgenootjes op te groeien en heel veel bewegingsmogelijkheid te hebben.
Vind het erg dom van je vriendin dat ze op deze manier een veulen houdt.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:56

Wat betreft leeftijdsgenootjes vind ik niet perse een eerste vereiste.
Wél voldoende beweging! En uiteraard met andere soortgenoten!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:03

Ik vind dat een jong paardje de kans moet krijgen om heel veel lekker buiten te spelen om zo zijn energie kwijt te kunnen. De stal is hier te klein voor. Dat er geen andere leeftijdsgenootjes zijn dat vind ik niet zo'n probleem maar ik vind 8 uur per dag lekker onbeperkt kunnen bewegen wel belangrijk voor een veulentje.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:11

wat leeftijd genootjes is niet het belangrijkste wel veel buiten laten lopen in de natuur lopen ze ook in gemende leeftijd wat kudde betreft.
die van ons loopt bij een jonge speelse ruin en een ruin van 23 hier leert hij veel van.
ik zou wel proberen dat je paardje zo snel mogelijk in een kudde, dit is voor sociale opvoeding en de leeftijjd s niet zo belangrijk, dit is meer van tegenwoordige tijd.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:52

Bij ons in t dorp heeft ook iemand een veulen die alleen staat, in de wei maar ook op stal. Hij heeft nog een ander paard, maar daar wil hij hem niet bijzetten want dan gaan ze plakken. Ik vind het sneu voor een veulen, een kind wat altijd alleen is zal ook niet gelukkig zijn. Ik vind het belangrijk dat ze dus een maatje hebben, een shetlandpony andere veulens ofzo dus.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:09

Mijn pony is nu anderhalf en staat al een jaar buiten met 2 shetten, 1 van 17 en 1 van 4 errug gezellie hoor... Lekker de ruimte moeten ze hebben en mijn voorkeur gaat uit naar weidegenootje van verschillende leeftijden..

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:32

ik heb mijn veulen maar 2 dagen bij leeftijdsgenootjes kunnen zetten..dna die twee dagen waren die vuelentjes weg en kon Forpreza er niet meer bij. Maar nu staat ze al een maand of 7 ongeveer bij oudere paarden..heeft ze heel veel aan...ze kan niet zonder hen. Als ik haar wil weghalen om een keer te gaan wandelen moet je haar horen roepen! Dan denk ik: ook al zijn het geen veulentjes, of paarden rond haar leeftijd, toch heeft ze ook wat aan oudere paarden

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:05

die van mij staat nu tussen de oudere dames de rest van de kudde is weg gehaald(de veulens zijn gespeend en dus weg bij moeders) En die veulens gaan naar zeeland om daar rond te rennen vind ik een beetje erg ver omdat ik juist wou dat ik elke dag naar mijn paardje toe kan.
Maar hij heeft het er prima naar zijn zin op het land met "zijn" merries!!