Het natte hooi stinkt verschrikkelijk!!! Hoe kan dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Het natte hooi stinkt verschrikkelijk!!! Hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 16:02

Op advies van de DA geven we onze paarden nu nat hooi. Dat moet enkele uren geweekt hebben, zodat al het vuil e.d. naar de bodem is gezakt.
De paarden krijgen de ene dag graszaadhooi en de andere dag gewoon hooi. Nu kwam ik vandaag achter, dat het (graszaad)hooi verschrikkelijk stinkt! Echt een beetje zuur/azijnachtig. Blegh! Heb het gelijk weggegooid.
Maar hoe kan dat? Ik geloof, dat het bij het andere hooi niet is. Kan het té lang hebben liggen weken? De tonnen waar het in ligt zijn goed schoon.
Wie kan me helpen????

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:03

Erm. Sja, ander hooi proberen?

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 16:07

We hebben al twee soorten en verder is het goed hooi. Als het droog is, ruikt het niet vreemd ofzo. De DA heeft het ook bekeken enso en vond het verder ook goed. Das dus geen optie.

Wil alleen graag weten hoe het zo kunnen komen dat het stinkt. Zou het stikken?

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:21

Stikken van een paar uur weken lijkt me sterk, maar kun je de DA niet even bellen. Hij raadt het je aan te doen, dan weet hij vast ook of dit een consequentie kan zijn of dat het toch aan het hooi ligt. (heb erg makkelijke DA die ik kan bellen, weet niet of dat voor die van jou ook geldt natuurlijk, maar misschien weet de assistente het ook al wel)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:41

Welk ras graszaadhooi heb je? En is het van dit jaar? Hoe wordt het opgeslagen? Enkel geperst? Of ook nog gewikkeld? Waarom voer je trouwens ene dag graszaadhooi en andere dag weidehooi? Of bedoel jij wat anders met gewoon hooi?

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:17

Volgens mij is dat normaal. Prisca krijgt ook nat gemaakt hooi en wij hebben dat probleem dus ook. Water krijgt ook altijd een erg rare kleur als het hooi erin gezeten heeft. Kan zover ik weet geen kwaad.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:20

Ik heb gelezen dat als je hooi langer dan een half uur weekt, je practisch rioolwater hebt.
En zo ruikt het dan ook.
Onze pony heeft bronchitus gehad en moet dan ook voor de rest van haar leven nat hooi eten, maar ik laat het nooit weken.
Ik heb een cementkuip naast de kraan staan, trek een plak hooi een beetje uit elkaar, stop het in de kuip, spuit het goed nat met een waterslang waar ik mijn vinger op hou, en breng het op de hooivork naar de pony.
Terwijl de pony eet druipt het water nog verder door het hooi, maar in principe is alles al vochtig.
En het werkt prima hoor, ze heeft al jaren geen last meer!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:09

Anita_D schreef:
Ik heb gelezen dat als je hooi langer dan een half uur weekt, je practisch rioolwater hebt.
En zo ruikt het dan ook.

Ja dat klopt , en er zit daarna ook nog eens helemaal geen voedingsstoffen meer in (maar dat is met graszaadhooi zowieso een probleem). Ik ging het ook altijd even kort onderdompelen / sproeien. Maar nu heb ik heel droog voordroogkuil. Dit bevalt beter dan het gekledder met water (vooral in de winter bij -10 ). De voordroog kuil bevat geen stof en het is toch zo droog dat ik een geopend pak circa 2 weken open kan hebben zonder dat het gaat schimmelen (want daar kan mijn paardje natuurlijk helemaal niet tegen!!)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:27

het rook bij ons ook altijd vies(toen iknog op me vorige stal werkte) het water wordt ook heel erg ranzig.

als het voor het stof is zou ik eigenlijk niet inzien waarom je niet gewoon nat kan maken en gelijk kan geven.. waarom het moet inweken.

in de winter kan het zelfs gevaarlijk zijn omdat het dan veel te koud wordt(ookal zet je het in de stal) en kunnen ze weer koliek van krijgen...

Bravura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:12

gekke_koei schreef:
in de winter kan het zelfs gevaarlijk zijn omdat het dan veel te koud wordt(ookal zet je het in de stal) en kunnen ze weer koliek van krijgen...

Mijn oude paard krijgt ook geweekt hooi. Het is eerste klas hooi, wat uiteraard ook wat zurig ruikt als het nat is. Het paard vind het echter heerlijk en is er dol op (breekt de stal af voor dit natte hooi). Het hooi voor 's morgens wordt vanaf de avond daar voor geweekt. Voor de avond wordt het vanaf de ochtend geweekt. Ik laat het echter wel 15 min uitlekken, zodat de stal niet drijfnat wordt. 's winters maak ik water warm, wat ik er over heen gooi, zodat het lauwig is voordat ze het eet. Het water waarin het hooi wordt geweekt moet zeker om de dag ververst worden. Dit water wordt bruinig door de stoffen die nog in het hooi zelf zitten.