Poetsen bij een paard met zeer gevoelige huid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miepmiep

Poetsen bij een paard met zeer gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:41

Ik moet regelmatig een paard poetsen dat (kennelijk) een erg gevoelig dun huidje heeft (volbloed).

Hij vindt het NIET leuk. Hij staat niet stil en wordt bijterig. Ook wil hij nog wel eens dreigen met zijn achterbeen en een beetje slaan.
Met de consequente opvoeding zijn we al druk bezig, maar het lijkt erop dat hij de borstels gewoon te hard vindt op zijn huid. Vooral op zijn rug is het gevoelig.

Een stalen ros hoef ik niet te proberen. Met een soepele rubberen ros en zo'n handschoen met nopjes haal ik het ergste vuil weg. Een "gewone" harde borstel is ook niet echt een succes, dus met een zachte borstel haal ik het losse vuil eraf.

Toch heb ik het idee dat ik hem niet helemaal goed schoon krijg zo. Heeft iemand hier ervaring mee, en wat voor borstels gebruiken jullie?

Iemand (gouden) tips?

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:42

de goudentip : de paardenstofzuiger
te bestellen bij agradi bijvoorbeeld
ik heb hem niet , mara lijkt mij hier wel geschikt voor hihi

miepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:50

hihi, ik denk dat hij tegen het plafond zit als met zoiets aan kom zetten...
Nee, ik zou het toch echt graag met borstels oid oplossen...

Xox

Re: Poetsen bij een paard met zeer gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:50

Een stofzuiger zou ik toch bij een volbloed niet zo snel gebruiken

Ik ken meerdere volbloeds die heel gevoelig zijn met poetsen. Er zijn van die kleine borsteltjes te koop. Die vinden ze dan vaak wel goed. Probeer een zo hard mogelijk zachte borstel te vinden. Die kan je dan als een soort harde borstel gebruiken. verder zijn inderdaad poetshandschoenen wel fijn.

Tabita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:23

Ik ken ook een paard die ook zoiets heeft, maar daar hij heeft heel vaak een deken op en word dus ook niet zo vies (de deken daarentegen) voor het vuil dat dan nog overblijft heb ik een harde borstel met heel soepele haren, het vuil gaat er zo dus wel uit en hij heeft er verder geen last van.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:19

Mijn volbloed houdt ook niet van gepoetst worden. Ik ros hem met een plastic rosborsteltje( eigenlijk een kinderborsteltje, als ik mijn hand erin doe, kan ik hem zo dubbelklappen). Dit doe ik alleen op de plekken waar hij echt vuil is.(Deze week dus overal, lekker liggen rollen in het zwarte, natte zand). Daarnaast gebruik ik alleen een zachte borstel . De harde borstel gebruik ik voor manen en staart.

Het heerlijke is dat hij een wintervacht van een beer krijgt iedere winter en 's nachts ligt te slapen in zijn stal. Een heel geploeter dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:38

haal een borstel die gebruikt voor voor baby's!!!

die zijn superzacht en vinden dit soort paarden vaak wel fijn.
een washandje kun je ook goed gebruiken om overtollig stof weg te halen, samen met van die baby doekjes waar olie inzit, gaan ze mooi van glimmen

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 11:17

Gelukkig zijn er meer met dit probleem! Babyborstel, washandje en babydoekjes worden zeker aan poetskist toegevoegd! Paardenstofzuiger nog maar even niet

Zo'n kleine rubberen soepele ros gebruik ik nu ook (idd op de plekken waar hij erg vuil is, en zijn kont, dat vindt hij niet zo'n probleem...) Of dus de massagehandschoen.

Hij staat onder een deken 's nachts, dus gelukkig heb ik niet zo'n last van een erg dikke vacht of enorm veel vuil. Dat lijkt me een ramp!

Bedankt allemaal! (En natuurlijk zijn andere tips ook altijd welkom!)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:14

Ik heb ook een volbloed die absoluut niet van poetsen houdt; alleen haar hoofd met een zachte borstel vind ze wel lekker.
Ik spuit zo 1 keer in de week haar hele lijf in met Equishine. Het vuil (zand en mestvlekken) dringen dan niet zo diep in de haren door en je kunt het er een stuk makkelijker afborstelen met een zachtere borstel. Ideaal!

miepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:28

Dat is ook een goed idee!! Houden we erin! dankjewel...