welk soort en maat bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

welk soort en maat bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:54

Sinds een week heb ik een nieuwe 5 jarige merrie. Ik ga een nieuw bit voor haar aanschaffen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik rij nu met een enkelgebroken watertrens, maat 12.5, een hele lichte. Dit bit gebruik ik ook bij mijn E-pony. Ze dragen ook hetzelfde hoofdstel, dus de merrie heeft een klein hoofdje (het is een paard)

Ik zit er zelf aan te denken om een zwaarder bit (in gewicht) te nemen, maat 13 of 13.5 en ook weer gewoon een enkelgebroken watertrens.

Is dit een verstandige keus en wat kunnen jullie misschien aanraden?
Oja als laatste, hoe kan je zien of een bit (qua grote) goed past?

tienus63

Re: welk soort en maat bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:57

Als je eigen bit past en ze loopt er goed op niets veranderen, ik had hiervoor een paard van 1.76 had een 12,5 cm bit in, hetzelfde bitje gebruik ik nu voor mijn 3 jr van 1.62 mtr.

Yucca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:03

Ik heb zelf het idee dat het bitje wel iets groter mag zijn, dus 13 lijkt me beter. De merrie is in de aanleuning nog wat onrustige, ze kauwet veel, wat natuurlijk goed is, maar misschien wordt met een zwaarder bit haar aanleuning wat stabieler?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:16

Het bitje wat ik bedoel in mijn verhaal is overigens een dubbelgebroken K & K, even vergeten te melden.

De aanleuning hangt ook samen met een stille en zachte hand, rustige zit en juiste inwerking van het been. Ik denk wanneer zij op dit moment het bit lekker aan neemt en dat doet ze blijkbaar, niet meteen teveel gaan wisselen en proberen. Ik zou in ieder geval geen extra dik bit nemen > dan 20 à 22 mm, dan hebben ze hun mond zo vol. Uit mijn hoofd is mijn bit 20 mm dik.

Het onrustig zijn in de aanleuning kan ook een vorm van uitproberen zijn. Op het moment dat zij haar hoofd omhoog wil brengen en zich aan het bit wil onttrekken moet jij er al met druk van je been zijn. Blijkt dit niet te helpen, dan mag je je hand wel een moment vast zetten, zonder te trekken en te plukken. Dus gewoon even beide handen bij de schoft sluiten, beendruk en wordt ze weer nageeflijk dan sta jij je hand weer toe.

Ik zou het nog even aanzien met haar, vooral omdat je haar nog maar een week rijdt. Je zou natuurlijk ook bij de vorige eigenaar kunnen informeren met welk bit ze gereden werd.

Maar de belangrijkste basis is wel een goede instructeur die vanuit de basis les geeft en van daaruit verder gaat.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:38

De ringen van je bit mogen niet de mondhoeken van je paard bezeren. Een onrustige aanleuning heeft niets met het bit te maken maar met rijden. Rijd lekker actief voorwaarts, werk rustig in en heb vooral veel geduld, je aanleuning zal echt beter worden. Een zwaarder bit heeft geen enkele zin. Alleen voor een Shire of Belg of zo.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:16

Ik zou ook bij je bit van nu blijven, misschien alleen een iets grotere nemen, als deze uetwat klein is.
@Karijn: Een zwaarder bit voor een Belg hoeft niet persé ohr! Ik ben bij de mijne van een massieve stang naar een bustrens gegaan en ze loopt nu eigenlijk veel beter!

Veel succes met je nieuwe paardje!