Zweetdeken snachts?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Zweetdeken snachts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:45

Hey,

Ik heb even een vraagje.
Na mn werk, train ik mn haflinger. Ze staat redelijk lang in haar winterhaar, en zweet bijgevolg vrij hard en het droogt zeer traag op.

Na het trainen leg ik haar een zweetdeken op en dan start ik met de algemene verzorging. Maar na een uurtje, is ze nog steeds nat (tjah, vochtig weer, lange haren, dit is wel logisch denk ik).

Mag ze dan de hele nacht haar zweetdeken op hebben? Of toch beter afdoen als ik naar huis ga.

Ik kan enkele uurtjes nadien niet meer terugkomen naar stal, aangezien het toch 20min rijden (met de wagen) is.

Wat raden jullie aan?

Groetjes

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:28

kan het zo niet beoordelen maar het gaat om de warmte en niet om de nattigheid. Als het in jou stal warm is en het tocht er niet dan kan je de deken denk ik wel af doen. Als het heel erg tocht dan zou ik een dunne staldeken kopen. zodra het paard is afgekoeld en nog nat is dat zweet ze dus niet meer en is een zweetdeken onzinnig. en daarbij zijn de zweetdekens over het algemeen nogal gevoelig voor scheuren ed. en zakken ze nogal snel scheef. als je je paard onbeheerd achterlaat doe dan een deken op met buik en beensingels. (iig met buiksingels) dat voorkomt een hoop ellende.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:55

ik heb het zelfde "probleem"ook een haf. ik laat hem erop liggen en s ochtends haalt me moeder hem eraf.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:34

Mijn ervaring met zweetdekens erop laten liggen is dat ze de volgende dag onder het stro zitten of half om zijn lijf hangt door het liggen. Ik zou kijken of gedeeltelijk scheren geen optie is. Dan kun je voor de nacht een gewone deken erop leggen.

Melia

Re: Zweetdeken snachts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:39

Mijn vzpony is ook een haf en die heeft 's nachts dan wel gewoon de zweetdeken nog op (heeft ook lange manen )

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:52

Als mijn paard echt bezweet is en ik laat het zweetdeken er de hele nacht opliggen krijgt ze het koud. Daarom zorg ik dus dat ze niet te dik in d'r vacht komt en haal ik het zweetdeken er na ongeveer 1,5 uur af en is ze helemaal droog zodat ze d'r staldeken op kan.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:55

Nu een beetje laat om te voorkomen dat je paard niet te dik in zijn vacht komt. Dan moet je in september al beginnen met deken opleggen.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:56

karijn schreef:
Nu een beetje laat om te voorkomen dat je paard niet te dik in zijn vacht komt. Dan moet je in september al beginnen met deken opleggen.

Dat snap ik, maar ze kan hem toch laten scheren, dan is hij zo droog met een zweetdeken.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:27

Dat was mijn idee dus ook: scheren.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:30

het heeft geen enkel nut om een zweetdeken op te laten tenzij deze 3 cm dik is. De deken neemt namelijk vocht op en wordt dus nat. dan krijgt het paard het alsnog koud op het moment dat de spieren afgekoeld zijn.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:00

@ Oosterhoff: dankje, je bespaart me wat typwerk Dat was namelijk exact wat ik wou zeggen. Het lijkt me gewoon ook niet aangenaam voor je paard om de hele nacht met een natte deken om te staan. Ik zou gaan voor scheren, of is er misschien iemand anders op stal die de deken wat later kan afhalen?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:01

Als ze na een uurtje nog nat is dan heeft die zweetdeken al geen zin meer dus kan je hem er zelf afhalen en desnoods een droge staldeken opdoen.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:02

hier is een centraal topic voor

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:17

En ik heb gemerkt dat als je een zweetdeken de hele nacht oplaat, je em nog wel es gescheurd en wel terug vind in de hoek van de stal Paardlief was gaan liggen en de fleecedeken was zo doormidden gescheurd bij dr voorbenen
En verder wordt ie idd nat, dus lijkt me niet comfortabel. Kan je er geen winterdeken opleggen dan, en de stal goed afsluiten (iig geen tocht)... Dan moet het wel kunnen lijkt me. Doen wij ook, nat paard op stal, deken op, bovendeurtje dicht en weer open voor het slapen gaan (naja, nu staan ze dan ook aan huis, das makkelijker)

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:48

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:56

een zweetdeken neemt zweet op en word vochtig, het is de bedoeling dat dit gebeurt, dus de deken op laten liggen is niet goed omdat het deken nat is en dit blijft er op liggen.

je kan het beste een gewone deken opleggen na de zweetdeken je paard is nog wel nat maar wel uitgezweed, dit doen meerdere bij de manege stal en dit werkt heel goed, zij heben ook een winter vacht, dus duurt het langer voor ze echt droog zijn, ze zijn wel goed uitgezweed.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:11

hahah siempie je slotje werkt niet

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:21

Als het paard na een poos droog is word het wel heel koud.

Percy

Re: Zweetdeken snachts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:12

Ik zal eens kijken of mijn slotje meer succes heeft