Nieuwe stal, krijg nu wilde ruin

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zofia

Nieuwe stal, krijg nu wilde ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 10:04

Hallo,

Ik heb voor mijn paard een nieuwe stal gemaakt.

Hij had/heeft een inloop stalletje samen met een pony (merrie), maar omdat die pony al zijn eten opeet, vond ik het handiger als hij een eigen stal kreeg. Mijn man is nogal handig, dus die heeft dit voor mij gemaakt, naast de inloop stal.

Zet ik hem gistermiddag in zijn nieuwe stal (wat trouwens geen inloop stal is, maar gewoon 1 met staldeuren. Ik heb hem wat bix + kuil gegeven en ben na ongeveer 1,5 / 2 uur terug gekomen.

Hij was helemaal wild. Wilde gewoon uit zijn box/stal springen. Steigeren, tegen de staldeur aan slaan etc. Helemaal bezweet en boos dus.

Hij is gewent om in een stal te staan. Want waar hij vandaan komt stond hij ook wel eens hele dagen op stal. Wat trouwens niet mijn bedoeling is. Ik wil hem alleen 's nachts op stal.

Help. Gaat dit over.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:09

Het zal wel weer wennen zijn voor hem. Misschien kan je het rustig opbouwen, steeds iets langer op stal. En kan hij dat andere paard nog wel zien vanuit zijn stal?

Zofia

Re: Nieuwe stal, krijg nu wilde ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 10:14

Ja, hij kijkt gewoon uit op de wei + pony dus.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:17

likt mij dat hij gewoon bij de pony wil...ik moet ook niet proberen om de mijne op stal te zetten en mijn pony buiten te laten want dan breekt ze de boel af...is er geen optie om die pony ook binnen te zetten in het begin?

Zofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 10:18

Die pony is eigenlijk heel lelijk tegen hem. Bijt en slaat vooral als er wat te eten valt.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:19

Maar dat zegt uiteindelijk niks over hun band. Het kan nog steeds best dat hij graag naar die pony wilt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:22

Kan je niet van die tweede stal de deuren open zetten? Ik heb ook een paddock met daaraan een open stal, via die stal kan je naar de tweede stal (die niet vanuit buiten te bereiken is). Het is wel eens mot en dringen, maar gaat zo best goed. Ik voer ze trouwens wel apart, op twee plaatsen dus hooi aanbieden, zo kunnen ze allebei rustig eten. Als het droog is voer ik buiten op de plaat hooi, en ook wat in de eerste stal. Is het buiten te nat, dan ligt er in beide stallen een portie hooi.

Je ene paard opsluiten en die laten uitkijken naar de ander lijkt me idd niet wijs. Of allebei opgesloten, of allebei los... En lelijk gedrag doet er niet toe. Mijn mutsen zijn ook vrij katterig naar elkaar in de paddock, maar als ik met de een ga rijden, dan staat de ander te bleren waar de een is gebleven...

Zofia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 10:28

[, maar als ik met de een ga rijden, dan staat de ander te bleren waar de een is gebleven... [/quote]

Dit gebeurd ook bij hun, daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Ook als ik ga wandelen met die pony (heeft een kleine hoef blessure) gaat mijn paard te keer (qua hinneken dan).

Maar het probleem is dus dat die pony nog steeds al zijn eten opeet. En eigenlijk moet zij niet te veel eten want is al veels te dik. vandaar die eigen stal voor Tristan (= mijn paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:29

Ja, zoiets als Maya zegt. Die merrie zal wel voedselneid hebben en hoger in de rangorde staan.

Kun je niet de deur van zijn stal openlaten en hem daar gewoon voeren, als hij klaar is met eten dan kan hij er weer uit. De merrie dan ook voeren maar op een andere plaats zodat ze niet zijn stal in gaat. Hooi ook op 2 of 3 plaatsen leggen. Leg het zo neer zodat ze elkaar niet kunnen aankijken, dat helpt vaak ook weer wat tegen voedselneid.

Zofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 10:36

Dat deed ik nu al.
Ik legde het kuil zo'n 15 meter uit elkaar, maar nog wel in elkaars zicht. Maar als zij haar kuil op had/heeft, rent ze naar zijn kuil en jaagt hem weg.

Mijn paard is best groot (1.70 cm) maar die kleine felle merrie van ongeveer 1.30 is echt de baas. Hij heeft haar nog nooit geslagen of gebeten ofzo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:37

Dat probleem had ik ook. Want mijn Tinker moest aankomen (mager na veulen), terwijl mijn Haf al tonnetjerond is. En gezien die Tinker langzaam eet, en die Haflinger snel, wordt die dus ook dikker, terwijl ze moet afvallen. Daarom voer ik ook op twee plaatsen. Ze krijgen eerst brok, elk op een andere plaats, en dan zorg ik dat de haf als eerste hooi heeft. Bij voorkeur alleen een plak zodat ze het zelf moet lostrekken. Dan leg ik een grotere hoeveelheid (2 plakken) hooi bij de Tinker, schud dat ook uit, zodat die gelijk kan eten. Haf eet dan eerst haar hoeveelheid op en gaat dan naar hooi van Tinker. Omdat die er dus al eerder was, kan Haf haar niet wegjagen, en eten ze gezamenlijk dat hooi op. Zo komen ze allebei aan dezelfde hoeveelheid hooi per saldo.

Dus zoek het in op verschillende plaatsen hooi geven denk ik, met idd wat afstand ertussen. Succes!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:47

Er lijken me 3 oplossingen mogelijk:
- je bouwt een tweede stal, waarin je de pony opsluit (of je maakt de uitloopstal afsluitbaar)
- je sluit de pony op op stal (kijk of dat wél gaat), en voert jouw paard in de uitloopstal
- je verdeelt het land in 2 stukken, en zet ze (overdag) ieder apart met een draadje ertussen, en hun eigen voer. En 's nachts zet je ze samen als ze de schuilstal moeten kunnen delen.

Als je jouw paard echt 's nachts binnen wilt zetten, dan zal de eerste oplossing de enige haalbare zijn. Zeker als jouw paard uberhaupt geen kans krijgt de schuilstal in te gaan (wat ik eigenlijk verwacht, de pony zal hem daar waarschijnlijk ook uitjagen).
Staan ze wel lief samen in de schuilstal, dan zou ik je paard sowieso niet 's nachts op stal zetten. Zolang hij kan schuilen is dat niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:48

Heb ik ook meegemaakt met mijn paard op een wei. Stel je geeft haar extra veel, ze eet toch tot ze niet meer kan en dan mag de mindere in rang. Als je haar niet geeft, pakt ze het van de ruin.

Voor de ruin leg je nog ergens verder weg een plak zodat ze steeds naar elke hoop moet rennen en dat doet ze toch niet. Alleen mijn ruin liet zich steeds wegjagen en bleef dan als een sulletje in de hoek staan en durfde niet naar het overgebleven hoopje toe.

Als ze de avond op stal gaan, neem je het overgebleven hooi op en leg je in de stal. Ik gooi ook altijd veel hooi op de wei, wat over is prop ik in een hooizak en gaat terug naar stal anders heb ik te veel afval en wordt het zo een vieze brei op de wei.

Je ruin kun je gedurende de nacht lekker veel hooi laten eten, zodat hij al een beetje vol buikje heeft als hij op de wei gaat, dan komt het ook niet zo hard aan als hij steeds wordt weggejaagd.

Zofia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:28

Ben nog steeds aan het modderen met mijn paard.

Hij gaat dus echt niet eten in zijn (nwe) stal. Laat zijn bix liggen (of gaat ermee klieren) en zijn kuil neemt hij de hele stal door, door het lopen.

Vandaag tijdens het buiten rijden ging hij veel hinnenken, wat hij anders nooit doet.

Ik heb vandaag ook zijn nieuwe stal een inloop stal van gemaakt d.m.v. de deuren op te laten, en wie staat er in...... Juist de pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:05

Je zult dit echt nog wel een tijdje houden. Hoe oud is je paard? Maar wees ook eens streng voor hem, jij bent de baas.

Ik heb gehad dat ik in elke boom hing omdat meneer het erf niet meer af wilde, die heb ik dus even keihard aangepakt en toen was dat voorbij. Laat niet met je spelen en dat hinniken deed mijn paard toen hij nog jong was altijd met buiten rijden, heeft hij zeker 2 jaar volgehouden, maar dat is toch best lief?

Gewoon op stal zetten, dan maar zonder eten. Duurt toch geen hele dag? Dingen wennen die ze niet leuk vinden, kan wel eens een tijdje duren, op een gegeven moment geven ze zich wel over.