Vraag voor zadelkenners!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

Vraag voor zadelkenners!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:42

Ik zit erover te denken om een nieuw zadel aan te schaffen.

Nu heb je het verschil tussen:
-diepe zit
-halfdiepe zit
-platte zit

Ik heb nog wel eens de neiging om met mijn kont achterin het zadel te zitten. Ik weet dat dit een kwestie van trainen is, maar welk type zadel vergemakkelijkt dit??

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:18

Een goede maat zadel , en een zadelmaker die kijkt naar jou zit in het zadel Op zich is een diepe zit wel fijn , dan kun je niet zo makkelijk achterop die lepel gaan "hangen" Maar is maar net afhankelijk van je lichaamsbouw , je zit , je paard......misschien dat je in jouw geval juist meer aan een wat vlakker zadel hebt.

Kun je het beste laten beoordelen door iemand die echt goed kijkt naar het rijden en verstand heeft van zadels.

Alane

Re: Vraag voor zadelkenners!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:56

Qua zit is net wat jezelf prettiger vind.. en dat icm het type zadel..
vzh, dressuur of springen
Een springzadel met een diepe zit
verder is het niet vlak, halfdiep en diep er zitten meer varianten tussen.

Sommigen vinden een diepe zit te opgesloten voelen anderen vinden het juist prettig. Idem voor een gedwongen zit..
Het is een keuze maken welk type je wilt en kijken naar de soorten zit die er zijn bij dat type.. en daar kan een zadelmaker je alles over vertellen en het je laten voelen

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:30

je hebt idd meer verschil dan die 3. de ene diepe zit is nl ook de ander niet.

ik heb vele zadels gehad, van passier tot aan wintec. mijn wintec heeft een vrijplatte zit. je zit meer op jepaard dan dat je het gevoel hebt echt met je zit mee te kunnen gaan.

ik heb nu voor 1,5 week een kn symphonie te leen... is me dat ff wennen zeg heeft een diepe zit en je zitvrij opgesloten en gedwongen. ik persoonlik vind dat wel fijn, ikkon mijn paard ookmeteen beter aanvoelen.

maar je kan het beste een goede zadelmaker erbij halen. die ziet wat het zadelmet je paard en met jou doet..

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:41

Bel het Drunens Ruiterhuis eens en maak een afspraak, zij zijn niet voor niets de beste in het aanmeten van zadels. Als je de neiging hebt om achter in je zadel te zitten, waar liggen je benen dan? Voor de singel? Let dan meer op je houding.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 15:10

Ik ben gezegend met neger-lookalike-billen.
En die hebben met springen nog wel eens de neiging om wat naar achteren te schuiven. Wellicht gaan mijn benen dan inderdaad wat naar voren. Dit is natuurlijk een kwestie van oefenen, maar welk soort zadel vergemakkelijkt dit?

Ik heb al een merk op het oog, maar wou alleen weten of een bepaalde (diepe of platte) zit ook invloed uitoefend op je houding.
Kan me voorstellen dat je bij een diepe zit minder kunt bewegen / verschuiven dan bij een platte zit.

Natuurlijk koop ik niet op de bonnefooi een zadel. Lijkt me heel logisch.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:28

Mijn advies: ga naar een erkende zadelmaker. Die kan je van alles laten zien en voelen en dan pas weet je wat voor jezelf het lekkerste zit. Bovendien kan hij dat zadel dan aanmeten op jou paard.

Ik wist ook niet zo goed wat voor zadel ik moest hebben toen ik een nieuwe ging kopen voor mijn paard, maar nu ik dit nieuwe zadel heb zit ik 100x beter en heb ik een veel rustigere beenligging en een goede zit.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:30

een zadel wat jou goed past verhelpt je probleem dus laat je door een goede zadelmaker adviseren, daaleman in empe is zo'n goede

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:59

Nogmaals even mijn vraag:

Ik wou alleen weten of een bepaalde (diepe of platte) zit ook invloed uitoefend op je houding.
Kan me voorstellen dat je bij een diepe zit minder kunt bewegen / verschuiven dan bij een platte zit.

Ik hoef verder niet echt advies te krijgen over waar ik een zadel moet laten passen. Meer gewoon een algemene beschrijving.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:19

alles valt het staat met het passen van het zadel..
Als het zadel achterover hangt, ga jezelf ook achterover hangen, schuif je naar achteren en gaan je benen naar voren... en dan maakt het niet uit of je een diepe of vlakke zit hebt.
de reden van hangen kan divers zijn:

Daarnaast heeft ieder merk een ander "zit"gevoel... een stubben met vlakke zit voelt anders dan een Daaleman met vlakke zit.
Maar ook de types per merk verschillen onderling... maar ook weer per paarde rug.

Het enige wat je vooraf kunt bepalen is wat voor soort zadel je wilt:
Springen, dressuur of VZH
dan kun je VZH weer onderverdelen in VZH zonder nadruk, VZH nadruk Springen ( VSS genoemd ) of VZH met nadruk dressuur (VSD )
dan nog close contact, diepe zit, semi diep ...
verder heb je nog gedwongen zit, met dikke wrongen of juist weinig wrong, en wel of geen kuitwrong, keilkussen of luchtgevulde kussen.
Maar ook het leertype speelt mee...
Is echt een kwestie van passen, en poberen.

Mijn dochter heeft bijv.
een Kentaur priamos I springzadel en een Sommer Novelle dressuurzadel.
Die laatste dwingt/ vraagt om de juiste houding, het springzadel vraagt toch meer een onafhankelijke zit.
Maar deze zadels kunnen voor jou wel weer geheel ongeschikt zijn omdat ze mischien niet op je paard passen of dat jij ze niet fijn vind zitten

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:34

zeker heeft dat invloed een platzadel zal je voorover doen hellen, een zadel met een diepe zit zal jou rechter doen zitten, bij een naar voren gebouwd zadel kun je je benen moeilijk aansluiten.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 22:43

bruine schreef:
zeker heeft dat invloed een platzadel zal je voorover doen hellen, een zadel met een diepe zit zal jou rechter doen zitten, bij een naar voren gebouwd zadel kun je je benen moeilijk aansluiten.

ok! dank je.

Ik weet nog niet helemaal zeker of ik wel een nieuw springzadel koop. Op dit moment heb ik een stubben scandica. Deze is voorzien van een halfdiepe zit. Prima zadel natuurlijk. Zit ook lekker.
Maar omdat ik weet dat een zadel je zit erg kan beinvloeden, vroeg ik me zo af welke invloed bijvoorbeeld een diepe zit heeft.

Wie wil er nu niet perfect zitten??

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:42

Ik denk dat het per persoon erg verschilt hoe een zit van een zadel inwerkt op je paard. Of het een diepe zit heeft of een platte zit, ik denk dat het heel erg afhangt van de ruiter. Hoe zit je als ruiter, hoe werk je in met je zit? Vraag een deskundig persoon er eens naar. Mijn zadel is vrij plat, ik heb wel eens het commentaar gekregen dat een diepe zit voor mij beter zou zijn maar ik kan prima met mijn zit inwerken op mijn paard op dit zadel.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:53

Ik zelf vind diepe zit vaak wel fijn.
Maar om echt goed te kijken naar de goede houding voor jezelf, moet je naar de zadelmaker gaan.