paard doet erg lelijk op ander zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

clara

paard doet erg lelijk op ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:07

Ik heb net een vz zadel van een kennis gehad ( rij normaal altijd met dressuur) een oud zedeltje maar ziet er nog super uit en is helemaal nagekeken en geen gebreken gevonden.

Dus ik leg net dat zadel op m'n paardje, doet ze er wel zo lelijk op, echt niet normaal. Ik ga er op zitten oren gaan in de nek en ze gaf zelfs een bok ( ze bokt nooit). Het zadel likt wel goed te passen, drukt niet op de schoft, schouders, sluit achter niet helemaal mooi aan. Mijn dressuur zadel heeft keil kussens en dit vz zadel niet.

Nou vraag ik me dus af wat ik hier mee moet, nog een paar keer mee rijden zodat ze de kans krijgt om er aan te wennen (en ik zelf ook) of er gewoon niet meer opleggen en het zadel terug geven aan die kennis.

Graag jullie advies.......

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:09

Ik zou er een goede zadelmaker naar laten kijken, dan weet je zeker of het zadel goed past.

plutolover

Re: paard doet erg lelijk op ander zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:09

meestal als een paard bokt (terwijl ze dat nooit doet) is het in mijn ogen dat ze pijn heeft.Of iets wat niet lekker zit.

Zelf heb ik er geen verstand van maar dit komt bij mij het eerste op dat ze een druk voelt of een soort van pijn

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:16

blijkbaar past het dus niet. Als je er een zadel oplegt dat wel goed past, zal een paard niet zomaar bokken als die dat normaal ook niet doet.

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:22

ik zou er ook even een zadelmaker naar laten kijken

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:22

niet meer gebruiken. ze geeft het zelf al duidelijk aan

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:23

Nou je paard zal niet wennen aan een zadel dat niet past. Daar krijgt het al;leen maar meer pijn van helaas.

Ook al is het zadel in goede staat als het niet fijn op de rug ligt heeft je paard er last van en pijn aan en kan het rugproblemen krijgen.

Dus misschien drukt het ergens of ligt het krap, schuift het ..

Je klan maar niet zomara ieder willekeurig ander zadel op je paard leggen.
Als je naar de zadelmaker gaat kan die het met vullen misscien wel mooi passend krijgen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:34

Paard geeft duidelijk te kennen dat het zadel dus niet goed past. Dus ik zou adviseren er niet meer mee te rijden.

Ik herken deze situatie. Paard van mijn vriendin had het ook, altijd venijnig als wat bij opzadelen toen deze nog een slecht passend manegezadel had, legde ze er een goed passend zadel op en hij was gewoon braaf bij het opzadelen.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 16:48

ok, ik leg dat zadel er dus niet meer op, maar mijn eigen dressuurzadel past wel goed, heeft een zadelmaker naar gekeken maar daar doet ze ook lelijk op met opzadelen, als ik er op zit is het over. Kan dit komen doordat ze voordat ze van mij was is bereden met een zadel waar de boom van kapot was? dat ze hier een soort trauma aan over heeft gehouden? want mijn dressuurzadel past echt perfect

Annetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:53

Kan idd dat ze daardoor een soort van zadeldwang heeft ontwikkeld. Dit kun je afleren door te trainen. Leer je paard dat hij jou kan vertrouwen en dat het zadel ook écht niets engs is.
Zorg ook dat je zeker weet dat je je paard nooit pijn doet met het zadel. Zadel rustig en beheerst op. Niet twijfelen, maar rustig, zodat het paard tijd heeft om te ontspannen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:59

clara schreef:
ok, ik leg dat zadel er dus niet meer op, maar mijn eigen dressuurzadel past wel goed, heeft een zadelmaker naar gekeken maar daar doet ze ook lelijk op met opzadelen, als ik er op zit is het over. Kan dit komen doordat ze voordat ze van mij was is bereden met een zadel waar de boom van kapot was? dat ze hier een soort trauma aan over heeft gehouden? want mijn dressuurzadel past echt perfect

Ze kan het zadelen idd misschien koppelen aan haar ervaring dat het
pijn ging doen...
Het kan ook zo zijn dat ze iets lichamelijks heeft, last van haar rug ofzo.

Maar goed dat je hebt besloten om het andere zadeltje niet meer te gebruiken.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:24

Net als in alle andere beroepen is de een de ander niet. Misschien heeft jou zadelmaker je zadel wel opgevult maar niet zoals je paard het zou willen....