Longeren met bijzet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Longeren met bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 19:55

Omdat ik nu nog geen bijzet teugels heb gekocht, en ik wel voor mijn paardje bijzet wil hebben, is 't een goed idee om de teugels bovenaan los te maken, daarna aan de zijkanten van de singel vast te maken, kan dat kwaad? Ze zitten heel los, zodat hij met zijn hoofd zowat in de lucht kan, maar als hij al iets merkt dat er druk op de teugels zit, gaat hij al aardig lopen, is dit een goed idee? of hebben juilie betere ideeén?

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 19:57

Afbeelding een kleine impressie van het strakste wat ik hem doe, wat zeggen juilie ervan?
Afbeelding
Dit is zonder dat ik dat heb

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:13

Als je hem echt wil bijzetten, heeft zoals je nu op de foto longeert geen zin. Wat je ook kan doen is je halstertouw aan de buitenkant vast maken aan de zijkant van de singel en het bit. daarna je longeerlijn door het bit en aan de zijkant van de singel. Snap je het nog. Altijd moeilijk uit te leggen in een berichtje.

Je kan ook met een slof longeren. Voor alle bijzetteugels geldt dat je ze natuurlijk nooit te strak moet zetten.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:14

Maar zo kan het geen kwaad hoor als je zo longeert.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 20:15

Ik snap 't wel, maar wat is 't verschil tussen dat en dit?

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:17

Door te longeren met je lijn door de binnenkant van het bit en de singel heb je meer controle. Het halstertouw functioneert net zoals jouw buitenteugel en blijft netjes op 1 plek. De binnenkant kun je dus meer loslaten als je paardje de buitenteugel aanneemt.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 20:18

moet je de longeer lijn dan gewoon zo laten, dat je er (zoals ik 't nu opvat) mee stuurt?

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:21

als je paard de buitenteugel goed aaneemt stuurt hij eigenlijk vanzelf de volte rond. Loopt hij weg over de schouder dan kun je met de binnenkant (je longeerlijn) hem bij je houden. Je moet het net zoals je binnenteugel gebruiken, dus niet constante druk erop. Ik denk dat je voor jezelf moet uitproberen op wat voor manier jouw paardje het lekkerst loopt aan de lijn. Ik vind dit persoonlijk een fijne manier van longeren. Het zou makkelijk zijn als ik je een foto kan laten zien, ga mijn best doen.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 20:23

oke ik zal 't morgen eens proberen, ik ben namelijk van plan om hem de komende weken/maanden alleen te gaan longeren, dan krijgt hij wat meer spiertjes erop

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:24

Longeerze......
Longeren is altijd goed voor een jong paard. (en oudere paarden natuurlijk)

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 20:25

Jah idd, hij heeft ook nogal veel moeite met stelling, en concentreren hij is nog maar 4,5 dus