Fries paard :Met deken of zonder deken in stal??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

titte

Fries paard :Met deken of zonder deken in stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 19:30

Hoi,

Ik heb mijn paard nu sinds twee jaar. Hij heeft altijd de winter met een deken opgestaan. Hij is zomer's een braaf en beetje sloom paard, maar daarentegen 's winters erg fris en jolig als ik met hem naar buiten ga. Iemand gaf mij het advies om deze winter zonder deken te proberen, met de reden als je normaal zijn deken af doet om hem bv te zadelen, hij het koud krijgt en zichzelf dan warm wil gaan lopen = vandaar die frisheid buiten. Zou dat zo zijn? Heeft iemand dit ook weleens geprobeerd? Hij zweet trouwens nooit, dus als hij een dikke vacht zou krijgen, zou dit volgens mij geen probleem zijn. En kan ik altijd nog overschakelen op een deken?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:33

Ik zal het persoonlijk niet doen, omdat ze nou eenmaal gewend is aan een deken, dus misscien niet genoeg wintervacht ontwikkeld. Mocht je het nou toch willen, maar het lukt niet omdat ze niet droog wordt na het rijden, kan je haar scheren en alsnog een deken opdoen

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 19:51

Hij gaat die wintervacht toch nu het koud wordt pas ontwikkelen? Als het niet lukt, moet ik dan gaan scheren?? Dat vind ik echt lelijk en niet practisch.

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:07

Nou, dat lijkt mij een beetje sterk als ik eerlijk mag zijn...
De meeste paarden zijn gewoon sowiezo wat drukker/frisser in de winter...
Ik denk dat je gewoon moet doen wat je zelf het fijnste vind...
Je moet het niet laten omdat hij anders wat harder zou kunnen gaan lopen...*wat mij sterk lijkt*

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:28

Als hij wat fris is in de winter kun je hem misschien beter eerst even laten rennen aan de longeerlijn dat is hij al zijn overtollig energie kwijt en moet jij je niet druk maken
Misschien wil het helpen als hij elke dag een uurtje in de paddock gaat ofzo?

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:34

Volgens mij valt dat wel mee, dat hij het koud krijgt en daardoor zo fris wordt.

Mijn fries staat in een warme stal, en die heeft een fleecedeken op. Zij heeft wel last van zweet.

Ik denk dat je de deken wel weg kunt laten als hij toch geen last van zweet heeft, kun je meteen testen of het echt klopt met het warm lopen
Wel zou ik er erg op letten hoe hij in zijn haar komt.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:40

lijkt me niet echt.. ik denk dat je beter ff voordat je gaat rijden gewoon ff longeren? als ie heel fris is..

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:51

Als je gaat rijden misschien even een uitrijdeken op?
Totdat hij warm gelopen is dan
Heb al veel mensen dit zien doen , gebruik zelf geen dekens..

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:04

Natuurlijk kun je zonder deken, probleem alleen is dat het paard meer gaat zweten en je hem moeilijk droog krijgt na het werk.
Daarbij gaat hierdoor ook vaak de conditie achteruit.

Het is maar net wat je wil dus.
Wat CAuvraySky hierboven zegt kan ook, even een zweet/wollen-dekentje op als je begint. Beetje warmstappen- en draven en dan dekentje eraf.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:13

Paarden beginnen hun wintervacht aan te maken als de dagen korter worden. Een wintervacht krijgen ze dus sowieso ongeacht hoe warm het is (hoewel ze wel in staat zijn heel snel te reguleren als het een paar dagen extra warm of koud is, dan zie je ze bijvoorbeeld plots weer haar verliezen).

Meeste paarden zijn ook wat frisser in de winter. Met of zonder deken maakt vaak niet veel uit.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:40

Ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom je paard met deken op zou moeten staan (maar ik snap sowieso de deken-hype niet )