luchtzuigen besmettelijk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dorien_

luchtzuigen besmettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 18:44

is luchtzuigen besmettelijk?

ik heb thuis al jaren een paard op stal staan die luchtzuigt en geen enkel ander paard heeft dat ooit gedaan...dus ik ben van mening dat het niet besmettelijk is.
Maar wat denken jullie daarvan?

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:46

Besmettelijk is niet het goede woord, maar als ze zich vervelen en er staat een luchtzuiger naast, dan kan je paard dat over gaan nemen. Wij hebben er ook een luchtzuiger tussen lopen en mn andere paarden doen het (gelukkig) niet. Maar die kans is dus wel meer dan aanwezig.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:10

Nee, luchtzuigen is niet 'besmettelijk'.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:49

Nee, luchtzuigen is niet iets wat paarden van mekaar overnemen. Wij hebben een aantal Engelse volbloeden op stal, en daarvan doen best veel paarden het. Maar ik heb nog nooit gezien dat ze dit gedrag van mekaar gingen copieren.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:50

Het is niet besmettelijk maar ze kunnen het wel van elkaar overnemen. Er zijn genoeg pensionstallen bijvoorbeeld die geen luchtzuigers hebben willen!

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:51

Bij ons op de manege staat een luchtzuiger gewoon tussen de andere pony's, en geen een pony heeft het over genomen.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:52

luchtzuigen is niet besmettelijk, als een ander paard van stal het overneemt, komt het omdat hij toch al op die drempel stond van het wel of niet te gaan doen. Er waren voor dat paard dus al veel factoren ontwikkeld om het te gaan doen, denk aan verveling. Als je zorgt dat de omgeving goed is, sociaal contact is, goede voeding aangepast op je paard, weidegang ect. dan zal je paard het niet overnemen van een ander paard. het is dus NIET Besmettelijk.

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:53

ONZIN!!!

Maar meningen verschillen...
Mijn paard is een luchtzuiger ze hebben zijn stal dichtgemaakt..
Ik vind het echt erg sneu voor hem echt zielig..

En het slaat nergens op want toen hij dat nog niet deed deden de andere paarden het ook niet

Maar ieder zijn mening

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:55

Hey Jiviejik heb jij daar toevallig machteld over gebeld?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:33

MISTRAL94 schreef:
Het is niet besmettelijk maar ze kunnen het wel van elkaar overnemen. Er zijn genoeg pensionstallen bijvoorbeeld die geen luchtzuigers hebben willen!

Dat vind ik dus echte discriminatie... Kan ik echt zo ontzettend boos om worden!!

Mijn paard is ook een luchtzuiger en de paarden rond daar doen het ook niet hoor.
Als er dan toch een paard dat begint te doen en de schuiven de schuld op mij af, dan zal ik ze eens vertellen dat iets niet goed doen met het paard

@ Jiviejik: Is er geen andere leuke stal bij jou in de buurt waar ze er geen probleem van vinden?
Want als je de stal afsluit wordt het (helaas!!!) erger!
Anders moet je er eens met de manege eigenaar over praten en afspreken van, nou we proberen het en als het niet goed gaat dan zoek jij lekker een andere stal en als het goed gaat heb je geluk

Maar normaal gesproken nemen ze het niet over maar beginnen ze er zelf mee hoor!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:03

ik heb ook een luchtzuiger, en de anderen hebben dag niet overgenomen
wel heeft mn moeder een kribbebijter, en dat heeft de rest wel overgenomen, staan op een rijtje op het hek vd wei te bijten
maar dan doet een stroomdraadje wonderen

die van mij bleek overigens last van zijn maag te hebben en daarom lucht te zuigen, het is nu grotendeels over

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: luchtzuigen besmettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:05

Bij hackney's is 90% een luchtzuiger, en wij zitten in het uitzonderlijke geval dat bij ons maar 10% (1 van de 10 ) luchtzuiger is. Geen een heeft het overgenomen, terwijl hackney's er blijkbaar gevoelig voor zijn. Ook haar veulens zijn allemaal luchtzuigvrij. Nee, het is niet besmettelijk en nee, het wordt niet overgenomen.

goldwingJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:08

luchtzuigen is niet besmettelijk en dat andere paarden het over nemen is onzin
Ik heb 7 jaar een luchtzuiger tussen en tegenover andere paarden gehad en er is er geen een die het over genomen heeft
Een ander verhaal is het als het een wever is als daar een paard tegenover staat die kan dat wel heel makkelijk over nemen

Maar dat luchtzuigen besmettelijk is of overgenomen word zoals je eigenlijk bedoeld is onzin

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:13

LauEef schreef:
MISTRAL94 schreef:

Dat vind ik dus echte discriminatie... Kan ik echt zo ontzettend boos om worden!!

Mijn paard is ook een luchtzuiger en de paarden rond daar doen het ook niet hoor.
Als er dan toch een paard dat begint te doen en de schuiven de schuld op mij af, dan zal ik ze eens vertellen dat iets niet goed doen met het paard

@ Jiviejik: Is er geen andere leuke stal bij jou in de buurt waar ze er geen probleem van vinden?
Want als je de stal afsluit wordt het (helaas!!!) erger!
Anders moet je er eens met de manege eigenaar over praten en afspreken van, nou we proberen het en als het niet goed gaat dan zoek jij lekker een andere stal en als het goed gaat heb je geluk

Maar normaal gesproken nemen ze het niet over maar beginnen ze er zelf mee hoor!

Voor diegene met een luchtzuiger is het vervelend. Maar ik kan me het wel voorstellen dat sommige stallen het gewoon niet hebben willen. Ik heb toen de keus gemaakt om het paard wat ik toen op het oog had niet te kopen. Die deed het ook en had geen zin in gedonder als je een keer moet verhuizen van stalling. De meningen verschillen er idd over ik heb het wel gezien dat paarden het van elkaar over genomen hebben. Misschien dat een paard op de grens staat van wel of niet doen. Maar ik zou zeker niet blij zijn als mijn paard het van een ander over zou nemen!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:16

Ik heb een luchtzuiger en een wever. Tegelijk ja . Het is gewoon een neurotische muts maar tot nu toe geen paard die het heeft overgenomen. MOet ik wel zeggen dat ze vanaf maart tot november 24 uur buiten staan. Nu staan ze inmiddels weer binnen maar met een paddock, dus kunnen ze evengoed naar buiten. Enige keer dat ze het nog doet is als ik eten aan het klaarmaken ben

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:00

mijn pony is kribbebijter. Daar had ze dus een band voor maar die moest dan zo strak....waardoor ze dus wondjes kreeg onder de band, het is al zo'n chagreinig beest en door die band werd het dus nog erger. Ik weet dat het niet goed is maar we hebben die band nu niet meer om. We zorgen dat ze zo vaak mogelijk buiten loopt en ze doet het alleen met eten een paar keer en dan is het over. De andere pony staat er altijd bij in stal(staldeuren zijn open en dan staan ze vaak met z'n tweeen in een stal) en heeft het niet overgenomen.

bij ons op stal(waar m'n paard staat...pony's staan thuis) staan ook wel eens luchtzuigers/kribbebijters. Daar heb ik zelf geen problemen mee, mijn paard heeft verder een goed leven en vermaakt zich prima dus geen reden om het over te nemen. En als je zo'n band goed omdoet dan doen ze het niet eens. Ook de staleigenaar vind het niet erg. Ik heb wel eens een paar keer gehoord dat mensen die ook een weekje daar stonden het niet goed vonden dat er kribbebijters naast in stal stonden.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:23

dat paarden stalondeugden van elkaar overnemen is een fabeltje , je ziet inderdaad wel vaker wanneer luchtzuigen voorkomt op een stal dat meerdere paarden dit doen, paarden nemen dit niet van elkaar over maar het komt dat de paarden allemaal moeten leven in dezelfde slechte omstandigheid(hoe je het ook went of keert)..verveling is de grootste oorzaak van deze stalondeugd (ook stress)...al verbeter je de leefomstandiheid dan is het luchtzuigen niet zomaar ineens verholpen...

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:28

Nee luchtzuigen nemen ze niet over.
Luchtzuigen komt 9 van de 10x voort uit maagproblemen en er is wel degelijk een oplossing voor en vaak geen stalondeugd.
Paard wat ik verzorg deed altijd verschrikkelijk aan luchtzuigen met wat aanpassingen aan het voer en een poedertje doet ie het nu nog maar zelden.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:33

Ik heb ook een luchtzuiger, hij stond in zijn oude stal naast een merrie die (zegmaar) helemaal geflipt was, zij stond hele dagen te weven.. zuigen.. alles wat je maar kon bedenken.. Ze kreeg ook weinig aandacht, erg zielig... Zij stond altijd op de rand van Promise z'n box te zuigen.. en langzaam aan stonden ze dat met z'n 2en te doen.. Dus ik ben er niet zeker van, maar ik denk haast wel dat ie het een beetje van haar nage-aapt heeft en daardoor 'verslaafd' is geraakt...

Hij staat nu bij een super pensionstal, waar ie alles heeft wat ie maar kan wensen en hij doet et nog steeds... Ik doe hem nu dus wel een zuigband om, want als ie heeft staan zuigen lijkt et net of ie 'stoned' is, helemaal in trance en een hele opgeblazen buik krijgt ie ervan..

Het zal ook best door maagproblemen komen, maar als ze het eenmaal doen, stoppen ze er meer niet mee.. Ook als ze even geen last van hun maag (of iets ander) hebben..

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:53

vaak komt het ook doordat een paard zich verveeld en rijkelijk gevoerd wordt dus hij kan hij of zij zijn/haar overtollige energie niet kwijt..dat het 9 van de 10x aan door maagproblemen komt lijkt me sterk (kan wel daar niet van maar niet in die verhouding)maar hoofdzakelijk is het puur verveling van het dier of stress...Luchtzuigen is slecht voor de spijsvertering en kan ook nog windkoliek veroorzaken.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:59

Luchtzuigen zal denk ik altijd een punt blijven waar de meningen over verdeeld zijn.

Ik heb veel informatie gehad van een bokker. PB anders als je de informatie wilt lezen die ik heb gehad

dakhilah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:09

Quarterh0rse schreef:
Nee luchtzuigen nemen ze niet over.
Luchtzuigen komt 9 van de 10x voort uit maagproblemen en er is wel degelijk een oplossing voor en vaak geen stalondeugd.
Paard wat ik verzorg deed altijd verschrikkelijk aan luchtzuigen met wat aanpassingen aan het voer en een poedertje doet ie het nu nog maar zelden.

hoi,
Klopt!!!
Dat luchtzuigen door "verveling" zou komen is al lange tijd achterhaald, het is wel degelijk een maagprobleem!..... het luchtzuigen na het eten... komt door het maagzuur dat door het eten in de maag opspeelt en dus enorm gaat irriteren , maagpijn veroorzaakt, daarbij de al eerder genoemde stress ...mensen met stress zijn vaak de pineut dat ze een maagzweer ontwikkelen , zo ook paarden!!...wij mensen nemen met lichte maagklachten vaak een renni / Famotidine /cimitedine of wat dan ook , een paard krijgt een luchtzuigband om en houd z'n levenlang maagproblemen en krijgt de stempel "stalondeugd" om de oren!....hoezo dierenleed!!!!
gr,sas.
Laatst bijgewerkt door dakhilah op 10-11-05 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:12

Volgens mij valt het met luchtzuigen wel mee. Ik heb ook een luchtzuiger gehad en geen van onze andere paarden heeft het ooit gedaan.Bij weven gebeurt het wel vaak dat paarden het overnemen vooral als de boxen zo gebouwd zijn dat ze er aanleiding voor geven.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:14

Ik heb een verzorgpaard gehad die aan luchtzuigen deed. Heb niet meegemaakt dat andere paarden dit overnamen.

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:28

Onzin!