stalling all in, eigen voer, toch voor all in betalen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

stalling all in, eigen voer, toch voor all in betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 17:55

Ik ben er dus achtergekomen via een pavo verkoper dat de brokken die bij ons op de manege gevoerd worden niet de goeie brokken zijn voor mijn paard. Er zit voornamelijk dik makende voeding in en geen energie gevende voeding die mijn paard juist zo hard nodig heeft en hij word te dik van dit voer.
Ik moet nu overgaan op ander voer die ik dus er bij moet kopen, maar op de manege betaal ik stalling voor all in dus ook het voer.

Heb ik dan recht op korting omdat ik geen brok van de manege meer gevoerd moet hebben maar eigen brokken koop?
Ik kom hier al 12 jaar en heb daarvan ongeveer de helft een paard op de manege gehad die wel gewoon altijd gevoerd zijn met dit voer en we dus ook voor betaald hebben.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:28

Misschien kan je even praten met de manege eigenaar?
Ik heb ook een tijdje zelf mijn voer betaald voor mijn pony, terwijl ik op een all-in stal sta.
Heb gewoon de volledige prijs betaald, heb het er ook niet met de manege eigenaar over gehad, ik vond het wel best zo.
In plaats daarvan mocht ik wel meer hooi pakken.

monsera

Re: stalling all in, eigen voer, toch voor all in betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:12

Je zou het altijd kunnen voorstellen.Ik voer zelf ook ander voer dan dat er bij ons op stal wordt gevoerd maar ik heb dat zelf gedaan de stalhouder kan er ook niets aan doen dat ik wat anders wil voeren ik heb het er dus nooit over gehad.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:12

Ik zal het er gewoon over hebben. Wanneer je weet dat je niet daardoor het risico loopt giga ruzie te krijgen.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:19

eerlijk gezegd,als het je eigen keus is andere brokken te voeren,terwijl de manege zijn dienst wel blijft aanbieden,maar omdat je het zelf anders wil,is de manege niet "in gebreke" dus is het jou keus...

je kan het vragen maar denk niet dat ze er geld vanaf halen....

verder koopt een manege in "bulk" in ,en dan is de kilo prijs maar een paar cent...(geloof iets van 15 cent per kilo),als je paard dan 3 kilo per dag eet,dan kost dat de manege 0,45 cent,dit keer 30 is iets van 13 euro...

dus de korting zal iets van 15 euro moeten zijn....

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:45

Gewoon even met de staleigenaar overleggen. volgens mij is het bij de meeste stallen zo dat je geen korting krijgt. zo is het bij ons op stal ook. bij ons krijgen ze basisbrok en granen. wil je wat anders dan heb je pecht gehad. je betaald gewoon de all-in prijs.
ik heb het "geluk" dat mijn paard van de dierenarts geen brokken meer mocht en dat ze daarom toch korting gaven. maar dat was puur medisch noodzakelijk. korting die ik krijg is 15 euro.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:49

ik denk dat het inderdaad jouw keuze is, en je dus geen korting krijgt. Je staat immers voor all-in. Of je zou op halfpension moeten gaan als die mogelijkheid is, maar dan zul je meer dingen zelf moeten gaan doen.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:01

Bij ons mag je zelf voer kopen, je betaalt dan minder.
Meestal mesten de mensen die dit doen ook zelf de stal uit, de zgn. 'kale huur'.

Gewoon even vragen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:22

Ja bij mijn oude stal waren ook alle combinaties mogelijk van kale stalhuur tot vp, gewoon even vragen dus. Nee heb je, ja kun je krijgen toch?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:29

Ik dacht dat het hetzelfde was als wat Kimmie zei, heb het er weleens met mijn vorige staleigenaar over gehad en die zei ook dat het all in incl. brokken was als ik wat anders wou geven was dat mijn eigen keuze, net als bijvoeren van slobber etc.

Hij kwam daarin dan ook niet tegemoet wat ik me ook wel kan voorstellen van zijn kant uit gezien.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:01

Bij ons op stal zijn er ook combinaties mogelijk, hebben echt een hele fijne stalhouder die alles altijd wel best vind als je maar even overlegt of aangeeft. Ik voer ook eigen brok, en krijg 15 euro korting op de normale stalprijs. Erg fijn voor mij natuurlijk!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:26

Ik heb ook eigen voer en bij de meeste stallen waar ik gestaan heb was het idd gewoon eigen keuze. Vaak is het al heel wat als ze ander voer voor je willen voeren. Ik ben ook bij heel veel stallen geweest waar dat uberhaupt al onbespreekbaar was.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:01

Bij mijn huidige stal is alles bespreekbaar, dus dat is ideaal. Maar bij de meeste stallen die ik ken is het zo dat zij bepaalde diensten aanbieden (oa dat voer) en dat je zelf mag weten of je er gebruik van maakt. Doe je dat niet, is dat jouw keuze, hun dienst blijft toch bestaan. Dus dan moet je het zelf gaan betalen. Op zich wel logisch.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:27

het is normaal dat als je all in betaald en je wilt ander voer dat je dat zelfmoet bekostigen.

zou wat zijn als iedereen straks op ander voer wil en ze daar maar allemaal korting op moeten geven.

jij wilt ander voer dan hun bieden, dus eigen kostenpost. net als de mueasli, sobber, peen e.d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:31

In mijn pension vroeger kreeg ik korting, was wel weinig, kon er nog net geen zak muesli voor kopen maar is tenminste wel iets.

Toch is het geen regel dat je korting krijgt, maar wel bespreekbaar.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:05

Nou gekke_koei ik denk niet dat je kunt stellen dat het 'normaal' is dat je zelf moet bekostigen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je stal aanbiedt. Op een stal van een vriendin van me bieden ze vier soorten brok aan en twee soorten muesli. Maar bieden ze maar een soort brok aan... wat te doen als het onderhoudsbrok is en je hebt een paard wat prestatiebrok of sportbrok moet hebben? Wat als ze sportbrok voeren en jouw paard ontploft daar op? Wat als je paard die brok gewoon niet lust? Ik ken een manege waar de paarden een standaard hoeveelheid brok met haver krijgen, dat is een combi die met sommige paarden om te verongelukken is en je mag zelf geen hoeveel heid aangeven. Ik ben ooit toen ik op zoek was naar een nieuwe stal ook ergens gaan kijken en die mensen voerden alleen brood
In dat geval vind ik eigenlijk zelf wel dat je als eigenaar de mogelijkheid moet hebben om zelf voer te kiezen. Bij mijn oude stal stonden ook bij de pensionklanten die eigen voer hadden gewoon emmertjes klaar met wat ze nodig hadden dus ook geen extra werk voor de stalhulp.
Slobber en wortels oid vind ik trouwens wel voor eigen rekening.

Bij mijn oude stal kreeg je trouwens ook 15 Euro korting, net als bij Regine, en ik deed met een zak brok 3 weken ongeveer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:11

gewoon even overleggen met de eigenaar, die zal er niet zo'n probleem van maken verwacht ik!

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:35

Ik geef mijn paard ook ander voer, wegens zijn gevoeligheid om spierbevangen te raken.
Nou hebben wij dus kennelijk een super staleigenaresse want ze bood zelf aan om dan iets van het stalgeld af te halen. Voor ons hoefde dat niet want ik pak gewoon wat extra hooi dan, en tegenwoordig ook een beetje slobber ( krijgt mijn paard omdat hij heel weinig brok krijgt ).

Dus in sommige gevallen snap ik best dat je ander voer nodig hebt.
Wat overigens niet wil zeggen dat het voer wat gegeven wordt op stal slecht is, helemaal niet zelfs, alleen niet fijn voor mijn paard.

Groetjes Pharlap.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:49

sorry hoormaar wanneer ik naar een andere stal ga verhuizen is mijn eerste vraag. welke brok voert u?? als er wordt gemeld dat er onderhoudsbrok wordt gevoerd, dan ga ik daar gewoon simpelweg niet staan. ik heb niet voor niets gekozen voor een stal waar je je eigen voer aan moet schaffen, dan bepaal ik tenminste zelf wat hij krijgt.

maar op alle stallen waar ik geweest ben moest je gewoon je eigen voer betalen en de volle stalprijs.

is het omdat jepaard iets mankeert en dat die bepaalde brok niet goed voor gezondheid is dan vind ik een uitzondering logisch.. maar niet zoiets als mijn paard moet sportbrok, omdatie van onderhouds zo dik wordt..

zo denk ik er gewoon over.. en als je een staleigenaar hebt die welkorting geeft.. dan heb je gewoon geluk.. het is hiero meer uitzondering dan regel.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:52

Vaak gebeurd het in overleg, zoals bijvoorbeeld als je je paard op zaagsel wilt ipv stro of een andere bok.

Ik ben nog nergens tegen gekomen dat ze er echt moeilijk over doen, maar je kan ook het verhaal omdraaien en vragen of zei ze kopen en jij het mogelijke verschil bij betaalt..

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:59

Ik heb toch wel een aantal stallen mee gemaakt waar er echt geen andere brok in kwam tenzij je aan kwam met een briefje van de DA. Ook niet als je zelf alles zou regelen met voer en de gewone stalling wilde betalen. Had er vaak mee te maken dat er een manege bij zat waar van ze bang waren dat de kids met dat voer aan de haal gingen om paardjus te voeren.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:26

ik heb nog nooit mee gemaakt dat omdat je ander voer wil voeren je dan minder moet betalen.Het is je eigen keuze dat je dat voer niet wil.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:37

laten we eens doordraaien
stel ik sta op een stal voor 200 euro all in
ze hebben daar een longeer paddock weide buiten bak en binnenbak

nu rijd ik altijd buiten en niet in de bak ..hoeveel mag ik dan aftrekken?

of mijn paard mag ivm hoefbevangenheid niet de wei op ..
of ik longeer nooit ..
of mijn paard vind de binnenbak eng ..of juist de buitenbak..

persoonlijk ben ik van mening ze bieden all in aan , en als het goed is in de juiste hoeveelheden
als je dus anders wilt en zeker als daar geen medische reden toe is
denk ik dat je dat zelf moet bekostigen en geen korting hoeft te verwachten , mocht de stal eigenaar toch jouw een korting verlenen is dat een super service maar zeker geen moetje