Rijbak op klei bodem?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ienna

Rijbak op klei bodem?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 14:48

Mijn ouders hebben een oude boerderij gekocht met redelijk wat grond erbij, zodat ik straks mijn paardje aan huis heb staan. We willen graag een 20x40 bak aanleggen (gewoon goedkope bodem en goedkope afrastering). Nu zitten we met het probleem dat het daar kleibodem is, heeft er iemand ervaring met kleibodem, hoe je daar het beste een bak op kunt aanleggen? En met wat voor een ondergrond dan?
Alvast bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:20

Ik heb soortgelijke vraag, dus reageer om topic bij te kunnen houden... Ben erg benieuwd naar ervaringen.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:52

kleibodem moet helemaal afgegraven worden, drainage, puin, doek, zand erin.
Dit is de enige manier om op een kleibodem de bak droog te houden en kost best een kluit geld!

ienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 17:15

aafje87 schreef:
kleibodem moet helemaal afgegraven worden, drainage, puin, doek, zand erin.
Dit is de enige manier om op een kleibodem de bak droog te houden en kost best een kluit geld!

Hmm dat word dus een beetje erg duur dan ja... Maar bedankt voor je reactie. Ik hoop dat er nog andere reacties komen, misschien zijn er nog meer oplossingen? Ik zal ook eens in de buurt daar vragen, want er zijn verschillende rijbakken daar in de omgeving.

volumia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:23

Een kleibodem moet je juist niet afgraven, zo heb je juist een mooie harde ondergrond die je nodig hebt!

Gewoon om de 2 meter drainage in de klei graven (drainage in drainagezand leggen) en hierop dan een toplaag van ong. 12 cm.

Het kan dus juist relatief goedkoop.

marquez

Re: Rijbak op klei bodem?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:26

Wij hebben ook een rijbak op kleibodem. Heel simpel aangelegd, klei afgegraven, drainage aangelegd, zand erover heen en klaar . Met doeken enzo hebben we helemaal niet gewerkt, en die bak ligt er al 4 jaar, nog steeds veel plezier mee! Qua kosten weet ik het verder niet echt, in ieder geval is het niet super duur, anders hadden we die bak nooit aangelegd.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:02

marquez schreef:
Wij hebben ook een rijbak op kleibodem. Heel simpel aangelegd, klei afgegraven, drainage aangelegd, zand erover heen en klaar . Met doeken enzo hebben we helemaal niet gewerkt, en die bak ligt er al 4 jaar, nog steeds veel plezier mee! Qua kosten weet ik het verder niet echt, in ieder geval is het niet super duur, anders hadden we die bak nooit aangelegd.

even wachten.... en ja!!!! de klei komt naar boven!

Dat is de ellende met klei. Het komt vanzelf weer naar boven. En goedkoop is uiteindelijk duurkoop want je hele bak is naar de klote en op den duur je paard ook. Helaas al enkele keren ervaring mee.
Wij hebben een stuk land waar de bak al is aangelegd op jouw manier, 20 cm bodem bovenop de klei. en na 5 jaar is de hele bak onbruikbaar en vreselijk slecht voor de pezen. Onze hengst krijg je met geen stok meer die bak in.

De enige manier is inderdaad aan de gang met gronddoek, dreinage en een laag daar over heen.
Voordeel is dat je laag vulling niet al te diep hoeft.

veel succes ermee

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:32

ja joelledsr dat is precies waarom ik ook in mijn reactie het had over uitgraven, drainage, puin, doek en zand. Klei neemt geen water op en het komt zonder deze maatregelen naar boven "gedreven"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:17

Heb eens geinformeerd bij een loonwerker voor een bak met drainage in kleigrond en dan kan je rekenen € 5000,00 en dat is inclusief personeelskosten + kosten materiaal en machines enz.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:07

En voor €6500,- compleet heb je een rijbak omheind met hardhout, drainage en een topbodem combi zand/geovlokken of naaldhoutchips

ienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 15:39

Tja als ik dit zo allemaal hoor is het zwaar balen voor mij, want dan zijn de kosten écht te hoog... Morgen maar eens in de buurt informeren en anders kijken of ik van een andere bak gebruik mag maken.

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:05

aafje87 schreef:
ja joelledsr dat is precies waarom ik ook in mijn reactie het had over uitgraven, drainage, puin, doek en zand. Klei neemt geen water op en het komt zonder deze maatregelen naar boven "gedreven"

Omdat de klei geen vocht opneemt is er dus drainage... maar echt... om mij heen hebben mensen het precies op dezelfde manier als ik gedaan, en die bakken liggen er soms echt al veel langer dan die van mij, en niemand heeft er problemen mee gehad!

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:12

Aafje, klinkt goed die bak.

Maar is dat eigen werk of wordt het door iemand gedaan.
En zo ja, door wie dan?

Ik krijg het steeds haast aan mijn hart als ik de prijzen hoor.
En dit is een mooi prijsje voor een kant en klare bak.Zit daar alles bij in begrepen?

Heb je wat meer info voor me.

Alvast bedankt