welke mogenlijkheden met trailer (gewicht) en waar op leten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

welke mogenlijkheden met trailer (gewicht) en waar op leten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:47

Hallo,

Wij zijn van plan om een trailer te gaan kopen omdat het toch wel handig is en wij in de familie willen ook wedstrijden gaan rijden.
Het is in iedergeval goed koper dan steets 1 huren.
Het probleem is enkeld dat wij een aardig lichte auto hebben ( er kan zeker geen 2 paards achter)
Nu kun je een trailer terug laten kuren maar wat houd dat precies in?
Kun je bv het laad vermogen(laat gewicht) terug laten kuren?
Wij willen graag een 1,5 paards trailer..die kan er gewoon achter maar als je dan het laad vermogen neemd erbij gaat hij net 150 kg over het gewicht van de auto waardoor (als ik het goed heb) wij er net niet mee mogen rijden.
Welke mogenlijk heden zijn er dan?
Veder wil ik ook graag weten wanneer jenou precies een e-rijbewijs nodig hebt (die hebben we wel, maar ben er nieuwschierig naar)

Veder wil ik graag weten waar we op moeten letten bij het aanschaven van een trailer (het word zowiezo een 2de hands omdat nieuw gewoon weg te duur is).
Wat vinden jullie van een gipse bodem?Ik had een trailer gezien die dat had..weet alleen niet wat ik er van moet vinden.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:55

Als je al niet met een 1,5 paars trailer kunt rijden met een auto dan is de auto gewoon veel te licht. Terugkeuren geeft niet zoveel verschil maar al zou het kunnen en dan "legaal" zijn , voel je je dan veilig ???

De regels zijn er niet voor niks en ook al rij jij veilig, als je door een ander een ingreep moet doen met een lichte auto ga je gewoon op je bek met je auto, trailer en vooral : je paardje !!

Zou dan tegen die tijd een andere auto aanschaffen (of eentje lenen waarmee het wel kan)

Verder zijn 2ehands trailers best te vinden maar je moet hem dan laten nakijken en een Bovag garantie-bewijs vragen. Dan pas weet je zeker of een trailer goed is. Of een heel deskundig iemand meenemen. Zeker kijken naar : vloer, remmen, assen, schokbrekers, spoort hij nog goed, slijtage banden is dit goed of schuin) etc.
Verder kosten goede merktrailers 2ehands net zoveel als bv een nieuwe ATEC technoline. Dit is ook een goede eenvoudige trailer voor niet zoveel geld. Misschien een ideetje...

Hollander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 15:04

ik hadhet over 150 kg meer gewicht dan de auto maar dat blijkt maar 50 kg te zijn.
Veder gaat het om d-pony's die zullen vervoerd worden dus geen groot zwaar paard..vandaar dat ik me afvraag of het laad vermnogen terug gekeurd kan worden omdat deze pony's niet meer dan 350 - 400 kg zullen wegen.Ik vervoer wel maar 1 pony perkeer hoor.
Dus dan kom ik op een rekens som dat ik nog ongeveer 400 kg over hou bij het laad vermogen van een 1 paards treiler en er hoetf maar 50 kg er af.

Atec technoline is zeker een ideetje ik ga er naar kijken, bedankt voor de tip.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:53

Wat voor auto rijden jullie? Kijk eens op het kentekenbewijs wat het ledig gewicht van de auto is en wat hij geremd mag trekken.
Voorbeeld: ik rijd een peugeot 307 (2,0 l diesel met 110pk). Die weegt leeg 1271 kilo en mag 1340 kilo geremd trekken. Ik heb een 1,5 paardstrailer die leegt 580 kilo weegt en maximaal 1000 kilo mag vervoeren (totaal gewicht dus 1580 kilo). Mijn paard weegt 600 kilo. Het totaal gewicht achter mijn auto is dus geen 1580 kilo maar 1180 kilo. Volgens het kentekenbewijs mag ik dus de trailer trekken.
Echter: je mag een paardentrailer met je Brijbewijs trekken indien: het totaal gewicht achter de auto (die 1580 kilo en niet die 1180 kilo) niet hoger is dan het gewicht van de auto zelf. Dus: ik mag hem niet met mijn Brijbewijs rijden.
Nu heeft mijn man een landrover freelander, weegt leeg bijna 1600 kilo en mag 2000 kilo trekken. Met deze auto mag ik wel met mijn Brijbewijs de trailer trekken.

ikke

Re: welke mogenlijkheden met trailer (gewicht) en waar op le

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:52

Voor wat wel en niet mag met B en B-E rijbewijs, zie viewtopic.php?f=13&t=204550
Verder zou ik geen moeilijke toestanden uithalen, indien dat niet strikt noodzakelijk is.