Van suikerbieten worden paarden echt niet dronken, da’s pas een fabel zeg. Van overrijp fruit, daar kan een paard dronken van worden.
Suikerbieten barsten van de suiker, paarden zijn er erg gek op, maar het is niet iets waar je elke dag veel van moet geven. Zelf houd ik minimaal om de dag aan, liefst meer naar 2-3 per week. Vanbinnen zijn die inderdaad wit. Je borstelt of peutert er even de ergste slik vanaf, en dan kan je ze zo geheel geven. Dan bijten ze er stukken af, en zijn ze ook even mee bezig.
Jij bent denk ik ook deels in de war met pulp, dat is van suikerbieten gemaakt, en dat moet je inderdaad weken wegens het sterke vermogen door uitzetten. Pulp is een restproduct nadat er suiker en stroop uit gehaald is, dat wordt samengeperst, en daarom moet je het daarna weken voor voeren
Voederbieten (ookwel mangels) kunnen rood, oranje en geel zijn. Redelijk wat voedingswaarde en kan je ook dagelijks voeren. Verder heb ik ze zelf nooit gegeven eigenlijk.
Sja, het is lüllig dat het gebeurde, maar niet te relateren aan suikerbieten… Door van alles kan je paard het loodje door leggen… Suikerbieten vormen huis niet meer een risico dan appels, wortels of iets anders…
Als antwoord op je eerste vraag: voederbieten. Je hoeft ze niet te weken, alleen even de grootste stukken modder eraf halen. Voederbieten in stukjes snijden heb ik zelf nooit gedaan. 't Is juist goed voor het gebit om er goed op te kauwen. Slokdarmverstopping kan altijd voorkomen, da's niet alleen met voederbieten zo Voor mij in elk geval geen reden om alles tot pap te vermalen
ik heb laatst ook een paar suiker bieten voor me paarde gehaald maar heb ze nog nooit gegeven dus je moet gewoon het ergste vuil eraf haen en dan kun je ze gewoon geven?
Ik voer rode bieten. Zie www.depaardendrogist.nl onder bietenchips die ze verkopen geven ze aan dat je ook rode bieten kunt voeren en dat ze gezond zijn.