BOX zonder afvoer mogelijkheid --> waar staan jullie op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

BOX zonder afvoer mogelijkheid --> waar staan jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:15

Ik ben vorige week van noodstal overgegaan naar een hoekbox. Helaas hadden beide geen urine afvoer, al had ik hier bij de noodstal geen last van.Het probleem dat zich nu voer doet heeft dan ook te maken met de afvoer.

Ik mest iedere dag uit, zet hem helemaal in het schone stro, maar wanneer ik de volgende morgen kom tef ik een zwembad aan en doordat het zo nat is loopt hij zijn poep door het hele hok! Geen schoon strootje meer te vinden.

Daarnaast zien zijn dekens er ook niet meer uit.

Wie van jullie herkent dit? Zijn jullie overgestapt op een ander strooisel?

Ik zit zelf te denken aan vlas, maar hoe houdt dit zich zonder afvoer en wat gebeurt er als hij dit ook gaat opeten. (zijn er mensen bij wie de paarden het grootste deel vlas/zaagsel opeten).

Hij wordt overigens goed gevoerd! Alle tips zijn welkom.

P.S. pension eigenaar wil geen afvoer aanleggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:18

Ik doe altijd een laag zaagsel en dan een laag stro. Het zaagsel neemt alle vocht op.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:25

Het probleem is dat hij in één dag en nacht nogal wat rondjes door z'n box loopt er staan namelijk 3 net afgespeende veulens naast hem! Ik denk dat het resultaat dan niet optimaal is, want het zaagsel zit dan door het stro................hij maakt er echt een zooitje van.

Maar toch bedankt

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:26

Misschien een potstal maken??

Mijn stal heeft ook niet echt een geweldige afvoer en ik "maak" een potstal omdat ik dit lekker warm vind voor mijn paard.

Ik haal mijn stal wel vaker leeg dan met een "echte" potstal. Zeker om de week gaat hij helemaal leeg. Maar mijn paard staat hierdoor wel altijd schoon en droog.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:18

Je kan ook van die rubbermatten of tegels in de stal leggen... het vocht loopt dan onder de tegels zodat je bodembedekking wat erover heen ligt droger blijft.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:44

Mijn stallen hebben ook geen afvoer. Nooit problemen gehad. Ik denk dat er bij jou een grondwaterprobleem is. Als er een goede fundering is dan heb je er geen last van. Onze stallen hebben een betonne vloer. Ze hebben op stro gestaan en nu staan ze sinds een jaar op vlas. Met beide heb ik geen last van dat de stal ze*iknat is. Ik heb ook een paar vuillakken staan en een paar die schoon zijn. De vuillakken staan ook niet te soppen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:48

Je kunt er ook voor kiezen niet elke dag helemaal de stal leeg te halen, maar dit bijvoorbeeld 2 keer per week te doen. Wel elke dag opstrooien. Op die manier krijg je ook een soort 'potstal' idee met nat stro onderop (gelijk een isolerende laag) en droog stro daarboven.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:51

Onze stallen hebben ook geen afvoer, ken er eigenlijk maar weinig die dat wel hebben?
Maar goed, ik zou overstappen op zaagsel, dat is tenminste niet meteen zeiknat....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:54

Ik heb ook geen afvoer maar 1 stal met betonnen vloer, en de ander is met bakstenen, en wel afvoer. Ik heb voor de eerste stal matten liggen, en gebruikte zaagsel op de natte plek met daarboven stro. Goed veel zaagsel en stro, en dat voldoet. Nu urineren ze alleen nog in de stal met afvoer (echt niet aangeleerd, maar ben ik wel blij mee…) en daar mieter ik veel, heel veel stro in.

linda_arnold

Re: BOX zonder afvoer mogelijkheid --> waar staan jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 15:05

Ik sta zal maar zeggen min of meer in de loods..........

De rest van de stallen hebben wel urine afvoer, dit eindigt dan in de mest kelder van de koeien.

Ik sta op een betonnenfundering, maar weet eerlijk gezegd niet of wij een grondwaterprobleem hebben.

Oppotten heb ik al welleens geprobeerd, maar het nadeel is dat dit eeuwig duurt omdat meneer gelijk zijn stro begint op te eten. Terwijl hij voldoende brok, hooi en kuilvoer krijgt. Dan pot is dus alleen dikke natte strond op!

Weet iemand waar ik goedkoop van die rubbere matten op de kop kan tikken. Misschien doe ik dan dan wel met een laag vlas of zaagsel erover

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:10

Onze Leo is een echte smeerpoets maar op het vlas valt het mee. Elke dag drollen eruit en elke 2 dagen even de ergste natte plek in het midden (ruin). Gaat goed. Zorgen dat er niet te weinig in de stal ligt.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:16

Bij mijn stal is er ook geen afvoer, er liggen gewone stenen als ondergrond en ik gebruik stro. Heb er ook geen last van dat ze staan te soppen, ondanks er nu een merrie + veulen in de stal staan.

Weet je zeker dat het niet ergens anders aan ligt? Misschien drinkbakje? Of waterleiding oid?

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:01

Ik heb geen waterleiding in mijn stal, dus daar kan het niet aanliggen.

Daarnaast stond ik eerst drie boxen verder in een noodstal en daar hield ik het wel droog.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:01

linda_arnold schreef:
Ik heb geen waterleiding in mijn stal, dus daar kan het niet aanliggen.

Daarnaast stond ik eerst drie boxen verder in een noodstal en daar hield ik het wel droog.

Dan denk ik toch dat het een grondwaterprobleem is. Als je er nu wel last van heb en eerder niet en er is niks veranderd in het stroosel en geen lekkende waterleidinging, kan ik niks anders bedenken.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:21

vocht zakt ook door stenen, en niet door een betonnen vloer.
ik heb zelf ook gen urine afvoer, en gebruik zaagsel en stro eroverheen. ik mest iedere dag uit

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:23

Mijn stal heeft ook niet een al te beste afvoer, mijne staat op vlas .

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:23

krijgt jou paard water met emmers? Mijn paard staat namelijk al zijn kuil om te toveren in zijn waterbak tot groentesoep.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:28

heb ook geen afvoer en sta op rapsodi (soort vlas maar dan iets anders is droger vocht trekt naar beter naar beneden)

maar op onze vorige lokatie hadden we ook hoog grondwater en daar toen ipv dure rubber matten stoeptegels in de stal gelegd en daar overheen het strooisel , scheelt ongeveer de helft !

StalGriendt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:00

Apple schreef:
Je kunt er ook voor kiezen niet elke dag helemaal de stal leeg te halen, maar dit bijvoorbeeld 2 keer per week te doen. Wel elke dag opstrooien. Op die manier krijg je ook een soort 'potstal' idee met nat stro onderop (gelijk een isolerende laag) en droog stro daarboven.

zoiets doen wij ook, iedere dag de drollen en twee keer per week het natte, we hebben ook geen afvoer. Werkt super ze hebben nooit een natte stal.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:11

nickyu schreef:
maar op onze vorige lokatie hadden we ook hoog grondwater en daar toen ipv dure rubber matten stoeptegels in de stal gelegd en daar overheen het strooisel , scheelt ongeveer de helft !

Je kan ook van die bermbetontegels gebruiken (weet niet precies hoe ze heten - ze gebruiken ze om zachte bermen deels te verharden) Daar zitten allemaal gaten in waar het vocht in kan lopen. Eventueel vul je ze iets op met zand. Je stal komt dan ca. 10 cm. hoger te liggen.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:16

tanx allen,

Mijn paard krijgt water in een grote hangende voerbak, dus groetensoep.....nou nee.

Ik ben een beetje aan het rond kijken voor rubberen matten, maar die krengen zijn ook super duur.

Bermbeton tegels is denk ik voor mij geen optie. Pensioneigenaar ziet me aankomen? Daarnaast moeten die dingen er neem ik aan eens in de maand toch eens uit om alles er onder te reinigen. Ik ben denk geen held in stenen sjouwen

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:40

ik heb ook geen afvoer, heb daardoor wel meer zaagsel nodig. Ik heb wel achterin de hoek van mn stal waar ze altijd plast een klein gat in het beton gehakt en dit opgevuld met zand zodat daar wat weg kan zakken. Moet je wel goed opvullen anders zit je met een gat in je stal en das ook niet echt de bedoeling.

Tis niet echt ideaal maar ja, tis beter dan niks

suc6

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:50

Apple schreef:

dit doe ik ook! alleen mest ik 1 keer in de week helemaal.

verder staan mijn paarden zo'n 10 uur per dag buiten, dat scheelt al een hoop.

ik heb wel een putje in me stallen, maar die werken niet

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:28

Wij hebben ook geen afvoer in de stallen en alle paarden staan op vlas. De schoneren onder hun houden hun stal zelfs de hele winter schoon, sta je versteld van! De viezerikken (waaronder die van mij ) worden iets vaker helemaal uitgemest. Wel doen we elke dag even de drollen eruit halen en het schone van de rand naarhet midden halen. 1 keer in de week een half pak nieuw erop, en de stal kan er weer tegenaan. Het vlas lijkt vies te worden (krijgt een bruinige kleur). Maar de bovenlaag is droog, het isoleert en het is niet glad oid.
Wij zijn dus helemaal blij ermee! Echt aan te raken, of iig om eens te proberen lijkt me! Je kan altijd er weer vanaf! Wel goed de stal vullen, de 1e keer echt wel 3 of 4 pakken erin doen! Dan 2 weken niet opstrooien en daarna zoals ik hierboven al zei
Ben benieuwd wat je kiest.

linda_arnold

Re: BOX zonder afvoer mogelijkheid --> waar staan jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 15:56

Nou arnold staat inmiddels op vlas!

Ik heb er de eerste maal 3 pakken ik gegooid (box 3m x 3m) dit leek genoeg, maar meneer heeft schijnbaar wat opgegeten???? Dus zaterdag moet er echt een nieuw pak bij in!

Het enige nadeel is nog dat hij rondjes door zijn box loopt, waardoor de strond zich helemaal in het vlas maalt!

Kan het nieuwe pak gewoon als nieuwe bovenlaag dienen?

groetjes