Ratten- en muizenbestrijding

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tender

Ratten- en muizenbestrijding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:50

Hoe doen julie dat?

Ik ben onze schuur aan het inrichten voor de verkoop van o.a. paarden voer en moet daardoor de ratten en muizen nu echt gaan weren.
Ik heb in de agradi-catalogus meerdere opties gezien.
Je hebt afsluitbare dozen met gifblokjes erin, vallen en apparaten die ultra-sone trillingen produceren.

De laatste optie valt af, omdat de paarden ook redelijk dichtbij staan en ik niet wil dat zij ook maar enige last kunnen ervaren door die trillingen.

Bij vallen ben ik bang dat ik wel aan de gang kan blijven met ratten en muizen wegbrengen, dus ik denk haast dat ik uitkom op de gif-voerdozen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en is er nog een bepaald emrk dat beter voldoet dan andere merken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

PS: de kat ligt liever binnen op zolder te slapen dan in de schuur muizen en ratten te vangen , en bovendien wordt 'ie al een dagje ouder

Arsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:15

Weet niet wat voor merk ze bij ons op stal gebruiken, weet wel dat je af en toe van soort moet wisselen omdat ze het anders niet meer eten.
Die lifetraps zijn ook leuk, de muis is eerder weer binnen dan dat jij dat bent

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 15:05

Dank je wel, dat is inderdaad een goede tip, ik zal het onthouden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:30

Wij hebben een heel goede kater die lekker bezig is en best veel vangt (muizen + ratten)

Daarnaast altijd het hardvoer in tonnen etc. steken, en zo min mogelijk morsen. Ik ben nu mijn ene paard aan het leren dat ze netjes moet eten, dus ik gooi consequent wat ze uit de voerbak gooit, er terug in. Ik maak langzaam vorderingen Ook het zaaizaad bergt mijn vader goed op, en wat er over is hangt hij aan een gladde hanger in de lucht.

Daarnaast hebben we van die vierkante bakken met vergiftigd graan, werkt op zich goed tegen muizen. Maar sommige dieren hebben er ook gewoon nesten in gebouwd

Doch… we hebben vorig jaar 1 rat gehad die wel het vergiftigde voer opat (zagen blauwpaarse strontkeutels, en die bleef maar in leven, toen hebben we de blauwpaarse + roze/rood korrels erin gegooid, en toen is ie wel dood gegaan….

StalGriendt

Re: Ratten- en muizenbestrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:39

Wij hebben drie poezen en dat zijn allemaal super muizen vangers. Ik heb in de 2 en een half jaar dat we de stal hebben nog nooit een levende muis gezien (wel dode en half afgekloven )
Het voer hebben wij ook in van die harde plastic tonnen zitten met een deksel.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:44

je hebt van die groene vergif blokken in zwarte dozen (tomcat) werkt best goed.

wij verkopen 3 soorten rattenvergif

frap
super caid

dit zijn beide haverkorels en worden goed gegeten door ratten en muizen.

en dan heb je klerat dit zijn brokjes. ze gaan er sneller van dood en het werkt beter. alleen als ze veel beschikking hebben over ander eten laten ze deze meestal staan.

wij hebben thuis ook nog een boerenfox die pakt ze ook

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:54

wij hebben altijd rattegif staan, vergiftigt graan. werkt alleen niet goed tegen de muizen, daar hebben we er op het moment aardig wat van. maar bij ons in de buurt komen dat altijd weer een aantal wilde katten aanlopen, die vangen die dan wel. je houdt er alleen weer een poezenfokkerij aan over.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:07

wauw, wat een reacties allemaal, bedankt!

Maisie: ik dacht inderdaad ook aan de Tomcat, en dan wel de versie die op slot kan, want anders loop ik het risico dat ofwel mijn eigen kleine, ofwel kids van klanten erbij kunnen zitten en dat risico wil ik liever niet lopen
Hoeveel Tomcat (of andere) voerdozen heb je nodig voor een ruimte van ca. 40 - 50 m2 ?

Alle voer in tonnen is geen optie aangezien in al schreef dat ik het graag wil verkopen , in onze eigen stal heb ik dat uiteraard wel

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 02:58

Ik ben zelf gek op ratten (tamme ratten maar oke) ratten worden snel immuun tegen stoffen dus om de 3 weken van gif wisselen is geen slecht idee.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 07:56

Gewoon zelf een stel jonge poezen kopen. Wilde katten worden dan meteen van je erf gehouden( territorium) en met poezen hou je muizen en ratten ook weg. Met gif lok je ze eigenlijk juist je schuur in! Daarna gaan ze dan wel dood maar met al die lekkernijen kun je ze nooit echt naar je gif lokken. Gif werkt alleen voor de schuren waarin een beetje los voer ligt( gemorst) maar niet als er 100 kilo's graan ligt.

Zorg er wel voor dat het voer op pallets ligt en 1 rij dik, dan kan de kat er overal goed bij.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:56

mocht je toch met gif willen werken zorg dan wel dat de kat er absoluut niet bij kan. Mijn katten vinden de giftige muizenkorrels toch wel heeeeeel erg interessant en probeerden er zelfs van te eten, kon ze nog net tegenhouden!

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:02

Je zou ook kunnen proberen om via je gemeente informatie te krijgen.

Wij kregen op een gegeven moment zelfs via de gemeente het gif om de ratten te bestrijden.

Succes

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:26

Een hond wil ook wel eens helpen. Die van ons vangt ratten die even groot zijn als hij, terwijl de kat gewoon ligt te slapen. Hij heeft het van een kat geleerd. Gelukkig eet hij ze niet op. Mijn pa ving muizen altijd op een hele simpele manier. Je pakt een emmer, gewoon een gladde emmer. Hier doe je voer in, gewoon een goede laag. (zorg er wel voor dat op andere plekken geen voer te vinden is) Deze emmer zet je onder een rand waar muizen op kunnen klimmen, dus ergens tegen de muur of in een hoek. Als de muizen er eenmaal inzitten, komen ze er niet meer uit door de gladde wanden van de emmer.

Deze methode werkt heel goed als je muizen wilt vangen. Alleen wat je er daarna mee moet doen. Je kan ze niet losgooien, ook niet ver uit de buurt, want ze komen in no time terug. (tenzij je ze 10 kilometer ver weg uitgooit, maar dan zadel je er andere mensen weer mee op)

Daarnaast had mijn pa een diervriendelijke rattenval. Deze lokte alleen ook katten en deze zaten er dus nog wel eens in op een ochtend. Dit is dus ook niet echt handig, daarnaast vang je er maar 1 per keer. En ook deze moet je kwijt.

Een groot nadeel van gif is trouwens dat je niet weet waar de muizen en ratten zijn als ze dood zijn. Hun lijkjes blijven liggen en gaan rotten. Of ze worden opgegeten door andere dieren die dan ook weer risico lopen om aangetast te worden door het gif.

Wat gewoon nog het beste helpt met muizen en ratten is zorgen dat er geen eten te vinden is. Zorgen dat er geen restjes over blijven bij de paarden of andere dieren. Alles zo wegbergen dat ratten en muizen er niet bij kunnen. Anders dan blijf je echt bezig met ratten en muizen vangen en of doden.