Eb en Vloed rijbodem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jantjes

Eb en Vloed rijbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:33

wie kan mij wat vertellen over Eb en Vloed rijbodems?
Hoe rijden deze in de praktijk en wat zijn de ervaringen en levensduur etc.?

Ik hoor graag van jullie.

Splinter

Re: Eb en Vloed rijbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:51

Wij hebben een eb en vloed bodem en ik vind het ideaal! Nooit stoffig of waterig (tenzij je zelf de 'kraan'aan laat staan )

Enkele nadelen zijn wel dat paarden als ze los staan in de bak en graven dat ze de drainaige kunnen slopen en je moet natuurlijk altjid de poep eruit scheppen

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:02

Wij hebben ook op stal een eb en vloed bodum. Twee jaar geleden was deze nog erg goed, was toen denk ik 4 jaar oud, en kon je er bijn altijd in rijden. Nu wordt deze steed slechter en moet hij erg vaak losgetrokken worden, waardoor die erg zwaar en ongelijk wordt
Erg fijn is dit niet en als de bak zo is rijd ik er dus ook niet veel in!

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:28

ik denk dat het bij elke gedraineerde bak zo is dat de paarden de drainage kunnen slopen als ze graven. het verwijderen van poep zou ik sowies bij elke bodem doen. Ik ben zeer tevreden over deze bodem. Je kunt nagenoeg altijd rijden. het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ik denk ook dat het wel scheelt wie hem aanlegt. Je hebt ook zg. zelfbouwsystemen. Daar heb ik geen ervaring in maar het lijkt mij nogal een klus. Ik vind het een voordeel dat de bodem gelijkmatig nat gemaakt wordt en met sproeien heb je toch vaak stukken welke niet goed mee gesproeid worden.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:26

VvdD --> VMR

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:14

Mits de bak hoog genoeg en recht ligt zijn het geen verkeerde bodems. Helaas ligt degene op onze stal niet recht. Maanlandschap look a like en is dus meer een all weather swimingpool.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 19:45

wij hebben ook zo bodem thuis en die is wel fijn. Mits je idd de kraan niet te laat dicht doet of te laat aanzet... En vaak genoeg sleept is het een fijne bodem

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:38

wij hebben een eb en vloed rijbak en longeerbak en zijn er heel erg tevreden over, nooit stof, nooit nat! oke, je moet hem bijhouden (mest verwijderen en eventueel bladeren etc.af en toe slepen en/of lostrekken) maar dan heb je ook wel een super fijne, vlakke bodem
www.manegebodems.nl

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:47

Ik merk juist nu dat die regelmatig losgetrokken moet worden dat de bak erna zo zwaar wordt. Hij wordt een keer per week gesleept en los getrokken wannneer het water niet goed meer wegloopt.

Hebben jullie niet dat de bak veel te zwaar is de eerste week na het lostrekken?

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:51

Dit hebben ze bij mij op de manege.. echt ideaal... Nooit meer een natte of stoffige bak.. En de hoefjes worden mooi schoon.. hahaha

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:32

combo schreef:
Hebben jullie niet dat de bak veel te zwaar is de eerste week na het lostrekken?

nee, we hebben een soort messen (zelfgemaakt door mijn man) achter de tractor, die snijd de bodem een beetje open, daarna slepen we hem weer vlak, dus het is niet echt los trekken, al je het waterpeil goed houdt is de bodem nooit te zwaar

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:42

Wat houdt dat eigenlijk in een eb en vloed rijbodem, heb er al heel wat overgehoort maar weet niet precies wat het is

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:23

rhijnauwen schreef:
combo schreef:

nee, we hebben een soort messen (zelfgemaakt door mijn man) achter de tractor, die snijd de bodem een beetje open, daarna slepen we hem weer vlak, dus het is niet echt los trekken, al je het waterpeil goed houdt is de bodem nooit te zwaar

Dat is inderdaad veel beter! Zal het eens voorstellen. Gisteren was de bak nog een keer gesleept en hij was erg goed te rijden. Maar dan was het inmiddels ook 1,5 week geleden dat die was losgetrokken.

jantjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 08:42

Dank jullie wel voor alle antwoorden. Hier kunnen we wel wat mee!
Heeft iemand nog adressen voor ons voor zgn bouwpaketten.
Een prijsopgave hebben we gedaan voor 1500 m2 en dat was toch 33.000 euro. Veel geld !!
Wanneer iemand een adres weet hoe het goedkoper kan dan hoor ik dat graag.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:13

Een vriendin van me heeft ook zo'n bodem.
Ik vind het een prettige bodem. Zij sleept hem trouwens bijna nooit.
Er hangt inderdaad een behoorlijk fors prijskaartje aan.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:01

wij hebben vorig jaar klaas de bruin laten kijken en het zou voor ons op zo'n 18.000 euro komen iets te duur dus. je moet de bak goed onderhouden door de mest eruit te halen en wekelijks te slepen of te vlakken en na 3 jaar moet er ook weer nieuw zand in/erbij. al met al best veel werk en een hoop geld maar dan heb je ook wat.