Moet ik haar nog een kans geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unknown

Moet ik haar nog een kans geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 10:50

Kennissen uit Brabant hebben nu ongeveer 3 jaar een KWPNmerrie (Hamlet x Emilion) staan. Ze was een 'per ongeluk fokproduct van de buren' en aangezien de moeder al een verschrikkelijk onhandelbaar paard was hebben ze Precious, zo heet ze, op haar derde naar die kennissen van me verkocht. Ze hebben er toen weinig voor betaald, laat ik zeggen zo'n €300,-
Toen Precious 4 was, hebben ze iemand met een opleiding aan Deurne laten komen om haar zadelmak te maken. Twee jaar later kon Pres alleen nog maar stappen en draven, en dan nog niet eens fatsoenlijk. (Lees: hoofd in de lucht, op de voorhand, scheef lopen en onregelmatig)
Wij waren dus in de voorjaarsvakantie bij Eddy en Rein (die kennissen ) en ik heb wat op Pres gestapt. Nou, erg comfortabel was het niet. Ze hebben me toen gevraagd of ik misschien die zomervakantie wou komen om te kijken wat ik met Pres kon.
Ik dus in de zomervakantie daarheen, en in het begin heb ik echt een paar keer gigantische ruzie met dat paard gehad. Maar met een paar dagen (met héél veel geduld..) ging ze wonder boven wonder lekker naar beneden, de achterhand kwam eronder en ze ontspande zich door het hele lijf. Eddy en Rein wisten niet wat ze zagen. Zelfs de galop ging goed en ik kon met haar naar buiten.
Na heel lang nadenken (tot aan vorige week) heb ik besloten mijn eigen pony te verkopen en Pres te kopen. Terwijl de eigenaren zeggen dat ze nooit een fijn rijpaard zal worden en zo...
Het enige wat ik wil weten: is zo'n paard, dat zo'n slechte start heeft gehad het nog wel waard? En is het niet gewoon toeval dat ze bij mij wel wou lopen? Degene die haar zadelmak gemaakt heeft, zei namelijk dat ze gewoon een rugprobleem had wat misschien wel nooit meer goed zou komen...

Afbeelding
Afbeelding

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:52

Ik zou dr eerst maar eens laten keuren, mocht dat helemaal goed zijn waarom zou je dr dan niet kopen?
Leuk paard trouwens!

unknown

Re: Moet ik haar nog een kans geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 10:54

Niet zoveel ervaringen met keuren, haha Kan dat ook gewoon door een veearts gebeuren?

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:57

ja idd laat der keuren.
k zou niet weten waarom een paard met een slechte start
niet gewoon gereden zou kunnen worden!!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:58

ja hoor, dat doet de veearts gewoon, je kunt kiezen uit een klinische keuring (buitenkant zeg maar) en een rontgologische keuring, ik meende dat tweede iest van 150 euro is, klinisch 75? weet ik niet zeker meer van die bedragen.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:59

die bedragen kloppen niet helemaal...
is ook verschillend per DA maar een klinische keuring kan tussen 75 en 130 euro lopen en röntgen zit je toch zeker tegen de 500...

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 10:59

de kosten maken op zich niet zoveel uit, als we haar zouden kopen, zouden we voor €750,- wel ongeveer klaar zijn, dan kan die €150,- meer er ook wel bij... Dan lijkt me dat dus in ieder geval wel een goed idee, moet dat in de eerste instantie maar eens gebeuren Röntgen wordt dan wel erg veel trouwens, het paard zelf kost maar ietsje meer dan dat alleen...

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:04

Ja misschien is Röntgen wel duur maar dan weet je wel gelijk 100% zeker of ze helemaal goed is of niet. En aangezien ze volgens iemand last van dr rug heeft lijkt mij het beste om dr goed na te laten kijken.
Beter even een wat groter bedrag en zeker weten of ze wat mankeerd (dan zou je dr niet hoeven kopen) dan er later achter komen en torenhoge DA rekeningen en een paard waar je niet mee kan rijden bv

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:07

Ja, daar heb je inderdaad wel gelijk aan. Maar ik vind het gewoon heel vreemd dat ze bij de ene ruiter gewoon heel irritant loopt (al twee jaar) en dat ze bij mij, oké heb er twee dagen over gedaan maar dat is in ieder geval geen twee jaar, wel fijn liep. Dan hoeft het toch niet per se aan het paard te liggen?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:10

klinisch/rontgenologisch is idd rond de 500(gebeurd dan wel samen)

maar ik zouook niet inzien waarom je niet met dat paard wat zou kunnenbereiken. zo oud is ze toch niet??

ik vind het zelf altijd een uitdaging om van paarden die in andermans ogen niets meer waard zijn toch iets t maken.. hebben we gehad met willem(manegepaard van toen 16) en merel(gewoon onhandelbaar, niet mee te dressuren, altijd aan de race, kop omhoog) enmoet je ze nou zien lopen.

dus als jij voelt dat de klik er is en jij denkt er wat van te kunnen maken en ze is lichamelijk helemaal gezond.. waarom niet.

en nooit afgaan op een persoon die'denkt' dat er wat in de rug zit omdatie die het paard gewoon niet aankon.. dat is altijd de makkelijkste weg. laat een profesioneel iemand naar de rug kijken en dan eens zien wat er uit komt. check het zadel.. dat soort dingen.. pijntjes kunnen overal ziten waardoor ze scheef en vast gaan lopen.
daar kom je alleen achter door haar helemaal door te lichten.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:14

Waarom neem je haar niet een maandje op proef om te kijken of ze dan ook nog leuk bij je loopt voordat je je eigen paardje verkoopt en daar straks spijt van krijgt.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:39

Ik zou haar ook een tijdje op proef nemen en kijken hoe het gaat, en in ieder geval zeker klinisch laten keuren. Laat anders eens een fysiotherapeut naar haar rug kijken die kan je al snel vertellen of ze problemen heeft en de kosten vallen best mee (bij mij was dat 35 euro)

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:50

gekke_koei, ik ben het echt helemaal met je eens, zo denk ik er zelf ook over maar vind het moeilijk op die manier bij die mensen te brengen. doe zelf ook niets liever dan paarden weer opbouwen en zo, maar kijk, die vrouw die haar heeft ingereden heeft een opleiding bij Deurne gehad en al, en ik ben 15... ik weet niet of het gaat om haar op proef te nemen; de eigenaren moeten het er mee eens zijn en er komt ook nog bij dat ze (als je met de trailer rijdt) 2 1/2 uur van ons af wonen...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:56

gewoon voorstellen. nee heb je, ja kun je krijgen

ik zou dan zeker een DA naar z'n rug laten kijken.
liefst laten keuren met foto's. kosten verschillen per DA, gewoon ff rondbellen wat het kost.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:15

Ik zou mijn pony iig voorlopig niet verkopen. Als je de merrie kunt leasen zou ik dat doen, je kennissen zijn er waarschijnlijk ook mee gebaat als jij dat paard zo op de rail kunt krijgen dat ze eventueel aan anderen kan worden verkocht. Of als je er zo aan verslingerd bent, dat je haar zelf koopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:18

unknown schreef:
doe zelf ook niets liever dan paarden weer opbouwen en zo, maar kijk, die vrouw die haar heeft ingereden heeft een opleiding bij Deurne gehad en al, en ik ben 15...

Opleiding Deurne zegt helemaal niets, iemand die goed kan rijden kan niet automatisch een paard aanrijden, en zelfs mensen met ervaring komen soms een paard tegen waar ze een kluif aan hebben.
Volgens mij maken de Deurne gangers tijdens hun opleiding wel onder begeleiding een of twee paarden zadelmak, maar daar blijft het ook bij.
En een paard een rugprobleem aanpraten wordt wel vaker gedaan...maar men vergeet dat veel rugproblemen er in worden gereden....ook door Deurne gangers.

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 15:16

jaa, dat hebben dus al meer mensen tegen mij gezegd. maar de eigenaren blijven maar zeggen: zij zal het wel weten, ZIJ heeft aan Deurne gezeten.. blabla..

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:28

Ik denk dat jij gewoon een klik met haar hebt!
En misschien toch maar eens vragen of ze op proef kan, vragen kan altijd nog toch?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:30

Deurne komen de grootste paarden verprutsers vandaan,dat zie je maar weer.{Tuurlijk niet allemaal}. Een paard inrijden is niet zo makkelijk dat vergt veel kennis en ervaring,met goede begeleiding krijg je er een prima paard aan! Wel ff laten keuren voor de zkrheid.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:19

goed laten keuren en niets aantrekken over het feit dat een meisje van deurne het paard heeft ingereden!!
Dat zegt compleet niets!! Heb regelmatig mensen van deurne zien rijden waar een hond beroerd van zou worden zo slecht!!
Deurne is nog geen paspoort tot een nieuwe Anky ookal wordt dat wel beloofd!

Maar goed genoeg over deurne, als je een klik hebt met het paard waarom niet? Laat de rug wel nakijken door een fysio maar vaak wordt het er aangepraat omdat mensen het paard niet rond kunnen krijgen en dan zal het wel aan het paard liggen!

Heel veel succes met je beslissing!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:33

En zelfs een heel goede ruiter kan soms met een braaf paard niet uit de weg omdat het gewoon niet matcht, de combi klopt dan gewoon niet.

Als jij het een leuk paard vindt zou ik het gewoon goed na laten zien en kopen. Voor dat geld vind je nooit meer een goed paard!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:42

Elk paard is het waard. Dat is mijn motto.

Opleiding Deurne zegt niet zoveel. Ik heb niet-gediplomeerden heel wat meer zien bereiken dan sommige deurne-gediplomeerden.

Alles draait in mijn ogen bij een dier als dit om geduld en gevoel. Dit zou echt een paard voor mijn man zijn. Zoals Gekke-koei al zegt, hij vindt (en ik ook maar ik zou er niet zo op durven ) het een uitdaging iets met een dier te bereiken waarvan anderen zeggen 'wordt niet wat'.

Rugprobleem. Is dat rugprobleem ook onderzocht? Zo nee, kun je in mijn ogen wel van alles zeggen. Ofwel, laat haar gewoon eens goed onderzoeken en beslis dan.

Leuk dier!

Melanie_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:46

ik zou dr ook gewoon ff mee naar een fysio gaan, en een tijdje op proef nemen

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:00

Als jij ze zo ver hebt gekregen in 2 dagen , dan zal het alleen maar beter gaan niet?
Eerst eens laten onderzoeken en als alles goed gaat zou ik niet weten waarom je haar niet zou kopen
Mooi paard by the way

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:12

waarom niet ? Elk paard kan toch eigenlijk braaf zijn ? ( Als je niet bang bent etc. ) Het klikt waarschijnlijk dan goed met het paard dat als hij/zij al zo loopt bij jou, alleen waarom wil je je andere paard verkopen ? weet je wel zeker dat ALS dat andere paard toch niet het paard is zoals hij liep bij jou ( bedoel ermee dat het niet een trug val krijgt) dan is je vorige paardje weg?
( bedoel ik niet aan vallend )