kan je een neusriem zomaar van het hoofdstel halen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

kan je een neusriem zomaar van het hoofdstel halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 08:37

hallo,
als je een normaal hoofdstel heb kan je dan gewoon zonder gevolgen een keer zonder neusriem rijden? of kan dan nie?

alvast bedankt...
groetjes anouk

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:41

tuurlijk, zie niet in waarom niet

ellepel

Re: kan je een neusriem zomaar van het hoofdstel halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:42

ja hoor, doe ik wel es, en ik heb zelfs het idee dat mijn pony dat veel fijner vind!

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:31

Je kunt een neusriem gewoon van je hoofdstel halen en zonder rijden.
Is voor je paardje zelfs fijner denk ik. Let wel even op hoe hij erop reageert

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:35

Ik ben het niet met de andere eens. Wanneer je de neusriem eraf haalt reageert het bit harder in de mond. Doordat er normaal een neusriem zit kunnen de mondhoeken niet ver opgetrokken worden. Zonder kan dit wel verder en kun je sneller de mondhoeken kapot maken.
Je moet dus opletten dat je rustiger in je hand bent omdat alles wat je doet harder aankomt. Wanneer je hier op let kan je zonder neusriem rijden.

Hier zijn volgens mij trouwens al veel meer topics over geweest.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:39

Ik denk dat laulau85 in de war is met een sperriem.

Zit er alleen een (hoge/Engelse) neusriem aan het hoofdstel, zonder sperriem, dan is het effect van het hoofdstel zonder die neusriem niet zo heel veel anders. Die neusriem loopt immers boven het bit langs en zit er nergens tegenaan, de sperriem loopt over de zijkanten van het bit heen.

Voorbeeld: HIER ligt het bit net zo vrij als HIER, terwijl het HIER wordt begrensd door de sperriem.

Overigens is het IMO altijd de bedoeling dat je vriendelijk met je hand bent, ook als je met sperriem rijdt. Een sperriem mag iig geen excuus zijn voor hardhandig(er) rijden.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:58

Toch kan met beide manieren de mond verder open zonder neusriem dan met neusriem. Ook bij een Engelse neusriem zitten de kaken op elkaar waardoor de mond niet (ver) open kan. Wanneer er geen neusriem in zit kan dit wel en kan je dus ook de mondhoeken verder naar achtere trekken.

Het is inderdaad zo dat je altijd vriendelijk moet zijn in de mond maar als het bit op die manier harder inwerkt moet je alleen maar nog voorzichtiger zijn.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:41

Je kan een neusriem er gewoon afhalen hoor. Op een bedrijf waar ik stage liep reden ze nooit met neusriem alleen op concours. (ziet wel raar uit vind ik altijd)

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:05

oke heel erg bedankt voor jullie reactie!!! hier heb ik zeker wat aan!! groetjes anouk

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:07

Ik heb het ook een tijdje gedaan omdat mijn pony een plekje had op de plaats waar zijn neusriem zat. Het rijd wel anders (zachter, omdat de neusriem niet 'tegenwerkt'), maar daar moet je gewoon even mee om leren gaan. Overigens was het bij mij alleen maar tijdelijk en had ik het niet gedaan als het permanent zou zijn.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:12

laulau85 schreef:
Toch kan met beide manieren de mond verder open zonder neusriem dan met neusriem. Ook bij een Engelse neusriem zitten de kaken op elkaar waardoor de mond niet (ver) open kan. Wanneer er geen neusriem in zit kan dit wel en kan je dus ook de mondhoeken verder naar achtere trekken.

Het is inderdaad zo dat je altijd vriendelijk moet zijn in de mond maar als het bit op die manier harder inwerkt moet je alleen maar nog voorzichtiger zijn.

DAt klopt niet helemaal ook met neusriem + sperriem kan je het bit een heel stuk uit de mond trekken hoor

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:29

een neusriem is meer zodat het bit vaster in de mond ligt, en dat het paard de mond niet open kan doen zodat je de controle kwijt bent. maar bij western rijden ze ook zonder neusriem, dus waarom niet