Bultjes op zijn rug???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Bultjes op zijn rug???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:08

Hallo allemaal

Ik heb een vraag over mijn pony. Hij heeft wel vaker dat er bultjes op zijn rug zitten. Zijn er nu weer 2 en iets wat groter als normaal. Vaak worden ze na een paar weken minder en gaan vaak ook weg. Het zijn kleine onderhuidse bultjes, met ene breedte van ongeveer een knikkertje. Als ik erop duw ofzo reageert hij er niet op.
Mij is wel eens verteld dat dit talgbultjes zouden zijn. Nou vraag ik mij dus af of dat klopt met de beschrijving? En dan vooral, hoe kom je er aan of nog beter, hoe voorkom ik het en kan ik er iets aan doen om ze te laten verdwijnen??
Bedankt

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:13

Het kunnen bindweefsel bultjes zijn. Maar het kan ook het gevolg zijn van een blokkade in de rug. Hierdoor krijg je ook vaak bultjes.
Dit stukje heb ik van een site over paardenostheopatie:
Niet alleen problemen met rijden zijn positief te beïnvloeden door osteopathie. Ook voor paarden met orgaanproblemen kan osteopathie een oplossing of verbetering geven.
Voorbeelden hiervan zijn:

moeilijk drachtig kunnen krijgen
hengstigheidsproblemen
vaak koliek (voor acute koliek is osteopathie niet de juiste behandeling, maar moet u uw dierenarts raadplegen)
slecht herstellen na een periode van ziekte
dampigheid
ataxie, afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de ataxie kan osteopathie verbetering of genezing van het klachtenpatroon geven
nierproblemen / overmatig plassen
spierbevangenheid / verzuring
sommige huidproblemen, waaronder bijvoorbeeld bultjes op de rug ostheopaat kan het verhelpen.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:25

Indien een paard kuil krijgt kan het ook een reactie op het kuil zijn(Eiwit builtjes)

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:27

Okee, dank je wel voor de tip.
Mijn paard heeft een zwakke rug, daarom waren we eerst bang dat het knopen in zijn spieren zouden zijn. Maar als je eraan zit ofzo, reageert hij totaal niet, terwijl zoiets vrij pijnlijk zou moeten zijn. Daarom twijfel ik bij een blokkade in zijn rug bespiering.

Kuilgras?? Voor zover ik weet krijgt hij dat niet, weet niet hoe het eruit ziet . Staan overdag op de wei en krijgen wel hooi bijgevoerd en extra voer van mijzelf. Maar zal het morgen eens navragen.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 20:43

Iemand nog ideen wat het kan zijn?? Of een uitleg hoe ik een reactie op kuil of talgbuiltjes kan herkennen??