Rugbespiering

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Le0nie

Rugbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:40

2 vriendinnen van mij hebben samen een pony, met een vrij hoge schoft. Z'n rugbespiering is dan ook niet optimaal.
hij word niet altijd laag gereden omdat hij vrij moeilijk is, vaak drukt hij z'n rug weg en gaat hij onder je uit lopen, of juist tegen het been.

Hebben jullie misschien tips om die bespiering op te bouwen?
Laag en door zn rug rijden lijkt me duidelijk, maar zijn er meerdere manieren,
hier een foto van de pony.
Afbeelding
Het is niet heel heftig ,maar ze hebben er graag wat aan gedaan

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:58

Reacties?

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:16

Mijn pony heeft ook een zwakkere rug en gaat moeilijk laag lopen. Natuurlijk probeer ik hier met rijden aan te werken, maar daarbij longeer ik hem ook met touwtjes. Door zo te longeren loopt hij uiteindelijk toch laag, maar wel op een ontspannen manier. Daarbij zit ik er niet op om zijn rug extra te belasten. Dus ik kan zeker adviseren om 2x per week met touwtjes te longeren. Zo te horen heeft hij ook een zwakke rug en heeft er met rijden ook last van. Ga dan niet doorzitten en dat soort dingen. Gun hem de tijd en ruimte om zijn rug te sterken, dan komt het met het rijden vanzelf ook wel beter.

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:23

Phynix schreef:
Mijn pony heeft ook een zwakkere rug en gaat moeilijk laag lopen. Natuurlijk probeer ik hier met rijden aan te werken, maar daarbij longeer ik hem ook met touwtjes. Door zo te longeren loopt hij uiteindelijk toch laag, maar wel op een ontspannen manier. Daarbij zit ik er niet op om zijn rug extra te belasten. Dus ik kan zeker adviseren om 2x per week met touwtjes te longeren. Zo te horen heeft hij ook een zwakke rug en heeft er met rijden ook last van. Ga dan niet doorzitten en dat soort dingen. Gun hem de tijd en ruimte om zijn rug te sterken, dan komt het met het rijden vanzelf ook wel beter.

Ok, daar kan ik wel wat mee

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:29

Okee, als ze er niet uitkomen hoe de touwtjes moeten, laat je het maar weten, kan ik proberen het uit te leggen of een foto zoeken. Het voordeel van deze manier vind ik dat je hem niet dwingt (zoals slof, elastiek ofzo), maar dat je hem zelf de juiste houding laat zoeken met natuurlijk lichtelijke aanwijzingen van de ruiter.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:56

aan de longe (pessoa) laag bij zetten zodat hij zijn rugspieren gaat gebruiken ??

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:03

Ja, een pessoa zal ook werken, zeker om zijn achterhand sterker te krijgen. Nadeel is alleen dat je het net wel in je kast moet hebben liggen en echt goedkoop zijn ze ook niet. Ik als arme student vond een stel touwtjes dan goedkoper. Maar wie weet kunnen ze het lenen??

Sily

Re: Rugbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:21

Ik zou denk ook een pessoa aanraden, om zijn achterwerk mee te krijgen, als ik het goed zie zitten daar ook nog niet al te veel spiertjes op (of ben ik verwend met de flinke kont van mijn knollies )

Misschien dat je er 1 ergens in de uitverkoop kan vinden en anders kan je het ook nog proberen met touwtjes en een bandage die om zijn billen heen loopt.

Ook als er gereden wordt veel van achter naar voren rijden, omlaag vragen en tempowisselingen doen.

Nouvel

Re: Rugbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:51

Als je het kunt met dubbele longe longeren, en anders inderdaad met touwtjes of pessoa.

Verder proberen onder het zadel laag erdoorheen te rijden, goed van achteruit met veel tempowisselingen en overgangen.